Зарубежные книги-2018 по библиотечному делу и книжной культуре | Библиосфера. 2019. № 3.

Зарубежные книги-2018 по библиотечному делу и книжной культуре

Foreign books-2018 on library activity and book culture.pdf Information Holbrook G. J. (ed.) Academic and digital libraries: emerging directions and trends = Университетские и электронные библиотеки: новые направления и тенденции. Hauppauge : Nova Science Publ., 2018. 112 p. ISBN978-153613597-8; 978-153613596-1. In Academic and Digital Libraries: Emerging Directions and Trends, the authors open by identifying the technological revolution in the academic libraries from 1930s until now, finding that the growth of technology in the academic libraries is largely similar to the phases of human growth through four stages; Stage of Birth (1930-1959), Stage of Childhood (1960-1979), Stage of Youth (1980-1989) and Stage of Maturity (1990-2017). Therefore, the authors present essential information about 3DHT 1 in order to understand the importance of this technology in our life, particularly in academic libraries. Next, the authors aim to determine how and to what extent humanities students in Poland make use of digital libraries. Emphasis was placed on three factors: time spent working at the library, duration of use of the library, and the proportion of materials used that come from the digital library. Next, the book includes research which conducts an environmental scan of current best practices in academic library technology to reflect on future landscapes. The work takes the premise that by projecting out from current leading-edge technology realities, it is possible to better plan for the future. The final chapter examines the concepts of digitization and preservation of information resources in academic libraries. The need for and process of digitization of Libraries resources, as well as the areas of collaboration in digitization and preservation projects are discussed. Книга начинается с идентификации технологической революции в библиотеках университетов с 1930-х гг. до настоящего времени. Авторы показывают, что рост технологий в них во многом аналогичен четырем фазам и этапам роста человека: этап рождения (1930-1959), этап детства (1960-1979), этап молодости (1980-1989) и этап зрелости (1990-2017). Поэтому авторы представляют существенную информацию о 3DHT, чтобы понять важность этой технологии в нашей жизни, особенно в университетских библиотеках. Далее авторы стремятся определить, как и в какой степени студенты гуманитарных специальностей в Польше пользуются электронными библиотеками. Акцент был сделан на трех факторах: времени работы в библиотеке, продолжительности пользования библиотекой и доле используемых материалов, поступающих из электронной библиотеки. Также книга включает в себя исследования лучших современных практик в области университетских библиотечных технологий, чтобы показать их роль в будущем. В заключительной главе рассматриваются понятия оцифровки и сохранения информационных ресурсов в научных библиотеках. Обсуждаются необходимость и процесс оцифровки библиотечных ресурсов, а также направления сотрудничества в проектах по оцифровке и сохранению. Bhattacharyya S., Patnaik K. R. (eds.) Changing the scope of library instruction in the digital age = Изменения в области обучения библиотекарей в цифровую эпоху. Hershey : IGI Global, 2018. 286 p. ISBN: 978-152252804-3; 978-152252802-9. DOI: 10.4018/978-1-5225-2802-9. The current digital age is impacting the contents and delivery of instructional service in many ways. Instructional sessions not only describe various features of a resource, but these sessions also bring issues like the ethical use of information, copyrights, and the value of open knowledge to light. Librarians are required to help users to learn use these tools. Changing the Scope of Library Instruction in the Digital Age provides emerging information on data visualization tools, creating effective instructions, and instructional design in library sciences. While highlighting the challenges of effectively training new and seasoned librarians in these various aspects of data technology and teaching methods, readers will learn the importance of giving librarians the tools they need to complete their new responsibilities. This book is an important resource for entry level and seasoned librarians, researchers, and instructional design specialists seeking current research on up to date library instruction in the modern technology age. Цифровой век во многом влияет на содержание и предоставление учебных услуг. Учебные сессии не только описывают различные особенности ресурса, но и поднимают такие вопросы, как этическое использование информации, авторские права и ценность открытых знаний. Библиотекари обязаны помочь читателям научиться пользоваться этими инструментами. Изменение тематики библиотечного обучения в цифровую эпоху связано с предоставлением новой информации об инструментах визуализации данных, созданием эффективных инструкций и учебного дизайна в библиотечных науках. Освещая проблемы эффективного обучения библиотекарей этим различным аспектам информационных технологий и методов обучения, читатели узнают о важности предоставления библиотекарям инструментов, необходимых им для выполнения своих новых обязанностей. Книга является важным ресурсом для начинающих и опытных библиотекарей, исследователей и специалистов по учебному дизайну, которые хотят обновить библиотечное обучение в эпоху современных технологий. Halaychik C. S., Reagan B. Licensing electronic resources in academic libraries : a practical handbook = Лицензирование электронных ресурсов в библиотеках университетов : практическое пособие. Cambridge : Chandos Publ. ; Elsevier, 2018. 184 p. ISBN: 978-008102107-1; 978-008102108-8. Licensing Electronic Resources in Academic Libraries: A Practical Handbook provides librarians charged with reviewing, negotiating, and processing licenses with fundamental information that will ensure they not only understand the contents of a license, but are also able to successfully complete the licensing life cycle from start to finish. The contents of the monograph includes basic concepts, real word examples, and tips for negotiation. Практическое руководство предоставляет библиотекарям, ответственным за изучение, согласование и обработку лицензий, фундаментальную информацию, которая поможет им не только понять содержание лицензии, но и успешно пройти лицензирование от начала до конца. Содержание монографии включает основные понятия, примеры использования понятий и советы по ведению переговоров. Freeman L. (ed.) Information literacy: progress, trends and challenges = Информационная грамотность: прогресс, тенденции и вызовы. Hauppauge : Nova Science Publ., 2018. 138 p. ISBN: 978-153613379-0; 978-153613378-3. Information literacy: progress, trends and challenges discusses trends in education and psychology which have an impact on information literacy. The authors provide a comprehensive review of and of the expectations thereof with regard to the relationship between “education, learning and higher education; information behavior, emotions, perception and cognition, in a social and individual context; and finally technologies, virtual environments and digital information that impact libraries and their services”. Afterwards, the integration of open science concepts in information literacy are examined, suggesting that information literacy is a necessary learning tool. Open science allows for a collaborative, transparent process of creation and dissemination of knowledge based on open access principles. The conclusions drawn from the research project, “Development of the information literacy of university students as support for solving authentic science problems”, carried out by the authors from 2013 to 2016, is presented in the subsequent chapter. The overall findings suggest that digital natives were not necessarily information literate, and that information literacy should be systematically promoted through hands-on activities. This book aims to stress the importance of information literacy in elementary education, discuss the scope of learning content that should be implemented within the curriculum, and to describe how the critical attitudes of the conscious media user can be shaped from an early age. The authors describe information literacy purposes and relationships in organizations within the context of the selected theories, and how they theoretically and practically connect. В книге обсуждаются тенденции в образовании и психологии, которые оказывают влияние на информационную грамотность. Авторы дают всесторонний обзор этих тенденций и своих ожиданий в отношении взаимосвязи между «образованием, обучением и высшим образованием; информационным поведением, эмоциями, восприятием и познанием в социальном и индивидуальном контексте; и, наконец, технологией, виртуальными средами и цифровой информацией, которые влияют на библиотеки и их услуги». Затем рассматривается интеграция концепций открытой науки в информационную грамотность, что говорит о том, что информационная грамотность является необходимым инструментом обучения. Открытая наука обеспечивает совместный, прозрачный процесс создания и распространения знаний на основе принципов открытого доступа. Выводы, сделанные по результатам научно-исследовательского проекта «Развитие информационной грамотности студентов вузов как поддержка решения аутентичных научных задач», выполненного авторами в 2013-2016 гг., представлены в соответствующей главе. Общие выводы свидетельствуют о том, что цифровые аборигены не обязательно являются информационно грамотными и что информационную грамотность следует систематически поощрять с помощью практических мероприятий. В книге подчеркивается важность информационной грамотности в начальном образовании, обсуждается объем содержания обучения, который должен быть реализован в рамках учебной программы, и описывается, как критическое отношение сознательного пользователя СМИ может быть сформировано с раннего возраста. Авторы описывают цели и значение информационной грамотности в организациях в контексте выбранных теорий, а также то, как они теоретически и практически связаны. Kaushik A. (ed.) Library and information science in the age of MOOCs = Библиотечно-информационная наука в век массовых открытых онлайновых курсов (MOOCs). Hershey : IGI Global, 2018. 309 p. ISBN: 978-152255147-8; 1522551468; 978-152255146-1. DOI: 10.4018/978-1-5225-5146-1. Online education plays an important role across numerous industries. These processes and strategies can be adopted into the library and information science programs for use in assisting with educational developments. Library and Information Science in the Age of MOOCs 2 is a critical scholarly resource that explores the ideas on how library and information science professionals implement the use of massive open online courses in the library and information science domain. Featuring coverage on a broad range of topics, such as distance learning, technology enhanced learning, and online learning, this book is geared towards academicians, librarians, and researchers seeking current research on solving problems related to massive open online courses. Онлайн-образование играет важную роль во многих отраслях. Эти процессы и стратегии могут быть включены в библиотечно-информационные программы для использования в образовательных разработках. Библиотечно-информационная наука в эпоху MOOCs является важным научным ресурсом и изучает в числе прочего, как используются массовые открытые онлайн-курсы в области библиотеки и информации. Книга охватывает широкий круг тем, таких как дистанционное обучение, технология расширенного обучения и онлайн-обучения, и ориентирована на преподавателей, библиотекарей, исследователей, занимающихся решением проблем, связанных с массовыми открытыми онлайн-курсами. Kear R., Joranson K. (eds.) Digital humanities, libraries, and partnerships: a critical examination of labor, networks, and community = Цифровые гуманитарные науки, библиотеки и партнерства: критический анализ труда, сетей и сообщества. Oxford : Chandos Publ., ; Elsevier, 2018. 199 p. ISBN: 978-008102024-1; 978-008102023-4. DOI: 10.1016/C2016-0-01794-1. Digital Humanities, Libraries, and Partnerships brings forward ideas and reflections that stay fresh beyond the changing technological landscape. The book encapsulates a cultural shift for libraries and librarians and presents a collection of authors who reflect on the collaborations they have formed around digital humanities work. Authors examine a range of issues, including labor equity, digital infrastructure, digital pedagogy, and community partnerships. Readers will find kinship in the complexities of the partnerships described in this book, and become more equipped to conceptualize their own paths and partnerships. В книге выдвигаются идеи и приводятся размышления, которые остаются свежими вне меняющегося технологического ландшафта. Книга инкапсулирует 3 культурный сдвиг для библиотек и библиотекарей, представляет точки зрения ряда авторов, размышляющих о сотрудничестве, которое сформировалось в цифровой гуманитарной работе. Авторы рассматривают целый ряд вопросов, включая равенство труда, цифровую инфраструктуру, цифровую педагогику и партнерские отношения с сообществом. Читатели станут более подготовленными к концептуализации своих собственных путей и партнерских отношений. Atkinson J. (ed.) Collaboration and the academic library: internal and external, local and regional, national and international = Сотрудничество и библиотека университета: внутреннее и внешнее, местное и региональное, национальное и международное. Kidlington : Chandos Publ. ; Elsevier, 2018. 232 p. (The Information professional series). ISBN: 978-008102288-7; 978-008102084-5. DOI: 10.1016/B978-0-08-102084-5.00020-1. Collaboration and the academic library: internal and external, local and regional, national and international explores the considerable change that has affected universities and academic libraries in recent years. Given this complex and important context, it is clear that the academic library increasingly needs to operate in partnership with its users and other professionals and organizations to be successful in meeting the needs of its clientele. Academic librarians need to work closely with client groups so that services are relevant, and close partnerships with other professionals need to be forged to provide seamless services for users. The book looks at all aspects of collaboration affecting academic libraries, both internally and externally, to help the reader understand future directions for collaborative activities in a complex and difficult working environment. Considers collaboration issues affecting academic libraries Covers both internal and external collaboration Provides readers with direction for collaborative activities Shows how academic librarians can work with client groups to keep services relevant. В книге исследуются значительные изменения, затронувшие университеты и их библиотеки в последние годы. В этом сложном и важном контексте очевидно, что университетская библиотека все чаще нуждается в партнерстве со своими пользователями и другими специалистами и организациями для успешного удовлетворения информационных потребностей посетителей. Университетские библиотекари должны тесно сотрудничать с группами посетителей, чтобы услуги были актуальными, им необходимо наладить тесные партнерские отношения с другими специалистами для обеспечения бесперебойного обслуживания пользователей. Чтобы помочь читателю понять будущие направления совместной деятельности, в книге рассматриваются все аспекты сотрудничества (как внутренние, так и внешние), затрагивающие университетские библиотеки. Andro M. Digital libraries and crowdsourcing = Цифровые библиотеки и краудсорсинг. Hoboken : J. Wiley & Sons, 2018. 203 p. ISBN: 978-111948913-9; 978-178630161-1. DOI: 10.1002/9781119489139. In lieu of outsourcing certain tasks to service providers with access to countries where labor is cheap, libraries throughout the world are relying more and more on groups of internet users, turning their relationship with users into one that is more collaborative. After a conceptual chapter about the consequences of this new economic model on society and on libraries, an overview of projects in the areas of on-demand digitization, participative correction of OCR especially in the form of games (gamification) and folksonomy will be presented. This panorama leads to an overview of crowdsourcing applied to digitization and digital libraries and analyses in the area of information and communication sciences. Вместо передачи определенных задач на аутсорсинг поставщикам услуг, имеющим доступ в страны с дешевой рабочей силой, библиотеки во всем мире все больше полагаются на группы интернет-пользователей, превращая свои отношения с пользователями в совместные действия. После концептуальной главы о последствиях этой новой экономической модели для общества и библиотек представлен обзор проектов в области оцифровки по требованию, партисипативной коррекции оптического распознавания текста, особенно в форме игр (геймификации) и фолксономии 4. Дается обзор применения краудсорсинга для оцифровки и цифровых библиотек и анализа в области информационно-коммуникационных наук. Maybee C. IMPACT learning: librarians at the forefront of change in higher education = Влияние обучения: библиотекари на переднем крае изменений в высшем образовании. Oxford : Chandos Publ. ; Elsevier, 2018. 170 p. ISBN: 978-008102103-3; 978-008102077-7. IMPACT Learning: Librarians at the Forefront of Change in Higher Education describes how academic libraries can enable the success of higher education students by creating or partnering with teaching and learning initiatives that support meaningful learning through engagement with information. Since the 1970s, the academic library community has been advocating and developing programming for information literacy. This book discusses existing models, extracting lessons from Purdue University Libraries’ partnership with other units to create a campus-wide course development program, Instruction Matters: Purdue Academic Course Transformation (IMPACT), which provides academic libraries with tools and strategies for working with faculty and departments to integrate information literacy into disciplinary courses. Describes how academic libraries can help students succeed through partnering with teaching and learning initiatives. Helps teachers and students deal with information in the context of a discipline and its specific needs. Presents an informed learning approach where students learn to use information as part of engagement with subject content. Книга описывает, как библиотеки университетов могут помочь успеху студентов вузов путем партнерства с преподавательскими и учебными инициативами, которые поддерживают обучение через взаимодействие с информацией; помогает учителям и студентам работать с информацией в контексте дисциплины и ее конкретных потребностей, представляет собой информационный подход к обучению, где студенты учатся использовать информацию в рамках взаимодействия с предметным содержанием. С 1970-х гг. библиотечное сообщество университетов пропагандирует и развивает программирование для повышения информационной грамотности. В книге рассматриваются существующие модели и извлекаются уроки из партнерства библиотек Университета Пердью 5 с другими подразделениями для создания программы развития курса в масштабах всего кампуса, учебника «Вопросы обучения: трансформация университетского курса Пердью (IMPACT)», который предоставляет университетским библиотекам инструмент и стратегию для работы с преподавателями и кафедрами для интеграции информационной грамотности в дисциплинарные курсы. DeMaria R., Jr. (ed.) British literature 1640-1789: keywords = Британская литература 1640-1789 гг.: ключевые слова. Hoboken : Wiley-Blackwell, 2018. 241 p. ISBN: 978-111918161-3; 978-047065477-4. DOI: 10.1002/9781119181613. An indispensable reference for scholars and students of eighteenth-century English literature This addition to the celebrated Wiley-Blackwell Keywords series explores the meanings of fifty-eight of the most important words in British literature of the period 1640-1789. Professor DeMaria focuses on words used with frequency and urgency throughout the works of most major and several minor writers of the British Neoclassical era, with the occasional reach back to the early seventeenth century for a definitive usage found in Francis Bacon, for instance, and look forward to the nineteenth century to the works of Wordsworth, Austen, and Keats. Through discussions of words such as atom, economy, humanity, labor, machine, slavery, society, and system he reveals underlying assumptions about the way writers of the period thought about the physical and social world. Likewise, considerations of words such as happiness, passion, truth, and virtue shed light on the ethical and moral commitments of the age. Unlike dictionaries and many big-data semantics projects, this book brings forth the ambiguities, nuances, and ironies that accrued to word usages during the period through a heightened awareness of the contexts in which they occurred. Highlights and exposes the salient cultural and literary debates and metamorphic moments of cultural thought. Reveals an increase in irony and a decrease in allegorical usage as an important trend in the evolution of literary language during the Neoclassical period. Stresses the contexts within which words or phrases appear in order to offer a fuller understanding of their meanings and significance than available from digital databases. Draws upon a vast compilation of sources from one of the most transformative eras of English literature. Rigorous in its scholarship and historical reach, British Literature 1640-1789: Keywords is an indispensable resource which scholars and students of British Neoclassical literature will want to keep close at hand. It is certain to become a fixture of most university reference libraries. Это незаменимый справочник для ученых и студентов, изучающих английскую литературу XVIII в. В этом дополнении к знаменитой серии ключевых слов Уайли-Блэкуэлла исследуются значения пятидесяти восьми самых важных слов в британской литературе 1640-1789 гг. Профессор DeMaria сосредотачивается на словах, используемых с определенной частотой в работах большинства главных и нескольких второстепенных писателей британской неоклассической эры, причем и тех, которые использовались в определенном значении с начала XVII в. Фрэнсисом Бэконом, например, и в XIX в. Вордсвортом, Остин и Китсом. Обсуждая слова атом, экономика, человечество, труд, машина, рабство, общество и система, он показывает, что писатели того времени думали о физическом и социальном мире. Точно так же рассуждения о таких словах, как счастье, страсть, истина и добродетель, проливают свет на этические и моральные принципы века. В отличие от словарей и многих проектов по изучению семантики слов на основе больших данных, в этом словаре выявлены двусмысленности, нюансы и ирония, которые накапливались при употреблении слов в течение этого периода, благодаря лучшему пониманию контекстов, в которых они употреблялись. Словарь выделяет и раскрывает существенные культурные и литературные споры и метаморфические моменты культурной мысли; показывает увеличение иронии и уменьшение аллегорического использования в качестве важной тенденции в эволюции литературного языка в течение неоклассического периода; подчеркивает контексты, в которых появляются слова или фразы, чтобы предложить более полное понимание их смысла и значения, чем это доступно при использовании цифровых баз данных; опирается на обширную подборку источников из одной из самых трансформационных эпох английской литературы. Строгий по своему научному и историческому подходу, справочник ключевых слов британской литературы 1640-1789 - незаменимый ресурс, который ученые и студенты, изучающие британскую неоклассическую литературу, захотят держать под рукой. Он, несомненно, станет неотъемлемой частью большинства университетских справочных библиотек. McConica K., Trapman J. (eds.) Erasmus and his books = Эразм и его книги. Toronto : Univ. of Toronto Press, 2018. 544 p. ISBN: 978-148751618-5; 978-080203876-0. What became of Erasmus’ books? The most famous scholar of his day died in peaceful prosperity and in the company of celebrated and responsible friends. His zeal for useful books was insatiable. Indeed, he had taken care to insure that after his death they would pass to an appreciative noble owner, yet after his death their fate was unknown. Erasmus and His Books provides the most comprehensive evidence available about the books of Erasmus of Rotterdam - the books he owned and his attitude towards them, when and how he acquired them, how he housed, used, and cared for them, and how, from time to time, he disposed of them. Part 1 details the formation, growth, scope, and arrangement of Erasmus’ library and opens the door to a new understanding of the more intimate side of his daily life as a scholar at home with his books, friends, publishers, and booksellers. Part 2 presents a carefully annotated catalogue, the Versandliste, of the more than 400 books in Erasmus’ possession at one point. Drawing upon his command of bibliographical data and his extensive knowledge of Erasmus’ correspondence and related records Egbertus van Gulik proposes as precise an identification of each of the titles as the evidence will allow. Van Gulik’s insightful discoveries tell us what can be known of books in Erasmus’ working library and how he used them and will be of interest to students of the northern Renaissance, the history of the book, and the history of learning. Что стало с книгами Эразма? Самый известный ученый своего времени упокоился с миром в компании знаменитых и ответственных друзей. Его рвение к полезным книгам было ненасытным: он позаботился о том, чтобы после его смерти они перешли к благородному владельцу, но судьба их была неизвестна. «Эразм и его книги» дает наиболее полное свидетельство о книгах Э. Роттердамского - книгах, которыми он владел, и о его отношении к ним: когда и как он приобретал их, использовал, где размещал, как заботился о них и как время от времени от них избавлялся. В Ч. 1 подробно описаны формирование, тематика и организация библиотеки Эразма; открыт путь к новому пониманию интимной стороны его повседневной жизни как ученого: дома с его книгами, друзьями, издателями и книготорговцами. Ч. 2 - это тщательно аннотированный каталог - Versandliste, включающий более чем 400 книг, находившихся в распоряжении Эразма. Опираясь на эти библиографические данные и свои обширные знания о переписке Эразма и связанных с ней записях, Эгберт ван Гулик (Egbertus van Gulik) предлагает как можно точнее, насколько это позволяют доказательства, идентифицировать каждое название. Догадки Ван Гулика о книгах в рабочей библиотеке Эразма будут интересны студентам, изучающим эпоху Возрождения северной части Европы, историю книги и историю образования. Burrows T., Johnston C. (eds.) Collecting the past: British collectors and their collections from the 18th to the 20th centuries = Коллекционирование прошлого: британские коллекционеры и их коллекции с XVIII по XX вв. Routledge : Taylor & Francis, 2018. 143 p. ISBN: 978-135120854-3; 978-081538234-8. DOI: 10.4324/9781351208550. Today’s libraries and museums are heavily indebted to the passions and obsessions of numerous individual collectors who devoted their lives to amassing collections of books, manuscripts, artworks, and other culturally significant objects. Collecting the Past brings together the latest research on a wide range of significant British collectors from the eighteenth to the twentieth centuries, including Hans Sloane, Sarah Sophia Banks, Thomas Phillipps, Sydney Cockerell, J. P. Morgan Jr., Alfred Chester Beatty and R. E. Hart. Contributors to the volume examine the phenomenon of collecting in a variety of settings and across a range of different materials. Considering the aims and motives that led these collectors to assemble such remarkable collections, the book also examines the history of these collections after the collector’s death. Particular attention is given to the often complicated relationship between collectors and the public institutions that subsequently came to house their collections. Situated within the framework of cultural collecting more generally, this book offers an authoritative series of essays on key collectors. Collecting the Past should be most interesting to researchers, academics and postgraduate students engaged in the study of museum studies, book history, manuscript studies, museum history, library history and the history of collecting. Professionals in libraries, museums and galleries will also find the volume of great interest. Современные библиотеки и музеи в большом долгу перед одержимостью и страстью многочисленных коллекционеров, которые посвятили свою жизнь собиранию коллекций книг, рукописей, произведений искусства и других культурно значимых объектов. Коллекционирование прошлого объединяет новейшие исследования широкого круга значимых британских коллекционеров с XVIII по XX в., в том числе Ханса Слоуна, Сары Софии Бэнкс, Томаса Филиппса, Сидни Кокерелла, Дж. П. Моргана-младшего, Альфреда Честера Битти и Р. Э. Харта. Авторы книги изучают феномен коллекционирования в различных условиях и по различным материалам. Рассматривая цели и мотивы, которые побудили этих коллекционеров собрать такие замечательные коллекции, они также исследуют историю этих коллекций после смерти владельца. Особое внимание уделяется зачастую сложным отношениям между коллекционерами и государственными учреждениями, в которых впоследствии были размещены эти коллекции. В общем контексте культурного коллекционирования книга начинает авторитетную серию эссе об основных коллекционерах. Она представляет интерес для исследователей, ученых и аспирантов, занимающихся изучением музейного дела, истории книг и библиотек, рукописного дела, истории музеев и коллекционирования. Профессионалы из библиотек, музеев и галерей также найдут в этой книге много интересного. Bautz A., Gregory J. (eds.) Libraries, books, and collectors of texts, 1600-1900 = Библиотеки, книги и коллекционеры текстов, 1600-1900. New York [etc.] : Taylor & Francis, 2018, 253 p. ISBN: 978-042995240-1; 978-113859319-0. DOI: 10.4324/9780429489600. This book presents the collectors’ roles as prominently as the collections of books and texts which they assembled. Contributors explore the activities and networks shaping a range of continental and transcontinental European public and private collections during the Renaissance, Enlightenment and modern eras. They study the impact of class, geographical location and specific cultural contexts on the gathering and use of printed and handwritten texts and other printed artefacts. The volume explores the social dimension of book collecting, and considers how practices of collecting developed during these periods of profound cultural, social and political change. Книга дает представление о роли коллекционеров так же ярко, как коллекции книг и текстов, которые ими собраны. Авторы исследуют их деятельность и те сети, которые были сформированы рядом континентальных и трансконтинентальных европейских государственных и частных коллекций в эпоху Возрождения, Просвещения и современности. Они изучают влияние класса, географического положения и конкретных культурных контекстов на сбор и использование печатных и рукописных текстов и других печатных артефактов. В книге исследуются социальные аспекты книжного коллекционирования и рассматривается, как развивались практики коллекционирования в периоды глубоких культурных, социальных и политических изменений. Bonaccorsi A. (ed.) The evaluation of research in social sciences and humanities: lessons from the Italian experience = Оценка исследований в области социальных и гуманитарных наук: уроки итальянского опыта. Cham : Springer Intern. Publ., 2018. 416 p. ISBN: 978-331968554-0; 978-331968553-3. DOI: 10.1007/978-3-319-68554-0. This book examines very important issues in research evaluation in the Social Sciences and Humanities. It is based on recent experiences carried out in Italy (2011-2015) in the fields of research assessment, peer review, journal classification, and construction of indicators, and presents a systematic review of theoretical issues influencing the evaluation of Social Sciences and Humanities. Several chapters analyze original data made available through research assessment exercises. Other chapters are the result of dedicated and independent research carried out in 2014-2015 aimed at addressing some of the debated and open issues, for example in the evaluation of books, the use of Library Catalog Analysis or Google Scholar, the definition of research quality criteria on internationalization, as well as opening the way to innovative indicators. The book is therefore a timely and important contribution to the international debate. В книге рассматриваются очень важные вопросы оценки научных исследований в области социальных и гуманитарных наук. В ее основе - недавний опыт Италии (2011-2015) в области оценки исследований, экспертной оценки, классификации журналов и построения показателей. Она представляет собой систематический обзор теоретических вопросов, влияющих на оценку социальных и гуманитарных наук. В нескольких главах анализируются исходные данные, полученные в ходе оценки результатов исследований. Другие главы являются результатом специализированных и независимых исследований, проведенных в 2014-2015 гг., направленных на решение некоторых обсуждаемых и открытых вопросов, например, при оценке книг, использовании анализа библиотечных каталогов или Google Scholar, определении критериев качества исследований по интернационализации, а также открывающих путь к инновационным показателям. Книга является своевременным и важным вкладом в международную дискуссию. Börjesson L., Huvila I. (eds.) Research outside the academy: professional knowledge-making in the digital age = Исследования вне университетов: профессиональное формирование знаний в цифровую эпоху. Cham : Springer Intern. Publ . ; Palgrave Macmillan, 2018. 189 p. ISBN: 978-331994177-6; 978-331994176-9. DOI: 10.1007/978-3-319-94177-6. This book analyses the practical, information-related dimensions of professional knowledge making and communication in extra-academic organisations. It treats the sites where research takes place and where knowledge is created outside academia in the light, among other things, of new digital resources. It provides valuable insight into the practices through which extra-academic research data and results are produced and made available and the settings in which this takes place. With case studies of knowledge-making in government organizations and state research institutes, as well as in cultural and heritage institutions, this book broadens the perspective on knowledge sharing, communication and publication, and how knowing changes as a result of the professional knowledge-making practices in the digital age. Research outside the Academy is ideal for students at all levels looking for an introduction to the topic of research and knowledge-making in society. Moreover, researchers and professionals in the fields of library and information science and science and technology studies will find the book to be adding to previous understandings of scholarly documentation and communication. В книге анализируются практические и информационные аспекты формирования профессиональных знаний и коммуникации во внеакадемических организациях и вне университетов. Рассматриваются сайты организаций, где проводятся исследования и создаются знания при использовании среди прочего новых цифровых ресурсов. Дается ценная информация о практике, с помощью которой производятся и предоставляются данные и результаты неакадемических исследований, и об условиях, в которых это происходит. С помощью исследований того, как создаются знания в государственных организациях и государственных научно-исследовательских институтах, а также в учреждениях культуры и наследия, книга расширяет перспективу обмена знаниями, коммуникации и публикации, дает представление о том, как знание изменяется в результате профессиональных практик создания знаний в цифровую эпоху. Неакадемические исследования идеально подходят для студентов всех уровней, ищущих, с чего бы начать исследования и формирование новых знаний. Кроме того, специалисты в области библиотечно-информационных и научно-технических исследований найдут, чем дополнить предшествующее понимание научной документации и коммуникации. 1 3DHT - 3D Hologram Technology - Технология 3D-голограммы 2 MOOС - massive open online course - массовый открытый онлайн-курс (прим. переводчика). 3 Инкапсуляция - 1) (англ. encapsulation, от лат. in capsula) - в информатике - упаковка данных и функций в единый компонент; 2) (лат. in capsula; от capsula «коробочка») - размещение в оболочке, изоляция, закрытие чего-либо инородного с целью исключения влияния на окружающее. Например, поместить радиоактивные отходы в капсулу, закрыть кожухом механизм, убрать мешающее в ящик или шкаф; в информатике, программировании - обеспечение доступности главного, выделение основного содержания путем помещения всего мешающего, второстепенного в некую условную капсулу (черный ящик); в логике - элемент процесса абстрагирования (ru.wikipedia.org). 4 Фолксономия (англ. folksonomy, от folk - «народный» + taxonomy - «таксономия», от гр. «расположение по порядку» + «закон») - народная классификация, практика совместной категоризации информации (текстов, ссылок, фото, видеоклипов и т. п.) посредством произвольно выбираемых меток, называемых тегами. Другими словами, это понятие относится к спонтанному сотрудничеству группы людей с целью организации информации, которое интересно тем, что оно полностью отличается от традиционных формальных методов фасетной классификации. Как правило, это явление возникает только в неиерархических сообществах, таких как общедоступные веб-сайты, а не в многоуровневых коллективах. Так как организаторы информации обычно являются ее же основными пользователями, фолксономия получает результаты, более точно отражающие совокупную концептуальную модель информации всей группы (ru.wikipedia.org). 5 Purdue University - Университет Пердью, общественный университет исследования естественных наук в США, шт. Индиана, г. Уэст-Лафайетт.

Ключевые слова

Авторы

Список пуст

Ссылки

 Зарубежные книги-2018 по библиотечному делу и книжной культуре | Библиосфера. 2019. № 3.

Зарубежные книги-2018 по библиотечному делу и книжной культуре | Библиосфера. 2019. № 3.