Ethnic and Cultural Interaction in the Epoch of Colonization of Siberia: from Archaeological Context to Historical Interpretation | Tomsk State University Journal of History. 2017. № 49. DOI: 10.17223/19988613/49/13

Ethnic and Cultural Interaction in the Epoch of Colonization of Siberia: from Archaeological Context to Historical Interpretation

The article deals with the problem of ethnic and cultural interaction of the Siberian population in the Colonization Epoch, the urgency of which is determined by the fact, that the process of region’s entering into Russia radically changed the development vector and the historical perspectives of indigenous peoples and settlers, who eventually became Russian Siberians. The aim of the study is to show, that the peoples’ contacts were by no means confined to the political-administrative-legal field, which is primarily reflected in written sources, but were in the space of non-political everyday life and were conducted in the language of material culture as well. Cultural exchange at the economic and household level is transformed into an effective mechanism of adaptation to the changed conditions of existence for both local and foreign peoples. The source base for the study of ethnic and cultural interaction is multicomponent and includes written documents, folklore, archaeological data, in which the historical reality is differently refracted that allows more complete reconstruction of the past realities. Interethnic communication involves different layers of culture, influences and borrowings that occur at different speeds and in different volume, drawn-in cultures of different stages that assume the presence of a donor culture and a recipient culture, the exchange between those is asymmetric. In one space-time continuum representatives of different cultural worlds communicate in verbal language and in the language of material things, objects, symbols, which is reflected in the archaeological context. The massive presence in indigenous sites of “Russian” importation items requires a deeper historical interpretation, which goes beyond the statement of just a fact of the interaction and simplistic interpretations of the archaeological context. The study of the Russian sites’ materials shows, that ideas about the Russian culture itself need improvement or revision in some aspects, especially taking into account the impact of the native environment. Was the introduction into everyday life and even into the sacred space of culture of "alien" elements up to the complete replacement of local products with imported ones in the funerary inventory, traditional costume with purchased clothes etc. an indisputable indicator of "Russification" or "Christianization"? Transformation and even deformation of identities as a form of adaptation to changing living conditions did not lead the participants of interethnic communication to the loss of their "selves". The analysis of the criteria, forms, mechanisms of self-preservation in the "melting pot" of ethnic and cultural interaction is far from completion. The study leads to the conclusion, that the solution of the problem is not only in the field of source base strengthening, but also is in a methodological and methodical analysis of the interaction process, dynamics and depth of transformation of the initial state of culture.

Download file
Counter downloads: 199

Keywords

history, archeology, ethnic and cultural interaction, the epoch of colonization, Siberia, история, археология, этнокультурное взаимодействие, эпоха колонизации, Сибирь

Authors

NameOrganizationE-mail
Chernaya Maria P.Tomsk State University; Institute of Archeology and Ethnography of the Siberian Branch of RASmariakreml@mail.ru
Всего: 1

References

Самсон Д. К вопросу о рае у ненцев и обских угров (XIX-XXI вв.) // Вестник Томского государственного униеврситета. История. 2017. № 49. С. 142-146.
Трепавлов В.В. Образ русских в представлениях народов России XVII-XVIII вв. // Этнографическое обозрение. 2005. № 1. С. 102-118.
Чёрная М.П. Сибирский опыт освоения пространств в историко-археологическом контексте // От Смуты к Империи. Новые открытия в области археологии и истории России XVI-XVIII вв. : материалы науч. конф. Москва ; Вологда : Древности Севера, 2016. С. 14-23.
Бердников И.М. Сибирский православный некрополь XVIII-XIX веков как археологический источник (по материалам исследований в Иркутске) : дис. ^ канд. ист. наук. Новосибирск, 2012. 200 с.
Воробьев-Исаев А.А. Духовная сторона православного обряда погребения по археологическим источникам // Культура русских в археологических исследованиях. Омск : Апельсин, 2008. С. 199.
Ожередов Ю.И. Погребальный обряд шиешгула в свете российской государственной политики (конец XVI - середина XIX в.) // Русские старожилы : материалы III Сибирского симп. «Культурное наследие народов Западной Сибири». Тобольск ; Омск : ОмГПУ, 2000. С. 91-93.
Мурашко О.А., Кренке Н.А. Культура аборигенов Обдорского Севера в XIX в. (по археолого-этнографическим коллекциям Музея антропологии МГУ). М. : Наука, 2001. 155 с.
Вилков О.Н. Ремесло и торговля Западной Сибири в XVII в. М., 1967. 327 с.
Чиндина Л.А. Комплект торсового костюма нарымской селькупки конца XVII в. // Археолого-этнографические исследования в южнотаежной зоне Западной Сибири. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2003. С. 95-98.
Чиндина Л.А. О ритуальной одежде селькупской женщины XVII века // «Моя избранница наука, наука, без которой мне не жить». Барнаул : Изд-во АлтГУ, 1995. С. 179-187.
Спасский Г.И. Денежная казна // Исторические памятники русского арктического плавания XVII века. М. ; Л., 1951. С. 112-129.
Люцидарская А. А. Старожилы Сибири: историко-этнографические очерки (XVII - начало XVIII в.). Новосибирск : Наука, 1992. 197 с.
Ключевский В.О. Русский рубль в XVI-XVIII вв. в его отношении к нынешнему // Сочинения. М., 1959. Т. VII. С. 170-236.
Емельянов Н.Ф. Город Томск в феодальную эпоху. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1984. 224 с.
Фёдорова Н. В. Повседневность, война и торговля в археологии севера Западной Сибири // Уральский исторический вестник. 2012. № 4 (37). С. 98-105.
Скобелев С.Г. Предметное содержание русских влияний на материальную культуру коренного населения юга Приенисейского края в позднем Средневековье - начале Нового времени (по данным археологии) // Вестник Новосибирского государственного университета. Сер. История, филология. Т. 8, вып. 3. Археология и этнография. 2009. С. 231-250.
Скобелев С.Г. Развитие хозяйства местного населения Среднего Енисея и Томи в XVII в. // Кузнецкая старина. Новокузнецк : Кузнецкая крепость, 1994. Вып. 2. С. 34-46.
Алексеев А.Н. Первые русские поселения XVII-XVIII вв. на северо-востоке Якутии. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 1996. 152 с.
Тихомиров К.Н. Некоторые аспекты взаимодействия культур местного и пришлого населения Среднего Прииртышья в XVI-XVII вв. // Культура русских в археологических исследованиях. Т. 2. Омск, Тюмень, Екатеринбург : Магеллан, 2014. С. 145-147.
Молодин В.И. Русская станковая керамика в археологических комплексах западносибирских аборигенов (позднее Средневековье - Новое время) // Культура русских в археологических исследованиях. Т. 2. Омск, Тюмень, Екатеринбург : Магеллан, 2014. С. 73-75.
Татаурова Л.В. Методика изучения средневековой керамики в рамках этнографо-археологического комплекса // Этнографоархеологические комплексы: Проблемы культуры и социума. Новосибирск : Наука, СО, 1997. Т. 2: Культура тарских татар. С. 85-90.
Новиков А.В. Гончарное производство Усть-Тартасского форпоста // Древняя керамика Сибири: типология, технология, семантика. Новосибирск : Наука, СО, 1990. С. 175-181.
Молодин В.И., Новиков А.В. Некоторые технологические аспекты керамики Илимского острога // Проблемы изучения Сибири в научноисследовательской работе музеев. Красноярск, 1989. С. 166-168.
Лотман Ю.М. Культура и взрыв. М. : Гнозис, 1992. 272 с.
Арутюнов С.А. Народы и культуры: развитие и взаимодействие. М. : Наука 1989. 247 с.
Матющенко В.И. Раздумья над древней и традиционной культуре народов Сибири в юбилеем русского города Сургута // Сургут, Сибирь, Россия. Екатеринбург, 1994. С. 117-119.
Скобелев С.Г. Актуальность и задачи изучения демографического развития коренного населения Сибири в XVII-XXI вв. в контексте аналогичных мировых процессов // Вестник Новосибирского государственного университета. Сер. История, филология. 2006. Т. 5, вып. 3. С. 24-29.
Скобелев С.Г. Влияние заболеваемости на динамику численности коренного населения Сибири в XVII-XX вв. // Сибирская Заимка. История Сибири в научных публикациях. 2002. URL: http://zaimka.ru/skobelev-morbidity
Главацкая Е.М. Власть и «сибирские иноземцы» в XVII в. // Сургут, Сибирь, Россия. Екатеринбург, 1994. С. 44-47.
Емельянов Н.Ф. Среднее Приобье в феодальную эпоху (социально-экономическая и политическая история) : автореф. дис. ^ д-ра ист. наук. Свердловск, 1988. С. 46.
Семёнова В.И. Поселение и могильник Частухинский Урий. Новосибирск : Наука, 2005. 164 с.
Кардаш О.В. «Столетняя война» Пустозерска и Большой Карачеи XVII-XVIII вв. (по результатам комплексных исследований Пустозерского и Надымского городищ) // От Смуты к Империи. Новые открытия в области археологии и истории России XVI-XVIII вв. : материалах науч. конф. М. ; Вологда : Древности Севера, 2016. С. 366-378.
Кардаш О.В. Надымский городок в конце XVI - первой трети XVIII в. История и материальная культура. Екатеринбург ; Нефтеюганск : Магеллан, 2009. 360 с.
Головнёв А.В. Кочевники тундры: ненцы и их фольклор. Екатеринбург : УрО РАН, 2004. 344 с.
Пелих Г.И. Селькупы XVII в. (очерки социально-экономической истории). Новосибирск : Наука, 1981. 175 с.
Патканов С.К. Соч. в 5 т. / С.К. Патканов ; сост. Ю. Мандрика. Тюмень : Мандр и К, 2003. Т. 5 : Тип остяцкого богатыря по остяцким были нам и сказаниям. Ирт^ішские остяки и их народная поэзия. 416 с.
Казакевич О. А. Начало и конец в структуре фольклорных текстов северных селькупов // Логический анализ языка. Семантика начала и кон ца. М. : Индрик, 2002. С. 542-550.
Гемуев И.Н. Все против всех (по данным мансийского фольклора) // Народы Сибири: история и культура. Новосибирск, 1997. С. 106-109.
Зуев А.С., Игнаткин П.С. Параметры социально-политической идентификации коренных народов Сибири в Московском государстве XVII в.: к вопросу о семантике соционима «иноземцы» // От Смуты к Империи. Новые открытия в области археологии и истории России XVI-XVIII вв. : материала! науч. конф. М. ; Вологда : Древности Севера, 2016. С. 24-30.
Чёрная М.П. Русское содержание российской колонизации Сибири в археологическом отражении // Труды II (XVIII) Всероссийского археологического съезда в Суздале. М.: ИА РАН, 2008. Т. II. С. 539-541.
 Ethnic and Cultural Interaction in the Epoch of Colonization of Siberia: from Archaeological Context to Historical Interpretation | Tomsk State University Journal of History. 2017. № 49. DOI:  10.17223/19988613/49/13

Ethnic and Cultural Interaction in the Epoch of Colonization of Siberia: from Archaeological Context to Historical Interpretation | Tomsk State University Journal of History. 2017. № 49. DOI: 10.17223/19988613/49/13

Download full-text version
Counter downloads: 913