The “French” Theme in F.M. Dostoevsky's The Idiot | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2019. № 12. DOI: 10.17223/24099554/12/7

The “French” Theme in F.M. Dostoevsky's The Idiot

The article focuses on the “French” theme in F.M. Dostoevsky's The Idiot and analyses the image of Napoleon, which is a rare case in the academic circles. The author argues that the “French” theme of Dostoevsky's novel, confined to the description of public execution and the image of Napoleon in the burning Moscow, originates from the French Revolution and is determined by both Dostoevsky's historical and philosophical views and the specificity of his narrative about Napoleon. Alongside the well-known idea that Dostoevsky epitomises the essence and ideology of Napoleonism in Raskolnikov's theory in Crime and Punishment, scholars rarely if ever conceive that the writer creates an artistic image of Napoleon - Napoleon in the burning Moscow - in The Idiot. Traditional underestimation of Napoleon's role in The Idiot has determined the need for its analysis, which, however, should be imbedded into a much broader research context of Dostoevsky and France, due to the unfolding French discourse, particularly important for the entire novel. In the novel, the “French” theme is manifested within the special context of guillotine and public execution. First, it is Prince Myshkin's description of public capital punishment in Lyon, then, Lebedev's story of Marie-Jeanne, comtesse du Barry, decapitated by Charles-Henri Sanson, a well-known executioner of the French Revolution. Thus, the “French” theme is primarily confined to the French Revolution and revolutionary tribunal. It is believed that the French discourse is introduced into the novel as a psychological or ideological basis to tell about Dostoevsky's own experience of public execution for his participation in M.V. Butashevich-Petrashevsky's circle. In The Idiot, Dostoevsky describes his unique life experience for the first time. One of the most significant historical consequences of the French Revolution was the Napoleonic wars that changed Europe. The second component of the “French” theme in The Idiot is a fictional character of Napoleon. The way the French commander is depicted in the novel is rather specific: Napoleon in the burning Moscow is described by General Ivolgin - a greatest liar, who tells an apparently false and comic story of his being a page to Napoleon, when the latter was in Moscow. However, this fake story has an extremely serious final, its emotional culmination is Napoleon in Moscow appealing for compassion and sympathy. Ivolgin's story about Napoleon anticipates a specific historical narrative, from which then all modern narratology grows. While Raskolnikov's theory represents Napoleon as one of the most extraordinary people endowed with a special historical mission and “extraordinary” rights, in The Idiot, Napoleon is depicted as a victim to historical events and circumstances, and there is no room for an “extraordinary” person. Thus, the “French” theme in The Idiot is determined by the description of the public execution and the fictional character of Napoleon in the burning Moscow, and originates from Dostoevsky's historic and philosophical views of a man as a victim to the world historical process. Such views grow out of the writer's own life experience as of a member of the Petrashevsky's circle, for the first time described in the novel.

Download file
Counter downloads: 168

Keywords

Ф.М. Достоевский, «Идиот», Франция, Великая французская революция, Наполеон Бонапарт, F. M. Dostoevsky, The Idiot, France, the French Revolution, Napoleon Bonaparte

Authors

NameOrganizationE-mail
Novikova Elena G.Tomsk State Universityelennov@mail.ru
Всего: 1

References

Мережковский Д.С. Лев Толстой и Достоевский. М.: Наука, 2000. 588 с.
Подосокорский Н.Н. Наполеоновская тема в романе Ф.М. Достоевского «Идиот»: автореф. дис. канд. филол. наук. Великий Новгород, 2009. 22 с.
Подосокорский Н.Н. 1812 год и наполеоновский миф в романе Ф.М. Достоевского «Идиот» // Вопросы литературы. 2011. № 6. С. 39-71.
Новикова Е.Г. «Nous serons avec le Christ». Роман Ф.М. Достоевского «Идиот». Томск: Изд-во Том. ун-та, 2016. 244 с.
Фридлендер Г.М. Достоевский и мировая литература. Л.: Советский писатель, 1985. 456 с.
Кибальник С.А. «Eugenie Grandet» О. де Бальзака в переводе Достоевского // Достоевский и мировая культура. 2012. № 29. С. 27-40.
Гроссман Л.П. Бальзак в переводе Достоевского // Бальзак О. де. Евгения Гранде / пер. Ф.М. Достоевского; ред. и коммент. Л.П. Гроссмана. М.; Л.: Academia, 1935. С. I-LXXVIII.
Поспелов Г.Н. «Eugenie Grandet» в переводе Ф.М. Достоевского // Уч. зап. Ин-та яз. и лит. РАНИОН. 1928. Т. 2. С. 103-136.
Новикова Е.Г. Франция в творчестве Ф.М. Достоевского: образ и дискурс // Сибирско-французский диалог XVII-XX веков и литературное освоение Сибири: материалы Международного научного семинара, Томск, 11-15 июня 2015. М.: ИМЛИ, 2016. С. 352-369.
Достоевский Ф.М. Полное собрание сочинений: В 30 т. Л.: Наука, 19721990.
Янушкевич А.С. От картины мира к образу мира: история становления имагологического текста в русской словесной культуре // Имагология и компаративистика. 2014. № 2. С. 5-16.
Jackson R.L. The Ethics of Vision I: Turgenev's «Execution of Tropmann» and Dostoevsky's View of the Matter» // Jackson R.L. Dialogues with Dostoevsky. The Overwhelming Questions. Stendford, California: Stanford University Press, 1993. P. 29-54.
Перлина Н.М. Достоевский о смертной казни: историко-литературное эссе в двух частях // Достоевский и мировая культура. 2003. № 18. С. 71-95.
Кистяковский А. Элементарный учебник общего уголовного права с подробным изложением русского уголовного законодательства. Киев: Типография И. и А. Давиденко, 1882. 972 с.
Таганцев Н.С. Русское уголовное право. Лекции: В 4 т. СПб., 1887-1892.
Ямпольский М. В. Жест палача, оратора, актера // Ad marginem'93: Ежегодник лаборатории постклассических исследований Института философии РАН. М.: Ad marginem, 1994. С. 21-67.
Сараскина Л.И. «Бесы»: роман-предупреждение. М.: Советский писатель, 1990. 480 с.
Львов Ф.Н., Буташевич-Петрашевский М.В. [Записка о деле петрашевцев] // Первые русские социалисты. Воспоминания участников кружков петрашевцев в Петербурге. Л.: Лениздат, 1984. С. 40-59.
Бем А.Л. Перед лицом смерти («Последний день приговоренного к смертной казни» В. Гюго и «Идиот» Достоевского) // O Dostoevskem: Sbomik stati a materiala. Praha: Edice slovanske knihovny, 1972. C. 150-174.
Кунильский А.Е. «Лик земной и вечная истина». О восприятии мира и изображении героя в произведениях Ф.М. Достоевского. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2006. 304 с.
Ашимбаева Н.Т. Достоевский. Контекст творчества и времени. СПб.: Серебряный век, 2005. 288 с.
Мартинсен Д. Настигнутые стыдом. М.: РГГУ, 2011. 328 с.
Меерсон О. Христос или «Князь-Христос»? Свидетельство генерала Иволгина // Роман Ф.М. Достоевского «Идиот»: современное состояние изучения. М.: Наследие, 2001. С. 42-59.
Шмид B. Нарратология. М.: Языки славянской культуры, 2003. 312 с.
Simmel G. Zur Philosophie der Kunst. Potsdam: Gustav Kiepenheuer Verlag, 1922. 173 s.
White H. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-century Europe. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1973. 448 p.
Шаррас Ж.-Ф. История кампании 1815 года. Ватерлоо. СПб.: Издание и перевод Генерального штаба штабс-капитана Пичугина, 1868. 547 с.
Суслова А.П. Годы близости с Достоевским. Дневник. Повесть. Письма. М.: Изд. М. и С. Сабашниковых, 1928. 195 с.
 The “French” Theme in F.M. Dostoevsky's <i>The Idiot</i> | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2019. № 12. DOI: 10.17223/24099554/12/7

The “French” Theme in F.M. Dostoevsky's The Idiot | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2019. № 12. DOI: 10.17223/24099554/12/7

Download full-text version
Counter downloads: 1130