Socio-Сultural Context of the Archaeographic Research in Tomsk Region (on the materials of archaeographic expeditions from 1895 to 2010)
The article is devoted to the meaning of the socio-culturalcontext in the contemporary archaeographic research. Starting research in the areas of old-believers compact residence in the region, Tomskarchaeographers relied on the experience of centers of archaeography in Moscow, Leningrad, Novosibirsk and Sverdlovsk, in particular, onthe imperative of studying the Cyrillic old printed books and manuscripts in the natural milieu of their existence. In the 1980s, when theregular work in Tomsk region began, the major task shifted from saving a book from physical destruction to reaching the understanding ofthe principles of interaction between the Book and the Man in the old-believers culture, so that a functional model accounting for thisrelationship could be worked out. Accordingly, the emphasis was on the systems approach to the organization of the collection and analysisof archaeographic material. On the basis of GIS technologies, researchers from TSU planned to develop the archaeographic atlas of TomskRegion which would provide for the necessary up-to-date level of processing the data from expeditions. The essential aspect of the work ofthe Tomsk archaeographic expedition was to retain the established contacts even after the expedition had been completed, so the situation ofa continuous expedition appeared. An important circumstance should be taken into consideration: at the time of the expedition a kind of ameeting of two cultures happens. University students and lecturers are representatives of the secular culture while old-believers, theguardians of book antiquities, are religious people. However, they had to appear not in the stance of mutual opposition as oneself and theother, but to find themselves in the situation of dialogue and understanding arising out of the mental memory of a person of Russian culture.A bright example of the functioning of cultural memory mechanism is the todays subject of TSU achaeographers - the Tomsk collectionof birch bark manuscripts that is a part of skit library formerly belonging to the isolated community of peasants who had migrated in the1920-1930s to the Narym region. The research revealed that it was the Cyrillic text as the confessional text that had been the main identifierin the old-believers culture, especially if the adaptation and survival in the alien natural and cultural environment was at stake. Studying thephenomenon of Old Belief as a particular system with its history of events, ideas, social practices in the dynamic structure of thecontemporary social and cultural space allows the significant spiritual potential of the Russian national culture to be revealed.
Keywords
археография,
старообрядчество,
кириллическая книжность,
социокультурный контекст,
системный подход,
archaeography,
Old Belief,
Cyrillic books,
socio-cultural context,
systems approachAuthors
Bakhtina O.N. | National Research Tomsk State University | bakhtina@mail.tsu.ru |
Всего: 1
References
Дергачева-Скоп Е.И., Покровский Н.Н. Задачи археографического изучения Сибири // Пути изучения древнерусской литературы и письменности. Л., 1970.
Поздеева И.В. Задачи и особенности работы экспедиций, собирающих памятники кириллической книжности // Археографический ежегодник за 1977 год. М., 1978.
Амосов А.А., Бударагин В.П., Морозов В.В., Пихоя Р.Г. О некоторых проблемах полевой археографии (в порядке обсуждения) // Общественно-политическая жизнь дореволюционного Урала. Свердловск, 1983.
Поздеева И.В. Полевая археография: некоторые проблемы практики и теории // Вопросы истории. 1986. № 7.
Щедровицкий Г.П. Проблемы методологии системного исследования. М.: Знание, 1964.
Валк С.Н. Археографическая легенда // Избранные труды по археографии. Научное наследие. СПб., 1991.
Бахтина О.Н., Носков А.В., Хасанов В.Я. Концепция создания компьютерного археографического атласа Томской области // Археографический ежегодник за 1998 год. М., 1999.
Лихачев Д.С. Археографическое открытие Сибири // Покровский Н.Н. Путешествие за редкими книгами. М., 1984.
Дутчак Е.Е. Системный подход в изучении старообрядчества // Историческая наука на рубеже веков. Томск, 1999.
Бахтина О.Н., Дутчак Е.Е. От «книги читаемой» к «человеку читающему»: из опыта работы археографической экспедиции Томского университета (1986-2006) // Традиционная книга и культура позднего русского средневековья. Ч. 2: История, книжность и культура русск
Гирц К. Интерпретация культур. М., 2004.
Бакчарский район // Научная библиотека Томского государственного университета. Отдел книжных памятников и рукописей. Архив археографической экспедиции (далее - НБ ТГУ. ОРКП. ААЭ). Тетр. XV.
Бакчарский район // НБ ТГУ. ОРКП. ААЭ. Тетр. XVIII.
Никитина С.Е. О «нас» и о «них» (к теме «собиратель - информант/исполнитель») // Живая старина. 2001. № 1.
Панченко А.А. Инквизиторы как антропологи, антропологи как инквизиторы // Живая старина. 2001. № 1.
Шемякина О.Д. Противоречия российского модерн-проекта и традиционная культура. Историческое наследие и современный контекст // Диалог со временем. М., 2010. Вып. 33.
Бахтина О.Н. Проблемы поэтики старообрядческой литературы (агиографические тексты): автореф. дис. ... д-ра филол. наук. Томск, 2000.
Дутчак Е.Е. Старообрядческие таежные монастыри: условия сохранения и воспроизводства социокультурной традиции (вторая половина XIX - начала XXI вв.): автореф. дис. … д-ра ист. наук. Томск, 2008.
Веселова А.П. Семья в старообрядческой культуре: опыт исторического исследования: дис. … д-ра ист. наук. Томск, 2007.
Бахтина О.Н., Дутчак Е.Е., Старикова Г.Н. Берестяные книги в фонде редких книг Томского краеведческого музея // Провинция в русской культуре. II Ремезовские чтения. Новосибирск, 2008.
Колпашево // НБ ТГУ. ОРКП. ААЭ. Тетр. I.
Приль Л.Н. Старообрядческие общины Прикетья и Причулымья в XIX - 80-х гг. XX в. (Опыт реконструкции жизнедеятельности): автореф. дис. … канд. ист. наук. Томск, 2002.
Старикова Г.Н. «Женские записки» старообрядческой коллекции: к проблеме единства содержания и формы текста // Вестник Новосибирского государственного университета. 2011. № 3. С. 47-52.
Никитина С.Е. Об идентичности, самоидентификации и идентификаторах в конфессиональных культурах (на материале современного старообрядчества) // Старообрядчество: история, культура, современность. М., 2011.
Базаров А.А., Бахтина О.Н., Дутчак Е.Е. Роль священной книги в традиционных культурах Сибири («социальная археография») // Проблемы сибирской ментальности. СПб, 2004. С. 147-164.
Бахтина О.Н., Керов В.В., Дутчак Е.Е. «Егда чтем, Господь к нам беседует»: к вопросу об институционализации социальной археографии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «История России». 2006. № 2 (6). С. 73-85.
Бахтина О.Н., Керов В.В., Дутчак Е.Е. «Социальная археография» как современная научная и образовательная стратегия // Регионы России для устойчивого развития: образование и культура народов Российской Федерации. Новосибирск, 2010. С. 273-281.
Градобойнова Е.В. Роль кириллических печатных изданий в формировании мировоззрения старообрядцев- беспоповцев // Язык, книга и традиционная культура позднего русского средневековья в жизни своего времени, в науке, музейной и библиотечной работе XXI в. М.,
Потехина Е.А. Проблемы исследования памятников старообрядческой письменности // Язык и текст в системном и социокультурном аспекте. Olstyn, 2011.
Orzechowska J. Metodologia opisu systemowego zabytku kultu religijnego // Язык и текст в системном и социокультурном аспекте. Olstyn, 2011.