Hardiness Development Model in Educational Process at the University of EMERCOM of Russia | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 80. DOI: 10.17223/17267080/80/10

Hardiness Development Model in Educational Process at the University of EMERCOM of Russia

The article is devoted to scientific rationale of the hardiness development model among cadets, integrated into the educational process at Saint-Petersburg University of the State Fire Service of EMERCOM of Russia. According to the authors, using this model would help to resolve the existing contradictions between the personality requirements in extreme conditions of their professional activities and practice that ensures the knowledge interiorization up to the level of competence. The model presents a system of practices distributed throughout all the cadets' studying process in various organizational forms of the educational and out-of-school processes, such as lectures, seminars and practical classes, all types of practices, cultural and educational projects, and psychological support of professional contingents of the State Fire Service of Emercom of Russia. The main methods are the following: Review and analytical method, document analysis, empirical method, modeling method, and probabilistic method. The model of the hardiness development is a phased process in which participants research their life world and ways of answering existential questions, development and implementation of resilient practices in activities with subsequent reflection of self-consciousness and self-change experience. The content of the program includes two modules. The first module “Hardiness attitudes” is focused on understanding the universal conditions of human existence, existential data of being, semantic values self-determination. The purpose of the first module is to strengthen existential attitudes - risk acceptance, control, and engagement. The content of the second module is focused on three dimensions. These are psychological (self-knowledge and self-design), social (communicative skills), psychophysical (copping and self-regulation). Organizational forms of implementation the psychological mechanisms for resilience development are cognitive, activity and reflexive blocks. It is concluded that the use of the hardiness development model in educational process will contribute to the formation and development of psychological readiness of cadets to solve combat problems in extreme conditions by developing the capacity for mature and complex forms of self-regulation at the levels of existential attitude, psychological and psychophysical functioning of the personality, ability to make and implement decisions based on the existing knowledge and experience.

Download file
Counter downloads: 52

Keywords

hardiness, stress resistance, extreme situations, coping strategies, self-regulation, educational process, professional training, hardiness development model, psychological training of cadets, psychological readiness of employees of the State Fire Service of EMERCOM of Russia

Authors

NameOrganizationE-mail
Leonenko Nataliya O.Herzen State Pedagogical University of Russiasfleo@mail.ru
Ostasheva Evgeniya I.NPO «Association of Medical (Clinical) Psychologists»ostasheva86@gmail.com
Ivanova Tat'yana V.Saint-Peterburg University of State Fire Service of EMERCOM of Russiaivanova_tv@igps.ru
Davidenko Anton S.Saint-Petersburg University of State Fire Service of EMERCOM of Russiadavid88-2004@mail.ru
Всего: 4

References

Пожары и пожарная безопасность : стат. Сб. за 2011-2018 гг. М. : ВНИИПО МЧС России, 2011-2018. URL: http://www.vniipo.ru/institut/informatsionnye-sistemy-reestry-bazy-i-banki-danny/federalnyy-bank-dannykh-pozhary (дата обращения: 01.04.2020).
CTIF : International Association of Fire and Rescue Services. URL: https://www.ctif.org/commissions-and-groups/ctif-center-fire-statistics/news (accessed: 01.04.2020).
Технический регламент о требованиях пожарной безопасности : федеральный закон от 22.07.2008 № 123-ФЗ (с изм. и доп.). URL: https://base.garant.ru/12161584/(дата обращения: 01.04.2020).
Шойгу Ю.С., Гуренкова Т.Н., Елисеева И.Н. и др. Психология экстремальных ситуа ций для спасателей и пожарных : учеб. пособие / под общ. ред. Ю.С. Шойгу. М. : Смысл, 2007. 319 с.
Об утверждении Порядка подготовки личного состава пожарной охраны : приказ МЧС России от 26.10.2017 № 472. URL: https://base.garant.ru/71833062/(дата обращения: 01.04.2020).
Леоненко Н.О., Дмитриева Е.Ю., Осташева Е.И., Давиденко А.С. Тренинг жизне стойкости в психологической подготовке курсантов университета государственной противопожарной службы МЧС России к профессиональной деятельности // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019. № 5. С. 259-278. DOI: 10.25588/CSPU.2019.75.52.018.
Мадди С. Смыслообразование в процессах принятия решения // Психологический журнал. 2005. Т. 26, № 6. С. 87-101.
Тиллих П. Мужество быть. М. : Модерн, 2014. 240 с.
Мэй Р. Смысл тревоги. М. : Класс. 2001. 384 c.
Мэй Р. Открытие Бытия. М. : Ин-т общегуманитар. исслед., 2014. 192 с.
Одинцова М.А. Стресспреодолевающее поведение старшеклассников с разным уровнем жизнестойкости // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2016. Т. 16, № 2. С. 191-198. DOI: 10.18500/1819-7671-2016-16-2-191-198.
Maddi S.R. Hardiness: an operacionalisation of existential courage // Journal of Humanistic Psychology. 2004. Vol. 44, № 3. P. 279-298. DOI: 10.1177/0022167804266101.
Салихова Н.Р. Ценностно-смысловая регуляция жизнедеятельности субъекта : автореф. дис.. д-ра психол. наук. Казань, 2011. 441 с.
Пилишвили Т.С., Аль Масри И. Проактивный копинг как ресурсный потенциал личности в процессе адаптации к новым условиям жизни // Вестник российского университета дружбы народов. Сер. Психология и педагогика. 2016. № 2. С. 75-83 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/proaktivnyy-koping-kak-resursnyy-potentsial-lichnosti-v-protsesse-adaptatsii-k-novym-usloviyam-zhizni (дата обращения: 01.04.2020).
Фоминова А.Н. Роль когнитивных и поведенческих навыков в проявлении жизнестойкости // Концепт : науч.-метод. электрон. журнал. 2012. № 8. С. 46-50. URL: http://e-koncept.ru/2012/12106.htm (дата обращения: 04.02.2020).
Мадди С. Теории личности: сравнительный анализ // пер. с англ. И. Авидона, А. Батустина, П. Румянцевой. СПб. : Речь, 2002. 539 с.
Стрельникова Ю.Ю. Типы психологических и соматических последствий, возникающих у сотрудников МЧС России в процессе профессиональной деятельности // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Сер. Психология. 2016. Т. 9, № 1. С. 55-63. DOI: 10.14529/psy160106.
Бобрищев А.А. Психодиагностическая модель прогноза личностных ресурсов стресс-преодолевающего поведения сотрудников ГПС МЧС России в период адаптации к профессиональной деятельности // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2016. № 2 (132). С. 221-226. DOI: 10.5930/issn.1994-4683.2016.02. 132. p221-226.
Земскова А.А., Кравцова Н.А. Программа повышения жизнестойкости и психологической устойчивости курсантов МЧС России к экстремальным факторам в условиях имитации профессиональной деятельности // Сибирский психологический журнал. 2018. № 70. С. 42-58. DOI: 10.17223/17267080/70/4.
Бердников Д.В., Бобынцев И.И. Взаимосвязь саморегуляции функциональных систем восприятия со свойствами и функциями внимания // Саратовский научномедицинский журнал. Т. 7, № 4. С. 791-795. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-samoregulyatsii-funktsionalnyh-sistem-vospriyatiya-so-svoystvami-i-funktsiyami-vnimaniya/viewer (дата обращения: 01.04.2020).
Леонтьев Д.А., Осин Е.Н. Печать экзистенциализма: эмпирические корреляты экзистенциального мировоззрения // Экзистенциальная традиция: философия, психология, психотерапия. 2007. № 1 (10). С. 121-130. URL: https://refdb.ru/look/2530384.html (дата обращения: 01.04.2020).
Леонтьев Д.А., Рассказова Е.И. Тест жизнестойкости. М. : Смысл, 2006. 63 с.
Леонтьев Д.А. Взросление как становление автономной личности : доклад в Институте образования Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики. URL: https://www.youtube.com/watch?v=YjUWxPhJ3m8 (дата обращения: 01.04.2020)
Семичов С.Б. Предболезненные психические расстройства. Л. : Медицина, 1987. 184 с.
Беребин М.А., Вассерман Л.И. Факторы риска пограничных нервно-психических и психосоматических расстройств у педагогов общеобразовательных школ // Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В.М. Бехтерева. 1994. № 46. С. 12-23.
Сапогова Е.Е. Экзистенциальная психология взрослости. М. : Смысл, 2013. 385 с.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте : психологическое исследование. М. : Просвещение, 1968. 308 с.
Бьюдженталь Дж. Искусство психотерапевта. СПб. : Питер, 2001. 304 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Смысл ; Academia. 2005. 352 с.
Бернштейн Н.А. Физиология движений и активность. М. : Наука, 1990. 494 с.
Стецишин Р.И. Жизнестойкость как акмеологический ресурс личности врача // Психологические проблемы смысла жизни и акме : материалы XIII симпозиума / под ред. Г.А. Вайзер, Н.В. Волковой. М. : ПИ РАО, 2008. С. 63-65.
Королёва С.В. Совладающее поведение как критерий профессионализации специалиста экстремального профиля // Современные проблемы гражданской защиты. 2018. № 3 (28). С. 57-60. URL: http://ntp.edufire37.ru/wp-content/uploads/2018/12/% E2%84%963-2018-%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BE.pdf (дата обращения: 03.02.2020).
Иванова Т.В., Лукьянова Е.Л. Психосемантические различия представлений чрезвычайной ситуации курсантов с различным опытом участия в ликвидации последствий наводнений // Проблемы управления рисками в техносфере. 2015. № 3 (35). С. 136-140. URL: https://www.igps.ru/Content/publication/documents/probl_upr_3(35)_ 2015_635914183637441250.pdf (дата обращения: 03.02.2020).
Шевченко Т.И., Астафьев О.М., Макарова Н.В. Сравнительное исследование психологического статуса молодых пожарных и курсантов пожарно-спасательного колледжа // Сибирский психологический журнал. 2011. № 42. С. 60-66. URL: http://joumals.tsu.ru/psychology/&joumal_page=archive&id=991&artide_id= 19319 (дата обращения: 31.01.2020).
Шевченко Т.И., Макарова Н.В., Бохан Т.Г. Стрессоустойчивость специалистов опасных профессий МЧС России // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 369. С. 164-167. URL: http://journals.tsu.ru/vestnik/&journal_page= archive&id=889&article_id=1097 (дата обращения: 31.03.2020).
Махмудова М.Э., Пфау Т.В. Нервно-психическая устойчивость сотрудников МЧС с различным стажем работы // Наука. Мысль. 2016. Т. 6, № 10. С. 66-69. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=28288877 (дата обращения: 31.03.2020).
Психология формирования антитеррористических ценностей студентов современного университета : учебник / под ред. И.В. Абакумовой, П.Н. Ермакова. М. : Кредо, 2013. 352 с.
Maddi S.R., Koshaba D.M. Resilience at work: how to succeed no matter what life throws at you. New York : AMACOM, 2005. 213 р.
Леоненко Н.О., Панькова А.М. Этнопсихологические особенности и условия развития жизнестойкости студентов : учеб. пособие. Екатеринбург : УрГПУ, 2015. 173 с.
Моросанова В.И. Индивидуальный стиль саморегуляции. М. : Наука, 2001. 192 с.
Кочюнас Р. Контуры экзистенциальной терапии // Экзистенциальная традиция: философия, психология, психотерапия. URL: http://journal.existradi.ru/index.php?option= com_content&view=article&id=222:2009-08-07-13-42-01&catid=48:-11&Itemid=59 (дата обращения: 01.04.2020).
 Hardiness Development Model in Educational Process at the University of EMERCOM of Russia | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 80. DOI: 10.17223/17267080/80/10

Hardiness Development Model in Educational Process at the University of EMERCOM of Russia | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 80. DOI: 10.17223/17267080/80/10

Download full-text version
Counter downloads: 379