F.M. Dostoevsky and Mahomet's pitcher
The paper is supported by RHSF Grant no. 15-34-01258 "The Orient in the Prose and Journalism of F.M. Dostoevsky". The paper examines the genesis and functions of the Oriental motif of Mahomet's pitcher in his perception of epilepsy. Mahomet's pitcher is one of the most remarkable Oriental images, representing the specificity of Dostoevsky's Orientalism. In his works this image appears explicitly in The Idiot (1868) and Demons (1871-1872), implicitly in his notebooks of 1864s-1865s years, and as a hidden motif in the image of Smerdyakov in The Brothers Karamazov (1879-1880), which, without doubts, is indicative of a well-established literary motif. The main sources for this motif were Mahomet and His Successors (1849) by W. Irving in the Russian translation of 1857, Mohammed der Prophet, sein Leben und seine Lehre (1843), by G. Weil, On Heroes, Hero-Worship and the Heroic in History (1841) by T. Carlyle. The underlying source for the motif complex of epilepsy, Mahomet and the epiphany of existence in Russian literature was A. Pushkin's poem The Prophet (1826). In this paper the author makes an assumption about the proximity between the images of Mahomet and the persona in The Prophet in terms of epilepsy literary reception, which was very important for Dostoevsky. The most important function of this motif is that of identification. In its turn, it determines the others: narrative (participation in the development of storylines), intertextual (linking with other Dostoevsky's works and Russia, Oriental and Western literary traditions), philosophical (a new look at the spatial-temporal organization of the world) and ethical (participation in solving the problem of true and false statements).
Keywords
Достоевский,
Ирвинг,
Пушкин,
Добролюбов,
русский ориентализм,
Магомет,
эпилепсия,
мотив,
кувшин,
Dostoevsky,
Irving,
Pushkin,
Dobrolyubov,
Russian Orientalism,
Mahomet,
epilepsy,
motif,
pitcherAuthors
Alekseev Pavel V. | Gorno-Altaisk State University | conceptia@mail.ru |
Всего: 1
References
Futrell M. Dostoyevsky and Islam (And Chokan Valikhanov) // The Slavonic and East European Review. 1979. Vol. 57. No. 1. P. 16-31.
Thompson D.O. Islamic motifs in Dostoevsky's Literary Works, 1846-1866 // F.M. Dostoevsky in the Context of Cultural Dialogues. Budapest: ELTE PhD Programme «Russian Literature and Literary Studies», 2009. P. 480-491.
Young S. Buddhism in Dostoevsky: Prince Myshkin and the True Light of Being // Dostoevsky on the Threshold of Other Works: Essays in Honour of Malcolm V. Jones. Nottingham: Bramcote Press, 2005. P. 220-229.
Kuzma E. Mit Orientu i kultury Zachodu w literaturze polskiej XIX-XX wieku. Szczecin: Wydaw. Naukowe Wyzszej Szkoly Pedagogicznej w Szczecinie, 1980. 320 s.
Pozniak T. Dostojewski i Wschod. Szkice z pogranicza kultur. Wroclaw: Wydaw-nictwa Uniwersytetu Wroclawskiego, 1992. 147 s.
Волгин И.Л. Нравственные основы публицистики Достоевского: (Восточный вопрос в «Дневнике писателя») // Изв. АН СССР. Сер. лит. и яз. 1971. № 4. С. 312324.
Фокин П.Е. К вопросу о генезисе «Дневника писателя» за 1876-1877 гг.: (Историко-литературный аспект) // Достоевский: Материалы и исследования. СПб., 1996. Т. 13. С. 120-130.
Кочуков С.А. Ф.М. Достоевский и русско-турецкая война 1877-1878 годов // Изв. Сарат. гос. ун-та. 2010. Т. 10. Сер. История. Международные отношения. Вып. 2. С. 69-73.
Шаваринская С.Ф. Достоевский и Толстой: диалог о русско-турецкой войне 1877-1878 гг. // Вестн. КГУ им. Н.А. Некрасова. 2012. № 5. С. 142-145.
Милойкоеич-Джурич Е. Ответ Толстого и Достоевского на «восточный вопрос», 1875-1877. Образы себя и других // Российско-сербские связи в области науки и образования: XIX - первая половина XX века / отв. ред. Э.И. Колчинский, А. Петрович; ред.-сост. М.В. Лоскутова, М.В. Хартанович. СПб., 2009. С. 47-55.
Уразаееа К. Философская публицистика Федора Достоевского и статьи Чо-кана Валиханова: евразийство и отнология русскости // Cuadernos de Rusistica Espanola. 2014. № 10. P. 111-122.
Алексеев П.В. Мусульманский Восток в поэтике Ф.М. Достоевского // Вестн. Ом. ун-та. 2013. № 4. С. 298-301.
Алексеев П.В. Восток в творческом сознании Ф.М. Достоевского периода Крымской войны // Имагология и компаративистика. 2016. № 1 (5). C. 30-43.
Алексеев П.В. Концептосфера ориентального дискурса в русской литературе первой половины XIX века: от А.С. Пушкина к Ф.М. Достоевскому. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2015. 348 с.
Фридлендер Г.М. Новые материалы из рукописного наследия художника и публициста // Литературное наследство. М., 1971. Т. 83. Неизданный Достоевский. Записные книжки и тетради 1860-1881 гг. С. 93-122.
Weil G. Mohammed der Prophet, sein Leben und seine Lehre. Stuttgart: Merzler'schen Buchhandlung, 1843. 450 s.
Carlyle T. On Heroes, Hero-Worship and the Heroic in History. London: Chapman and Hall Limited, 1840. 303 p.
Le Coran, traduit de l'arabe, accompagne de notes, et precede d'un abrege de la vie de Mahomet, tire des ecrivains orientaux les plus estimes. Paris, Amsterdam, Leyde, etc. chez les libraires associes, 1786. 516 p.
Алексеев П.В. «Le Coran» Савари как источник «Подражаний Корану» А.С. Пушкина // Сибирский филологический журнал. 2013. № 3. С. 36-43.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений: в 30 т. Л.: Наука, 1972. Т. 1. 519 с.
Irving V. Mahomet and his successors. New York; London: The Co-operative Publication Society, 1849. 616 p.
Lacina R.G. Inconsistencies in Washington Irving's characterization of Mahomet in the first volume of Mahomet and His Successors"// Retrospective Theses and Dissertations. 1990. Paper 58. 48 p.
Жизнь Магомета. Сочинение Вашингтона Ирвинга / пер. с англ. П. Киреевского. М., 1857. 290 с.
Книжный вестник. Журнал книжно-литературной деятельности в России. 1864. № 17. 15 сент.
Добролюбов НА. Собрание сочинений: в 9 т. М.; Л.: Гос. изд-во худож. лит., 1962. Т. 2. 499 с.
Добролюбов НА. Собрание сочинений: в 9 т. М.; Л.: Гос. изд-во худож. лит., 1962. Т. 3. 485 с.
Летопись жизни и творчества Ф.М. Достоевского: в 3 т. СПб.: Гуманитарное Агентство «Академический проект», 1999. Т. 1. 543 с.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений: в 30 т. Л.: Наука, 1985. Т. 28, кн. 1. 552 с.
Волгин И. Поверх барьеров. Загадка «Дневника писателя» // Достоевский Ф.М. Дневник писателя: в 2 т. М., 2011. Т. 1. С. 5-40.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений: в 30 т. Л.: Наука, 1980. Т. 20. 432 с.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений: в 30 т. Л.: Наука, 1973. Т. 8. 511 с.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений: в 30 т. Л.: Наука, 1974. Т. 10. 518 с.
Пушкин А.С. Полное собрание сочинений: в 10 т. Л.: Наука, 1977. Т. 2. 399 с.
Rice J.L. Dostoevsky's medical history: Diagnosis and dialectic // The Russian Review. 1983. Vol. 42. № 2. P. 131-161.
Fari F. Epilepsy and Literary creativeness: Fyodor M. Dostoevsky // Friulian Journal of Science. 2003. Vol. 3. P. 51-67.