Steppe treasures by D.N. Mamin-Sibiryak and A.P. Chekhov | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2019. № 11. DOI: 10.17223/24099554/11/9

Steppe treasures by D.N. Mamin-Sibiryak and A.P. Chekhov

The comparative analysis of the problem-thematic field and poetics of the stories written by two contemporary writers - D.N. Mamin-Sibiryak's The Treasure of Kuchum (1897) and A.P. Chekhov's Happiness (1887), as well as other works on the steppe by A.P. Chekhov (“Steppe” and “Fires”) allows comparing different types of steppe landscape to demonstrate different understandings of history and memory by the writers. Though sharing the common theme of steppe and steppe treasures, these works are distinguished by a different course of time and author's attitude to what they depict. In his work, Mamin contaminates genre strategies of the essay (the open composition and free expression of the author's self) with those of the story, with its complex portraits of characters and personal stories represented as a chain of episodes (“meetings”). Chekhov's story is a lyrical novella, whose narrator is a “pure” contem-plator, who, like his characters, seeks to dissolve in the elemental life of the steppe. The steppe in the story is mythologized to exist forever, “always”, in cyclical time. The writer repeatedly emphasizes that there is neither sense not goal in it, since all senses and goals are revealed or generated by a human creator of life's eventfulness. Though old shepherd dreams of his “happiness”, which is to find a treasure hidden in the steppe by ancient people, he does not want to make a move. In Mamin's narrative, the narrator is mobile: he observes various people, including an old migrant who is similar to the shepherd from Chekhov's story, as well as a medical assistant who dreams of getting Kuchum's treasure. In connection with his story, mamin's narrative gets an adventurous colouring. The narrator in Mamin's story does not believe in steppe treasures, but sees the traces of history, preserved by Khan Kuchum's descendants in legends and songs. The writer shows the demythologization of the legend, which becomes the historical memory of the place.

Download file
Counter downloads: 144

Keywords

Д.Н. Мамин-Сибиряк, А.П. Чехов, рассказ, очерк, нарратив, степной ландшафт, тайна, история, миф, D.N. Mamin-Sibiryak, A.P. Chekhov, story, essay, narrative, steppe landscape, mystery, history, myth

Authors

NameOrganizationE-mail
Sozina Elena K.Institute of History and Archaeology, the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences; Ural Federal Universityelenasozina1@rambler.ru
Всего: 1

References

Бортникова А.В. Жанры малой прозы Д.Н. Мамина-Сибиряка 1880-х гг.: поэтика повествования: автореф. . канд. филол. наук. Екатеринбург, 2016. 26 с
Зырянов О. В. «Уральские рассказы» как художественная целостность // Творческое наследие Д. Н. Мамина-Сибиряка: итоги и перспективы изучения. К 160-летию со дня смерти писателя / под общ. ред. и с предисл. О. В. Зырянова. Екатеринбург: Банк культурной информации, 2013. С. 109-129.
Бортникова А.В., Созина Е.К. Рассказ Д.Н. Мамина-Сибиряка 1880-х гг.: основные черты и тенденции повествования // Эстетика минимализма: малые жанры как форма времени: материал^! XXI Всерос. науч.-практ. конф. словесников «Актуальные проблемы изучения и преподавания литературы в вузе и в школе - Лейдермановские чтения». Екатеринбург, 30-31 марта 2018 г. Екатеринбург: [б. и.], 2018. С. 21-30.
Галязимов Б. Легенда о замке Кучума. URL: http://urbibl.ru/Stat/ Zag_Mesta/zamok_kuchuma.htm
Тайны сокровищ хана Кучума. URL: http://taynikrus.ru/zagadki-istorii/tajny-sokrovishh-xana-kuchuma/
Приказчикова Е.Е. Мифологическая символика «восточных легенд» Д. Н. Мамина-Сибиряка и ее связь с проблематикой цикла // Филологический класс. 2012. № 4 (30). С. 26-36.
Чехов А.П. Полн. собр. соч.: В 30 т. М.: Наука, 1974-1983.
Мамин-Сибиряк Д.Н. Клад Кучума. Повесть. Сказание. Рассказы. Екатеринбург: Сократ, 2013. 424 с.
Шмид В. Проза как поэзия. Пушкин, Достоевский, Чехов, авангард. СПб.: ИНАПРЕСС, 1998. 352 с.
Лотман Ю.М. В школе поэтического слова. Пушкин. Лермонтов. Гоголь. М.: Просвещение, 1988. 352 с.
Терехова Е. А. Творчество А. П. Чехова и народная культура: автореф. дис. канд. филол. наук. Волгоград, 2002. 19 с.
Семанова М. Л. Современное и вечное (Легендарные сюжеты и образы в произведениях Чехова) // Чеховиана: Статьи, публикации, эссе. М.: Наука, 1990. С. 109-123.
Ларионова М. Ч. Миф, сказка и обряд в русской литературе XIX века. Ро-стов-н/Д: Изд-во РГУ, 2006. 256 с.
Ларионова М. Ч. Повесть А. П. Чехова «Степь» в аспекте традиционной культуры // Десять шагов по «Степи»: Статьи и эссе. Литература русского без-рубежья / гл. ред. В.К. Зубарева. Charles Schlacks, Jr. Publisher Idyllwild, CA, 2017. С. 74-91. URL: http://www.ssc-ras.ru/ckfinder/userfiles/files/Monogr_ 10_chagov_2016.pdf
Кругляшова В. П. Жанры несказочной прозы Уральского горнозаводского фольклора: учеб. пособие. Свердловск: Урал. гос. ун-т, 1974. 168 с.
Разумова Н.Е. Концепция и образы культуры у Чехова // Философия А.П. Чехова: междунар. науч. конф. (Иркутск, 27 июня - 2 июля 2006 г.) / под ред. А.С. Собенникова. Иркутск: Изд-во Иркут. гос. ун-та, 2008. С. 146-159.
 Steppe treasures by D.N. Mamin-Sibiryak and A.P. Chekhov | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2019. № 11. DOI: 10.17223/24099554/11/9

Steppe treasures by D.N. Mamin-Sibiryak and A.P. Chekhov | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2019. № 11. DOI: 10.17223/24099554/11/9

Download full-text version
Counter downloads: 1767