INTERDISCIPLINARY TEAMS EXPERIENCE IN THE SOCIAL ROBOTICS PROJECTS
In this article, a description and interpretation of experience projects in the area of social robotics interdisciplinary teams. Projects under consideration show two possible options for performing interdisciplinary teams: the creation sociable robot and development of experiment to identify the specifics of its perception. Actualized the need for training, are able to work in interdisciplinary teams towards social robotics.
Download file
Counter downloads: 383
Keywords
социальная робототехника, междисциплинарные команды, social robotics, interdisciplinary teamsAuthors
| Name | Organization | |
| Zilberman N.N. | National Research Tomsk State University | |
| Bogachova R.A. | National Research Tomsk State University | |
| Gladky D.A. | National Research Tomsk State University | |
| Kolosovsky D.E. | National Research Tomsk State University | |
| Chekunova A.V. | National Research Tomsk State University |
References
Castellano G., Peters C. Socially perceptive robots: Challenges and concerns // Interaction Studies. 2010. Vol. 11, № 2. P. 201.
Burke J.L. et al. Final report for the DARPA/NSF interdisciplinary study on human-robot interaction // Systems, Man, and Cybernetics, Part C: Applications and Reviews, IEEE Transactions on. 2004. Vol. 34, № 2. P. 103-112.
Duffy B.R. Fundamental issues in social robotics //International Review of Information Ethics. 2006. Vol. 6, № 12. P. 2006 [Электронный ресурс] http://citeseerx. ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.111.3293&rep=rep1&type=pdf (дата обращения: 2.12.2013).
Streater J. et al. Towards an Interdisciplinary Understanding of Perspective for Human-Robot Teamwork // Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. SAGE Publications. 2011. Vol. 55, №. 1. P. 1481-1485.
Ihsen S., Schneider W., Scheibl K. Interdisciplinary research collaborations and learning processes of engineers and social scientists during the development of a robot for seniors in Europe // World Transactions on Engineering and Technology Education. 2012. Vol. 10. № 2 [Электронный ресурс] http://www.wiete.com.au/ journals/WTE%26TE/ Pages/Vol.10, №20No.2%20(2012)/04-Schneider-W.pdf (дата обращения: 2.12.2013).
Bonarini A., Romero M. Robotics and Design: An Interdisciplinary Crash Course. Education // IEEE Transactions on (Vol. 56, № 1). 2013. P. 110-115.
Kapadia A. et al. «Architectural Robotics»: An interdisciplinary course rethinking the machines we live in // Robotics and Automation (ICRA), 2010 IEEE International Conference on. IEEE. 2010. P. 48-53.
Wang Y. et al. AC 2010-279: AN INTERDISCIPLINARY UNDERGRADUATE COURSE BRIDGING THE GAPS BETWEEN ENGINEERING, SCIENCE AND THE ARTS. 2010 [Электронный ресурс] http://www.tcnj.edu/ ~nakra/ Publications / ASEE2010.pdf (дата обращения: 2.12.2013).
Лазарев М.В. О связи робототехники с механикой, электроникой и программированием, а также о междисциплинарных связях // Вестн. 2013. Т. 11, № 139 [Электронный ресурс] http://vestnik.tspu.ru/files/ PDF/articles/lazarev_ m._v._132_136_ 11_139_2013.pdf (дата обращения: 2.12.2013).
Светоцветовая терапия. Смысл и значение цвета: информация - цвет - интеллект. СПб.: Речь, 2001. 256 с.
Собчик Л.Н. Метод цветовых выборов - модификация восьмицветового теста Люшера: практ. руководство. СПб.: Речь, 2013. 128 с.
Manovich L. The language of New Media. MIT Press, 2001 [Электронный ресурс] http:// www9.georgetown.edu/faculty/irvinem/theory/Manovich-LangNewMedia-excerpt. pdf (дата обращения: 25.12. 2013).
Hegel F. et al. Understanding social robots // Advances in Computer-Human Interactions, 2009. ACHI'09. Second International Conferences on // IEEE. 2009. P. 169-174.
Официальный сайт о гуманоидной платформе Nao [Электронный ресурс] http://www.aldebaran-robotics.com/en/(дата обращения: 2.12.2013).
Карасик В.И. Язык социального статуса. М.: Ин-т языкознания РАН; Волгогр. гос. пед. ин-т, 1992. 330 с.
Крысин Л.П. Социальный аспект владения языком // Социальные компоненты в семантике языковых единиц. 1989. URL: http:// destructioen. narod. ru/krysyn_komponenty. (дата обращения: 25.12. 2013).
Шевцова Г.В. Компаративный анализ приоритетных направлений в разработке образовательных программ по гуманитарным дисциплинам в инженерном образовании США и Европы // Вестн. Том. гос. пед. ун-та (Tomsk State Pedagogical University Bulletin). 2010. № 12. С. 102.
Земцова В.И., Кичигина Е.В. Комплекс естественнонаучных заданий и вопросов как средство развития естественнонаучной образованности у студентов педагогического направления гуманитарных профилей // Педагогическое образование в России. 2012. № 3. http://journals.uspu.ru/attachments/ article/ 165/ Педагогическое% 20образование%20в%20России_2012_3_ст.%2017.pdf