
20 Rusin Studies. An Abstracts Journal · 2018, 1

DOI: 10.17223/23451785/1/7

Newspapers “Delo” and “Delo and New Slovo” as
a Source of History Trial in Marmarosh-Sigot 

Years 1913 – 1914*

Ju. V. Danilets 
Uzhgorod National University

3 Narodna Sq., Uzhgorod, 88000, Ukraine 
E-mail: jurijdanilec@rambler.ru

Антирусинский судебный процесс 1913–1914 гг. 
в Мараморош-Сиготе на страницах львовских 

газет «Дело» и «Дело и Новое cлово»

Ю. В. Данилец

Published in: Rusin. 2014. Vol. 36. Is. 2. pp. 249–269 (In Russian).
URL: http://journals.tsu.ru/rusin/&journal_
page=archive&id=1103&article_id=34093

The Maramorosh-Sighet Trial of 1913 – 1914 became a high 
profile incident of that period. A lot of Ukrainian, Russian and foreign 
newspapers wrote about its causes, progress and consequences.  
Of course, depending on political preferences, the periodicals did 
not always give an objective account of the events they witnessed. 
However, the materials of the press published at beginning of the 20th 
century are an invaluable source for us, helping to fill gaps in historical 
knowledge. In this publication, the author analyzed the materials 
that had been published in the Lvov newspaper “Delo” (The Cause) 
and “Delo i Novoye Slovo” (The Cause and New Word), from December 
1913 to March 1914. The “Delo” newspaper was founded in 1880 and 

* The title of this article has not been translated into English correctly, so the 
correct translation is as follows: Anti-Rusin Trial of 1913 – 1914 in Maramorosh-
Sighet and its coverage in the columns of the Lvov newspapers “Delo” and “Delo 
and Novoye Slovo”.



21History

belonged to the Narodovetsky movement. It was last issued in 1939. 
The “Novoye Slovo” was published from 1912 to 1914. From December 
of 1913 till the beginning of February 1914, the two newspapers 
temporarily merged to be published under the title of “Delo i Novoye 
Slovo”.

The newspaper articles shed light on the causes of persecution of 
Rusins, giving a detailed account of the indictment, the course of the 
investigation, the trial as it was, and its results. The reporters, who were 
present at the trial, referred in their reports to the important facts, to 
the names of the prosecutor, witnesses, lawyers and the accused. It 
became clear that the Hungarian authorities had used the services of 
paid agents and provocateurs for the preparation of materials of the 
process. The materials were characterized by critisism of the Orthodox 
movement; the newspaper regarded Orthodoxy to be a holdover from 
the Russophile propaganda.

The editors wrote a lot about the poor socio-economic situation of 
the Rusin population in Austria-Hungary. Criticism was primarily and 
justifiably aimed at the government which turned a blind eye to the 
impoverishment of peasants, and that, according to the editors, came 
useful for pro-Russian agitators. The newspaper articles reported that 
the head of the court held a meeting in the Hungarian language, but 
very few defendants could understand it. A lot of information was 
published about the contacts of Alexis Kabaliuk with the brothers 
Gerovski, Count V. Bobrinsky and  the monasteries on Mount Athos in 
Greece.

The newspaper expressed compassion toward the defendants, 
reporting the terrible atrocities that had been committed by gendarmes 
and police officers during pre-trial investigation. Several peasants 
were certified as mentally ill and sent for compulsory treatment in 
the hospital. The newspaper also monitored the coverage of the trial 
by other periodicals. Its columns contain quotes and materials from  
the newspapers “Kievskaya Mysl’”(Kiev Thought), “Vera i Tserkov” (Faith 
and Church) and “Russkaia Pravda”(Russian Truth). 

Besides the information on Alexis Kabaliuk, the newspaper paid 
much attention to Juri Vorobchuk, Mikhail Palkanints, Dmitry Petrovci 
and Ilia Pirchak. Yury Vorobchuk travelled to Russia, where he bought 
books and distributed them among Transcarpathians. D. Petrovci 
was a soldier in the Hungarian army. He was arrested on charges of 
propaganda against the Greek-Catholic clergy. He rejected that his 
words were politically charged, saying that their priest was a bad 
preacher and impoverished peasants.

Liturgical books, icons and church utensils were presented in court 



22 Rusin Studies. An Abstracts Journal · 2018, 1

as the evidence of guilt of the peasants. The examination of Greek 
Catholic priests, officials and Jewish traders showed the utter failure 
of the authorities. Most of those examined had a vested interest, and 
considered persecution of the Orthodox movement triggering their 
large financial losses.

On March 3, 1914, the newspaper printed information on the 
sentence. 32 defendants were convicted for incitement against the state 
and religion; 23 people were released. Alexis Cabaliuk was sentenced 
to the longest term of 4.5 years in prison, the other defendants got 
different terms from 6 months to 2.5 years in prison and all of them 
had to pay monetary fines; Kabaliuk’s fine amounted to 100 krones.

Keywords 

Peasants, charged, Orthodox, propaganda, tribunal, witness, priest.


	Rusin 2018 1
	Rusin Studies. An Abstracts Journal 1
	Rusin 2018 2

