Russian country estate: Semantics, topos and chronos
The paper draws on a wide variety of historical and literary sources to study the Russian estate as a typical post-Peter cultural product, whose death in 1917 was perceived as an emblem of chaos and Scythian triumph. The estate is the most paradoxical space imaginable: a strange mixture of nature and artificiality, a cultural space in the natural landscape, Europe and Russia in one, an imitation of blissful islands and a keen awareness of their illusory nature. It is an idyllic place and an abode of death, where time seems to flow into eternity right before the contemplative eye. The real death of the estate, which occurred in 1917, was already prepared architecturally and literary by all the previous development of the estate culture. The idyllic place, locus amoenus, was originally full of fears and scary nooks. In this sense, Russian estates naturally fit into a common trend for European gardens: their et in Arcadia ego acquired the opposite meaning of death, which also visited Arcadia. Rethinking the Golden Age of the Russian estate, the author argues that as early as 1812 (the French army invasion followed by partial ruin of the Russian gentry homes) and especially after the Reform of 1861, the life in the Russian country estate begins to be perceived as dying, though with certain periods of renaissance. Paradoxically, these periods of revival coincide with the time when the society begins to sound especially plangent about the estate culture, as for instance, was in the early 1900s. The Russian estate culture was closely connected with literature: the real estate space gave rise to its special variety, known as the estate text of Russian literature, which in turn formed the estate life. One of its main constants is estate love, which is not surprising, since the garden appeared as a space of love even in ancient times. In contrast to the Western literature tradition, Russian esate love, as reflected in literature, has a special speculation: the key events belong to consciousness, rather than to reality. The paper also focuses on the fate of estates after 1917 and its understanding in the new Soviet and emigre literature, where the death of the estate, with its large and small apocalypse, is not only experienced, but also evaluated. After 1917, I. Bunin's Dark Alleys, V. Nabokov's Other Shores as well as novels by B. Zaitsev and M. Osorgin provide the estate with the status of a virtual value that no longer needs real substance.
Keywords
усадьба,
усадебный текст русской литературы,
идиллия,
эстетизация смерти,
гибель усадеб,
Бунин,
Набоков,
country estate,
country estate literature,
idyll,
aestheticization of death,
death of estates,
Bunin,
NabokovAuthors
Dmitrieva Ekaterina E. | Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences; Russian State University | katiadmitrieva@mail.ru |
Всего: 1
References
Трофимов А. (Трубников А.). От Императорского музея к Блошиному рынку. М.: Наше наследие, 1999. 192 с.
Нащокина М.В. Русская усадьба - временное и вечное // Русская усадьба. Сборник общества изучения русской усадьбы. М.: Коло, 2003. Вып. 9 (25). С. 7-21.
Врангель Н.Н. Старые усадьбы. Очерки истории русской дворянской культуры. СПб.: Нева; Летний сад, 1999. 319 с.
Чехов А.П. Полное собрание сочинений и писем: В 30 т. Сочинения: В 18 т. М.: Наука, 1974-1982.
Пушкин А.С. Полное собрание сочинений: В 10 т. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1977-1979.
Тихонов Ю.А. Дворянская усадьба и крестьянский двор в России XVII и XVIII веков. М.; СПб.: Летний сад, 2005. 448 с.
Карамзин Н.М. Сочинения: В 9 т. М.: Тип. А. Смирдина, 1835. Т. 8. 231 с.
Болотов А.Т. Жизнь и приключения Андрея Болотова, описанная самим им для свох потомков 1738-1793 гг.: В 4 т. СПб.: Печатня В. Головина, 1907. Т. 2. 1120 стб.
Бахрушин Ю.А. Воспоминания. М.: Художественная литература, 1994. 704 с.
Салтыков-Щедрин М.Е. Собрание сочинений: В 12 т. М.: Правда, 1951. Т. 12. 461 с.
Перфильева Л.А. Архитектурные увражи Ж.Ф. Неффоржа и практика усадебного строительства в России второй половины XVIII в. // Русская усадьба. Сборник общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 1998. Вып. 4 (20). С. 293-299.
Каждан Т.П. Художественный мир русской усадьбы. М.: Традиция, 1997. 320 с.
Гоголь Н.В. Полное собрание сочинений: В 14 т. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1937-1952.
Беспрозванный В., Пермяков Е. Из комментариев к первому тому «Мертвых душ» // Труды по русской и славянской филологии. Тарту: Изд-во Тартуского ун-та, 1997. Т. 2. С. 156-178.
Нащокина М.В. Русские усадьбы эпохи символизма // Русская усадьба. Сборник общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 1998. Вып. 4 (20). С. 316-345.
Савинова Е. Н. Социальный феномен купеческой усадьбы // Русская усадьба.Сборник общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 2003. Вып. 9 (25). С. 123-132.
Ленин В. И. Доклад о революции 1905 года // Полное собрание сочинений: В 55 т. М.: Изд-во полит. лит., 1969. Т. 30. С. 306-328.
Дягилев С.П. В час итогов // Весы. 1905. № 4. С. 45-47.
Иванов Д.Д. Искусство в русской усадьбе // Русская усадьба. Сборник Общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 1998. Вып. 4 (20). С. 180-198.
Иванов М.В. Спасение культурных ценностей Смоленских усадеб во время Гражданской войны // Русская усадьба. Сборник Общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 2000. Вып. 7 (23). С. 122-143.
Богданова О.А. Типология усадеб-музеев в русской литературе 1920-х годов. URL: http://litusadba.imli.ru/event/vtoroe-vyezdnoe-meropriyatie-po-proektu-23-25-avgusta-2018-g-zaraysk-darovoe
Ананьева А.В., Веселова А.Ю. Сады и тексты. Обзор новых исследований о садово-парковом искусстве в России // Новое литературное обозрение. 2005. № 75. С. 348-375.
Топоров В.Н. Петербург и «петербургский текст русской литературы»: Введение в тему // Миф. Ритуал. Символ. Образ: Исследования в области мифопоэтического: Избранное. М.: Прогресс-Культура, 1995. С. 259-367.
Выжевский С. В. Золотой век на берегах Славянки (вместо предисловия) // Цветослов утешной столиц^!. Поэтическая история Павловска от дней его основания. СПб.: БИП, 1997. С. 3-14.
Купцова О.Н. «Красивый деспот» Н. Евреинова и пассеизм Серебряного века // Дмитриева Е.Е., Купцова О.Н. Жизнь усадебного мифа: утраченный и обретенный рай. М.: ОГИ, 2008. С. 298-310.
Gunter H. Erotik in der Gartenkunst: Eine Kulturgeschichte der Liebesgarten. Leipzig, 1995. 247 s.
Вольперт Л. И. Пушкин в роли Пушкина. Творческая игра по моделям французской литературы. М.: Языки славянской культуры, 1998. 329 с.
Бунин И. А. Собрание сочинений: В 9 т. М.: Художественная литература, 1965-1967.
Блок А.А. Письма к жене. М.: Наука, 1978. 414 с. (Литературное наследство. Т. 89).
Орлов В. Гамаюн. Л.: Советский писатель, 1978. 709 с.
Certeau M. de. La fable mystique: XVIe et XVIIe siecle. Paris: Gallimard, 1982. 399 s.
Panofsky E. Et in Arcadia ego. Poussin et la tradition elegiaque // L'oeuvre d'art et ses significations. Essais sur les arts visuels. Paris: Gallimard, 1969.
Сабуров Я.И. Николай Иванович Кривцов. 1791-1843 // Русская cтарuна. 1888. Кн. 12. С. 721-730.
Греч А.Н. Венок усадьбам. М.: [б.и.], 1994. 196 с. (Памятники Отечества. Вып. 32. № 3-4).
Тургенев И.С. Полное собрание сочинений и писем: В 28 т. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1960-1968.
Подмосковье. Памятные места в истории русской культуры XIV-XIX веков. М.: Московский рабочий, 1962. 582 с.
Шармин П.Н. Берновские имения Вульфов в XVIII-XX вв. // Русская усадьба. Сборник общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 2000. Вып. 6 (22). С. 161-175.
Смирнова Т.П. Парк и пейзаж пушкинского Михайловского // Русская усадьба. Сборник общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 2000. Вып. 6 (22). С. 242-255.
Чусова В. Д. О судьбе усадьбы Батюшковых Хантоново // Русская усадьба. Сборник общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 2001. Вып. 7 (23). С. 529-537.
Шамурин Ю. Подмосковные. М.: Образование, 1912. 86 с.
«Душа моя, все мысли мои в России!» И.С. Тургенев в Спасском-Лутовинове. Фотоальбом. М.: Планета, 1989. 256 с.
Степанов К.Н., Степанов Н.К. Усадьба Тростянец Скоропадских // Русская усадьба. Сборник общества изучения русской усадьбы. М.: Жираф, 2001. Вып. 7 (23). С. 484-491.
Сухих И. Струна звенит в тумане («Вишневый сад» А. Чехова) // Звезда. 1998. № 6. С. 230-238.
Дымов О.И. Сомов // Золотое руно. 1906. № 7-9. С. 151-153.
Резвых П.В. Реализация архетипа. Философская мистерия в романе А. Белого «Серебряный голубь» // Мировое древо - Arbor mundi. 2001. Вып. 8. С. 145-167.
Цветаева М. Кедр. Апология (О книге кн. С. Волконского «Родина») // Новый мир. 1991. № 7. С. 162-176.