About means of formal analysis of the structure of musical text | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Upravlenie, vychislitelnaja tehnika i informatika – Tomsk State University Journal of Control and Computer Science. 2013. № 3(24).

About means of formal analysis of the structure of musical text

Now practically there are no means of the formal analysis of structure of the musical text which, in our opinion, is most naturally displayed by the original sequence of the elementary motives representing the organized whole. Known methods of the analysis of structure of the musical text usually consider features of structure of its components which are, as a rule, allocated subjectively. Object of our research are musical texts, representing "natural" groups of notes -elementary motives. There is proposed the algorithm of nselectio and recognition of such musical components, constructed on the basis of the proposed by M. Borodoy procedure. Definition of a system of any sign chain representing an original sequence of its elements is given. The new abstract object - an order of the musical text, and numerical characteristics for its description is entered. For research 106 musical texts have been specially selected, for each of them values of order characteristics are obtained; dependences of a relative positioning of different elementary motives are defined and revealed. The general frequency vocabulary for this sample of texts is created. The program complex for research of an order of musical texts is constructed.

Download file
Counter downloads: 470

Keywords

музыкальный текст, Ф-мотив, строй цепи, числовые характеристики, musical text, F-motive, order of elements, characteristics

Authors

NameOrganizationE-mail
Verkhovin Anton V.Omsk State Technical University007vav@mail.ru
Gumenyuk Alexander S.Omsk State Technical Universitygumas45@mail.ru
Всего: 2

References

Орлов Ю.К. Частотные структуры конечных сообщений в некоторых естественных информационных системах: дис.. канд. физ.-мат. наук. Тбилиси: Академия наук Грузинской ССР, 1974.
Зарипов Р.Х. Решение задач по гармонии и анализ гармонизации на цифровой вычислительной машине // Проблемы кибернетики: сб. М: Наука, 1967. № 18. С. 91-128.
Виноград А. Гиперметрическая регулярность в ритме смены гармонических функций на примерах И. С. Баха // Музыкальный журнал «Израиль XXI»: Электронный научный журнал. URL: http://21israel-music.com/Bach_Harmony.htm.
Левенштейн В.И. Двоичные коды с исправлением выпадений, вставок и замещений символов // ДАН СССР. 1965. № 4. С. 845-848.
Gumenyuk A., Kostyshin A., Simonova S. An approach to the research of the structure of linguistic and musical texts // Glottometrics. 2002. No. 3. С. 61-69.
Борода М.Г. К вопросу о метроритмической элементарной единице в музыке // Сообщение Академии наук Грузинской ССР. 1973. № 3. С. 71-72.
Верховин А.В., Гуменюк А.С. Об условиях формализации способа выделения элементарных мотивов в музыкальных текстах // Информационные технологии и автоматизация управления: материалы научно-практической конференции (24-27 апр. 2012 г.). Омск, 2012. С. 129-1
Верховин А.В. Алгоритм распознавания элементарных мотивов в музыкальных текстах // Информационные технологии и автоматизация управления: материалы научно-практической конференции (24-27 апр. 2012 г.). Омск, 2012. С. 133-135.
Гуменюк А.С., Морозенко Е.В., Родионов И.Н. Формализация анализа строя знаковых цепей // Вестник Томского государственного университета. Управление, вычислительная техника и информатика. 2011. № 2(15). С. 15-23.
 About means of formal analysis of the structure of musical text | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Upravlenie, vychislitelnaja tehnika i informatika – Tomsk State University Journal of Control and Computer Science. 2013. №  3(24).

About means of formal analysis of the structure of musical text | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Upravlenie, vychislitelnaja tehnika i informatika – Tomsk State University Journal of Control and Computer Science. 2013. № 3(24).

Download file