The still angel. On the history of one of the constant motifs of Russian literature. Article Two. The Ineffable: from Zhukovsky to Turgenev | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2014. № 2.

The still angel. On the history of one of the constant motifs of Russian literature. Article Two. The Ineffable: from Zhukovsky to Turgenev

The Western Europe mythical image and the motif of the still angel, which the first article was about, perfectly met the reader expectations of the Russian well educated society of the first half of the 18th - early 19th centuries where the need in "soft", that is enlightened and humane, religiosity took an important place. The mentioned motif settled down in the Russian literature as well, especially in pre-romantic and romantic lyric poetry. Speaking about the immediate literary sources of the still angel motif, it is worthy of notice, that, when creating Lisa Kalitkina image, Turgenev kept the intertextual memory of another victim of an unhappy love affair - "poor Lisa", the heroine of Karamzin's novel with the same name. However, she can only be characterized as a distant ancestor of the inhabitant of the Home of the Gentry. It is Pushkin's Tatyana Larina who is much closer to her: a girl with a pure soul, silent, serious and faithful to her darling for all. Svetlana from Zhukovsky's ballad with the same name is even closer to Lisa Kalitkina: a girl who is not only "angelic", dreamy and silent, but also religious. In the lyric poetry of this poet, the motif of the still angel takes an important place, forming a bond with its German prototype; the Home of the Gentry is full of reminiscences from Zhukovsky's poetry. As for the real prototypes of Lisa Kalitkina, a secial role belongs to Zhukovsky's nieces, the Protasov sisters, Mariya and Alexandra (their married names are Moyer and Voyeykova respectively). Alexandra, who was Svetlana's prototype, was justly called angelic during her lifetime for her gentle temper and virtue; I.I. Kozlov and N.M. Yazykov, who were in love with her, called her a still angel in their poems. At the same time, her character (at least before her marriage with A.A. Voyeykov) was mainly cheerful, not sad. Maria, who was Alexandra's sister and Zhukovsky's beloved, was different. The poet often compared her with a still angel, including the poem he wrote on the occasion of her unexpected death, "19th March, 1823". Her temper reminds the one of the main character of the Home of the Gentry most of all. The image of the still angel, by Turgenev, is a logical conclusion of the long way of Lavretsky who wandered through his life in the search of the great mystery of existence which consists in the inexpressible - beauty, love, "stillness" and call of duty. The inexpressible is one of the major categories of the romantic philosophy and aesthetics; it was worked out by W. Wackenroder, L. Tieck and F. Schelling. As well as Hesychastic silence, it goes back to Neo-Platonism which serves as the general source of Eastern and Western Christianity conceptions of the inexpressible highest values.

Download file
Counter downloads: 299

Keywords

тихий ангел, ангел-хранитель, мотив, топос, невыразимое, платонизм, романтизм, В.А. Жуковский, сестры Протасовы, И. С. Тургенев, still angel, guardian angel motif, topos, ineffable, Platonism, romanticism, V.A. Zhukovsky, I.S. Turgenev

Authors

NameOrganizationE-mail
Shchukin Vasily G.Jagiellonian University in Krakow (Krakow, Poland)wszczukin@yandex.ru
Всего: 1

References

Лотман Ю.М. Декабрист в повседневной жизни: (Бытовое поведение как историко-психологическая категория) // Лотман Ю.М. Избр. статьи: в 3 т. Таллин, 1992-1993. Т. 1. C. 296-336.
Топоров В.Н. «Бедная Лиза» Карамзина: Опыт прочтения: К двухсотлетию со дня выхода в свет. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 1995.
ТургенееИ.С. Полное собрание сочинений и писем: в 28 т. Соч.: в 15 т. М.; Л.: Наука, 1960-1968.
Пушкин А.С. Полнолное собрание сочинений: в 10 т. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1949-1951.
Губарева Р.В. «Светлана» В.А. Жуковского (из истории русской баллады) // Учен. зап. Ленингр. пед. ин-таим. А.И. Герцена. 1963. Т. 245. С. 193-212.
Душечкина Е. Светлана. Культурная история имени. СПб.: Изд-во Европейского ун-та в С.-Петербурге, 2007.
Топоров В.Н. «Ветхий дом» и «дикий сад»: образ утраченного счастья (страничка из истории русской поэзии) // Облик слова: сб. ст. [Посвящ. памяти Д.Н. Шмелева] / сост. и отв. ред. Л.П. Крысин. М.: Рос. академия наук. Ин-т русского языка им. В.В. Виноградова, 1997. С. 290-318.
Соловьев Н.В. История одной жизни. А.А. Воейкова - «Светлана». Пг., 19151916.
Афанасьев В. Жизнь и лира: Художественно-документальная книга о поэте Иване Козлове. М.: Дет. лит., 1977.
Козлов И.И. Полное собрание стихотворений / вступ. ст., подгот. текста и примеч. И.Д. Гликмана. Л.: Сов. писатель, 1960.
Языков Н.М. Полное собрание стихотворений / ред., вступ. ст. и коммент. М.К. Азадовского. М.; Л.: Academia, 1934.
Немзер А. «Сии чудесные виденья..»: Время и баллады Жуковского // Зорин А., Немзер А., Зубков Н. Свой подвиг свершив.. М.: Книга, 1987.
Вацуро В.Э. С.Д.П: Из истории литературного быта пушкинской поры: [С.Д. Пономарева и кружок «Сословие друзей просвещения»]. М.: Книга, 1989.
Лотман Ю.М. Роман А.С. Пушкина «Евгений Онегин»: комментарий // Лотман Ю.М. Пушкин. СПб., 1995. С. 472-762.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений: в 30 т. Л.: Наука, 1972-1990.
Смиренский Б. Замечательная русская женщина// Москва. 1958. № 4. С. 216-218.
Кайдаш С. Самый свободный долг Фонвизиной-Пущиной // Кайдаш С. Сила слабых: Женщины в истории России (XI-XIX вв.). М., 1989. С. 181-227.
http://www.cbs1vao.ru/Decabr/f6.htm (дата обращения: 23. 12. 2007).
Жуковский В. Собрание сочинений: в 4 т. М.; Л.: Гослитиздат, 1959-1960.
Аюпов С.М. Проблемы поэтики Тургенева-романиста: учеб. пособие. Уфа: Изд. Башкир. ун-та, 1998.
Тютчев Ф.И. Лирика / изд. подгот. [послесловие написал] КВ. Пигарев. М.: Наука, 1965.
Веселовский А.Н. В.А. Жуковский: Поэзия чувства и «сердечного воображения». СПб., 1904.
Егоров Б.Ф. Жуковский и Тарту // Егоров Б.Ф. От Хомякова до Лотмана. М., 2003. С. 255-267.
Киле П. Романтическая эпоха и классическая традиция // http://www.renclassic.ru/Ru/35/50/89/ (дата обращения: 25. 12. 2007).
Вольперт Л.И. Вместо послесловия к пьесе «Семь дней в Дерпте» // http://lepo.it.da.ut.ee/~lar2/Pjesa/kats.htm (дата обращения: 25. 12. 2007).
Вольперт Л.М. Семь дней в Дерпте // Вышгород. 1995. № 1-2. С. 39-63.
Аверинцев С.С. Христианский аристотелизм как внутренняя форма западной традиции и проблемы современной России // Русская мысль. 1991. № 3910. С. 16-17.
Кнабе Г.С. Русская античность: Содержание, роль и судьба античного наследия в культуре России. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 2000.
Эткинд Е.Г. «Внутренний человек» и внешняя речь: Очерки психопоэтики русской литературы XVIII-XIX вв. М.: Школа «Языки русской культуры», 1998.
Литературная теория немецкого романтизма / под ред., со вступ. ст. и ком-мент. Н.Я. Берковского; пер. Т.П. Сильман, И.Я. Колубовского. Л.: Изд-во писателей в Ленинграде, 1934.
 The still angel. On the history of one of the constant motifs of Russian literature. Article Two. The Ineffable: from Zhukovsky to Turgenev | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2014. № 2.

The still angel. On the history of one of the constant motifs of Russian literature. Article Two. The Ineffable: from Zhukovsky to Turgenev | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2014. № 2.

Download full-text version
Counter downloads: 3060