Search parallels subject complex of clothing population of the Upper Ob Early Iron Age in the hymns of the Rig Veda
There are many findings came from India, including beads and mirrors in the funeral monuments of early Iron Age on the territory of Verchneye Priobie (the Upper Ob region). As known, during commercial interactions there was exchange not only of objects of daily use, but also of ideas. Supposedly because of intensive interactions between the south of West Siberia inhabitants of Iron Age and southern nomadic tribes similar traditions of decorating clothes appeared. Those traditions were reflected in sang hymns of the Rig-Veda. The deities of the Rig-Veda wearing golden clothes remain the remnants of vestment found in funeral monuments of Verchneye Priobie. Such a token finding is a famous fighting man’s or a tribal chief’s clothes in the burial ground 9 Lokot’-4a. His clothes is similar with the description of costumes of Agnes and Indra. The most important similarity is between the image description of Marut Rig-Veda and simple burial of fighting men from Verchnyaia Ob. During the research was discovered that pendant from golden foil which were sewn on and colored beads are typical decorations of a neckpiece in monuments of Verchneye Priobie and they are similar to Marut’s ones. It is also important that the main symbols of Marut were a spindle whorl and a knife, the most wide-spread findings of Iron Age burials on the territory of Ob. Except for the identification of parallels between the clothes of the studied region’s population and hymns of Rig-Veda, there is the fixation of some last rites connected with clothes wearing and decorating. Author came to the conclusion that figurativeness, inaccuracy and abstractness of Rig-Veda texts reduce the source study potential of archaeological research devoted to clothes. Quotes from hymns describing the deity’s vestments used in the article are similar with not only clothes of Scythian population of Verchneye Priobie but also with costumes of other cultures and peoples. That’s why the Rig-Veda data may be used in extrapolate way while studying clothes of all cultures of Scythians and Saxons. According to this research we wanted to show that the use of indirect sources such as hymns of Rig-Veda can make any archaeological research of ancient and having no written language peoples bright.
Keywords
предметный комплекс одежды,
ранний железный век,
Верхнее Приобье,
индоевропейцы,
Ригведы,
complex subject of clothing,
Early Iron Age,
Upper Ob,
Indo-Europeans,
the Rig VedaAuthors
Golowchenko Nikolai N. | Altai State Pedagogical Academy (Barnaul) | nikolai.golowchenko@yandex.ru |
Всего: 1
References
Уманский А.П., Шамшин А.Б., Шульга П.И. Могильник скифского времени Рогозиха-1 на левобережье Оби. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2005. 204 с., ил.
Кирюшин Ю.Ф., Степанова Н.Ф. Бусы из скифских погребений Горного Алтая // Итоги изучения скифской эпохи Алтая и сопредельных территорий : матер. междунар. науч. конф. Барнаул, 1999. С. 66-70.
Руденко С.И. Искусство Алтая и Передней Азии (середина I тысячелетия до н.э.). М. : Вост. лит., 1961. 67 с.
Cugunov K., Parzinger H., Nagler A. Der Goldschatz von Arzan. Fin Furstgrab der Skythenzeit in der sudsibirischen Steppe. Munchen : Schirmer/Mosel, 2006. 144 S., 78 Farbtafeln.
АртамоновМ.И. Сокровища саков. М. : Искусство, 1973. 269 с.
Савинов Д.Г. Формирование и развитие раннесредневековых археологических культур Южной Сибири : автореф. дис.. д-ра ист. наук. Новосибирск, 1987. 54 с.
Головченко Н.Н., Телегин А.Н. Кожаные и войлочные головные уборы носителей археологических культур скифо-сакского мира: морфоло гия и назначение // Древности Сибири и Центральной Азии. Горно-Алтайск : ГАГУ, 2012. №4 (16). С. 70-72.
Ригведа. Мандалы V-VIII / отв. ред. П.А. Гринцер. М. : Наука, 1989. 754 с.
Ригведа. Мандалы I-IV / отв. ред. П.А. Гринцер. М. : Наука, 1999. 767 с.
Ригведа. Мандалы IX-X / отв. ред. П.А. Гринцер. М. : Наука, 1999. 562 с.
ЛосевА.Ф. Диалектика мифа. М. : Мысль, 2001. 558 с.
Раевский Д.С. Мир скифской культуры. М. : Языки славянских культур, 2006. 600 с.
Хёйзинга Й. Homo Ludens. Человек играющий. СПб. : Изд-во Ивана Лимбаха, 2011. 416 с.
Шульга П.И. Могильник скифского времени Локоть-4а. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2003. 204 с., ил.
Шульга П.И., Уманский А.П., МогильниковВ.А. Новотроицкий некрополь. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2009. 329 с.
Грязнов М.П. История древних племен Верхней Оби по раскопкам близ с. Большая речка // Материалы и исследования по археологии СССР. М. ; Л., 1956. № 48. 163 с., с ил.
Полосьмак Н.В., Баркова Л.Л. Костюм и текстиль пазырыкцев Алтая (IV-III вв. до н.э.). Новосибирск : ИНФОЛИО, 2005. 232 с.
Wang Binghua, Victor H. Mair. Xinjiang Gushi: Gudai Xinjiang Juminji Qi Wenhua (The Ancient Corpses of Xinjiang: The Peoples of Ancient Xinjiang and their Culture). Xinjiang, 2001. 245 р.
Молодин В.И., Бобров В.В., Равнушкин В.Н. Айдашинская пещера. Новосибирск, 1980. 208 с.
Бородовский А.П. Интерпретация и некоторые вопросы ритуального значения волос в раннем железном веке (по материалам Новосибир ского Приобья) // Скифо-сибирский мир: Искусство и идеология. Новосибирск : Наука, 1987. С. 117-121.
Ковалев А.А. Происхождение бронзовых обойм-«накосников» Западной Сибири и Южного Урала // Вторые Исторические чтения памяти М.П. Грязнова. Омск, 1992. Ч. II. С. 96-97.
Кубарев В. Д. Древние изваяния Алтая (Оленные камни). Новосибирск : Наука, 1979. 99 с.
Ольховский В.С., Евдокимов Г.Л. Скифские изваяния VII-III вв. до н.э. М. : МТО МЕТЕО, 1994. 184 с.
Головченко Н.Н., Телегин А.Н. Одежда евразийских номадов скифо-сакского времени (опыт разработки типологии и терминологического аппарата) // Вестник Тюменского государственного университета. 2014. № 2. С. 5-13.
Литвинский Б.А. «Золотые люди» в древних погребениях Центральной Азии (опыт истолкования в свете истории религии) // Советская этнография. 1982. № 4.