Crowdfunding as a source of funding for museum activities: an analysis of projects on the Planeta.ru platform | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 34. DOI: 10.17223/22220836/34/23

Crowdfunding as a source of funding for museum activities: an analysis of projects on the Planeta.ru platform

The article presents a quantitative and qualitative analysis of 53 projects of the crowdfunding platform Planeta.ru about museums and museum activities. As a result, the main directions of museum activities for private donations have been determined. Crowdfunding is a new tool to get money in cultural institutions by private donations. There are specialized platforms on the Internet for crowdfunding, such as Planet.ru or Blago.ru. The crowdfunding campaign has its own conditions: the initiator of the project offers multi-level remuneration for donors from simply written thanks on the project website to the finished product such as museum book or an excursion tour. The socio-cultural projects that are posted on the crowd-portal Planeta.ru have been analyzed in this article. There are 53 museums' projects among the 5.5 thousand projects. The following topics of the projects were described: 1) exhibition activities, 2) publishing results of research in the museums, 3) museum education, 4) restoration of museum items. The geography of projects is quite diverse and includes regions of Russia and foreign countries (Poland and Belorussia). The crowdfunding is more popular among authors from the European part of Russia. Only 5 projects were presented from the Ural region and Siberia. As a result of the analysis, 40 museums of various backgrounds were identified. Some of them are real museums and museum-type institutions, others are virtual and planned to be created. They are: 1) 10 municipal museums of historical and local history profiles; 2) 3 school museums of military history; 3) 4 memorial museums; 4) 3 estate museums; 5) 2 museum-reserves; 6) 2 museum-type institutions; 7) 4 museums of other profiles. Thus, the professional museum community is represented by only 31 museums of various profiles. To sum up, it is possible to note that the crowdfunding platform Planet.ru is one of the largest resources for social and cultural projects. However, the professional museum community does not use its opportunities to get money for their projects to the full. It should be noted that school museums use this type of fundraising source because they haven't enough funding. Crowdfunding information distribution allows the museum specialists to understand and see the prospects of this tool to get money. Due to crowdfunding, museums can be on demand from their visitors, attracting modern technologies to their activities. The implemented projects not only solve the problems of museums, but also contribute to the growth of their attractiveness, as well as increase interest in the history and culture in a particular region.

Download file
Counter downloads: 175

Keywords

фандрайзинг, краудфандинг, интернет-платформа Планета.ру, музейная деятельность, музей, проект, fundraising, crowdfunding, Internet platform Planeta.ru, museum activities, museum, project

Authors

NameOrganizationE-mail
Sizova Irina A.Tomsk State Universitysizova_i@mail.ru
Всего: 1

References

Благотворительный фонд В. Потанина [Электронный ресурс] // URL: http://www.fond-potanin.ru/ (дата обращения: 12.04.2019).
Спасем музей Ивана Васильевича Панфилова. Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/59875 (дата обращения: 12.04.2019).
Солеварня «Лямецкое усолье». Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/solevarnia (дата обращения: 12.04.2019).
Интерактивная экспозиция «Формула музыки». Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/musicformula (дата обращения: 12.04.2019).
Музеи Пермского края в 3D. Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/tenzori (дата обращения: 12.04.2019).
Издание книги «Дело её жизни». Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/ivanova_book (дата обращения: 12.04.2019).
Издание книги «Помните, что всё это было». Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/pomnite (дата обращения: 12.04.2019).
Грант Университета детей Политехнического музея. Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/10520 (дата обращения: 12.04.2019).
3О-книга для слепых детей от Политеха. Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/touchbook (дата обращения: 12.04.2019).
Реставрация веера XVIII века. Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/artconservation (дата обращения: 12.03.2019).
Выставка-пленэр «Шенкурский венец». Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/pleinair (дата обращения: 12.03.2019).
Возвращение шенкурского венца. Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/venec (дата обращения: 12.03.2019).
Реставрация картины С.Н. Рериха. Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/portret (дата обращения: 12.03.2019).
Сохраним историю вместе! Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/10258/ (дата обращения: 12.03.2019).
Музей «История мусора». Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/7682 (дата обращения: 12.03.2019).
Кибкало Д. Особенности развития рынка настольных игр в России: чем мы отличаемся от Европы [Электронный ресурс] // URL: https://vc.ru/flood/39026-osobennosti-razvitiya-rynka-nastolnyh-igr-v-rossii-chem-my-otlichaemsya-ot-evropy (дата обращения: 12.04.2019).
Настольная игра 74. Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/game74 (дата обращения: 12.03.2019).
Рынок настольных игр переживает необычайный подъем [Электронный ресурс] // Магазин исследований. 2017. 19 мая // URL: https://marketing.rbc.ru/articles/1225/ (дата обращения: 12.04.2019).
Нас много, а «Дом» один! Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/lionhouse (дата обращения: 12.03.2019).
Межмузейная программа «Семейное путешествие». Проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/kidsinmuseumsmsk (дата обращения: 12.03.2019).
Осень в музее. Благотворительный проект на платформе Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/campaigns/65993 (дата обращения: 12.03.2019).
Boomstarter [Электронный ресурс] // URL: https://boomstarter.ru/ (дата обращения: 12.03.2019).
Платформы онлайн-пожертвований. 10 лет в России [Электронный ресурс] // Результаты исследования Фонда «КАФ». URL: http://special.philanthropy.ru/platforms (дата обращения: 12.03.2019).
Благо.ру [Электронный ресурс] // URL: https://www.blago.ru/ (дата обращения: 12.03.2019).
Планета.ру [Электронный ресурс] // URL: https://planeta.ru/ (дата обращения: 12.03.2019).
Фонд Михаила Прохорова [Электронный ресурс] // URL: http://www.prokhorovfund.ru/ (дата обращения: 22.03.2019).
Благотворительный фонд В. Потанина [Электронный ресурс] // URL: http://www.fond-potanin.ru/ (дата обращения: 22.03.2019).
Шекова Е.Л. Фандрайзинг как технология привлечения ресурсов в сферу культуры // Петербургский экономический журнал. 2017. № 1. С. 82-90.
Носкова Н.А. Использование инструментов фандрайзинга для развития сферы культуры в Российской Федерации // Международный журнал социальных и гуманитарных наук. 2016. Т. 4, № 1. С. 170-174.
Лесовская М.И., Кежина А.Е. Фандрайзинг как актуальная технология социокультурного менеджмента // Наука и образование: опыт, проблемы, перспективы развития : материалы международной научно-практической конференции. Красноярск: Красноярский гос. аграрный ун-т, 2018. С. 292-296.
Абанкина Т. Источники привлечения средств в культурные некоммерческие проекты (фандрайзинг) // Справочник руководителя учреждения культуры. 2002. № 4, апрель. С. 75.
Князева А.Е. Фандрайзинг в исполнительских искусствах // Вопросы театра. 2007. № 3-4. С. 149-158.
Изместьева О.В. Фандрайзинг в современной библиотеке // Креативные индустрии в региональном пространстве социальных услуг и бизнеса : материалы первой региональной научнопрактической конференции, посвященной 100-летию Иркутского государственного университета и 20-летию Института социальных наук. Иркутск : Изд-во Репроцентр А1, 2018. С. 121-127.
Клюев В.К. Фандрайзинг для развития библиотеки // Вестник библиотек Москвы. 2008. № 4. С. 5-8.
Комлев Ю.Э. Фандрайзинг в музеях и библиотеках // Вестник Оренбургского государственного педагогического университета. 2004. № 1(35). С. 105-109.
 Crowdfunding as a source of funding for museum activities: an analysis of projects on the Planeta.ru platform | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 34. DOI: 10.17223/22220836/34/23

Crowdfunding as a source of funding for museum activities: an analysis of projects on the Planeta.ru platform | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 34. DOI: 10.17223/22220836/34/23

Download full-text version
Counter downloads: 728