The Myth of the Eternal Return in Eremey Aipin’s In Search of the Primordial Land
The title of the new novel by the Yugra writer Eremey Aipin In Search of the Primordial Land, first published in Russian in 2019, contains an obvious reference to the cultural tradition and suggests the possibility of a scholarly reading of a literary text from the perspective of mythopoetics. The novel organically continues the attitude characteristic of all Aipin’s previous works. This attitude clearly discerns the writer’s desire to see the essence of modern life realities through the prism of traditional values enshrined in the myths and legends of his people. In Aipin’s artistic picture of the world, myth does not just appear as one of its elements. It enters the very flesh of this world, constitutes its foundation, its pivotal ontological and axiological axis. Aipin does not limit himself to the role of a popularizer of the mythological repertoire of the Khanty people. On the basis of traditional images, plots and motives, he builds his own mythological paradigm, in which the system of national and universal values is superimposed on the personal life experience of the author and his heroes. This fundamentally determines the basic principles of Aipin’s artistic expression organization. The article aims to reveal the meaning-forming role of the myth of the eternal return in Aipin’s In Search of the Primordial Land and to characterize the means of its artistic actualization in the text. During the research, the results of the latest developments in the field of philological regional studies and mythopoetics were taken into account. The analysis of the novel in the context of the traditional culture of the indigenous peoples of Yugra shows that Aipin inextricably connects reflections on the historical fate of Russia with the fate of a person. Despite the fact that the novel is based on the dramatic events of a worldwide scale, it is full of high optimistic sound. According to Aipin’s idea, Russia, which is at the turn of the millennium, is experiencing a situation of the “second world flood”, since the human community lost its spiritual values. The protagonist of the novel is the artist Matvey Taishin. He goes through difficult life trials, but acquires the desired sense of being; he finds it in love and in the awareness of the need to continue life. Using the example of Taishin, Aipin convincingly demonstrates that the revival of Russia is impossible without recognizing its cultural and spiritual origins, without moving towards its own metal Primordial Land. It is this saving path, based on the return to the eternal, timeless values, that will give Russia the opportunity to realize its historical destiny and overcome the state of chaos and decay. The article is the first experience of a conceptual and contextual analysis of Aipin’s In Search of the Primordial Land in Russian literary criticism, which constitutes the novelty of the research.
Keywords
Eremey Aipin,
In Search of the Primordial Land,
literature of Yugra,
Khanty mythology,
mythopoetics,
myth of eternal returnAuthors
| Larkovich Dmitrii V. | Surgut State Pedagogical University | dvl10@yndex.ru |
Всего: 1
References
Река жизни Еремея Айпина: биобиблиографический указатель, посвящённый 70-летию со дня рождения Еремея Даниловича Айпина / сост.: М.А. Коломыцева, Т.В. Пуртова; авт. биогр. очерка М.Н. Мадьярова. Ханты-Мансийск : Гос. б-ка Югры, 2018. 78 с.
Гаврилюк Ю.А. Особенности повествовательной структуры в рассказах Е. Д. Айпина // Филология и культура. 2013. № 2 (32). С. 94-97.
Исакова С.А. Этнопоэтика ранних рассказов Еремея Айпина (на материале сборника «Время дождей») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 6 (84). Ч. 1. C. 19-23.
Кукуева Г. В. Внутренний монолог рассказчика в текстах региональной литературы (на материале рассказов Е. Айпина) // Инновационные технологии и подходы в межкультурной коммуникации, лингвистике и лингводидактике: сб. науч. трудов / под ред. И.Ю. Колесова. Барнаул : АлтГПУ, 2018. С. 70-74.
Артамонова В.В., Куликова И.М. Онтология этноса в романах Е. Айпина и А. Иванова: опыт интертекстуального прочтения // Северный регион: наука, образование, культура. 2010. № 1. C. 97-106.
Ершов М.Ф. Литературный текст как историко-этнографический источник: по материалам произведений писателей Югры, Урала и Южной Сибири. Ханты-Мансийск : [Б. и.], 2015. 206 с.
Комаров С.А., Лагунова О.К Литература Сибири: миссия, этничность, аксиология. Тюмень : Изд-во Тюмен. гос. ун-та, 2016. 200 с.
Агакишиева У.Д., Сироткина Т.А. Средства создания образа ханты в идио-стиле Е. Д. Айпина // Межкультурная коммуникация: лингвистические аспекты : сб. материалов VII Междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск : Изд-во НГТУ, 2017. С. 295-301.
Косинцева Е.В. Образ праведника в прозе Е.Д. Айпина // Ежегодник финно-угорских исследований. 2018. Т. 12, № 3. С. 82-91.
Роговер Е.С., Нестерова С.Н. Творчество Еремея Айпина. Ханты-Мансийск : Полиграфист, 2007. 140 с.
Сязи В.Л. Художественная концепция любви в прозе Е.Д. Айпина. Ханты-Мансийск : Печатный мир г. Ханты-Мансийск, 2018. 206 с.
Косинцева Е.В., Куренкова Н.В. «Все в этом мире от Бога..»: роман Е.Д. Айпина «Божья Матерь в кровавых снегах». Ханты-Мансийск : Информ.-издат. центр Югор. гос. ун-та, 2010. 142 с.
Миляхова Л.П. Роман Еремея Айпина «Ханты, или Звезда Утренней Зари»: генезис, образный строй, контекст, поэтика : дис.. канд. филол. наук. СПб., 2008. 200 с.
Хазанкович Ю.Г. Роман Еремея Айпина «Ханты»: проблематика, мифологическая основа, поэтика. СПб. : Олимп, 2009. 69 с.
Молданова С.Н. Фольклорно-мифологические истоки прозы Е.Д. Айпина // Материалы IV Югорских чтений : сб. научн. статей. Ханты-Мансийск : Полиграфист, 2001. С. 76-79.
Рымарева Е.Н., Себелева А.В. Архетипы и мифологемы в литературных мифах Е.Д. Айпина «Масай-Богатырь» и М.К. Анисимковой «Танья-Богатырь» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 6 (72). Ч. 2. C. 49-52.
Хазанкович Ю.Г. Мифологические аллюзии в романе Еремея Айпина «Ханты, или Звезда Утренней Зари» // Известия Уральского государственного университета. Серия 2. Гуманитарные науки. 2009. Т. 63, № 1-2. С. 168-174.
Цымбалова Ю.А. Архетип дороги в рассказах В.И. Белова и Е.Д. Айпина // Культура и текст. 2018. № 2 (33). С. 150-166.
Ajpin J. Az Elso Foldet Kerestukben / Forditotta N. Katalin. Budapest : a Finnugor Nepek Vilagkongresszusa Magyar Nemzeti Szervezete, 2015. 330 o.
Айпин Е. В поисках Первоземли. М. : РИПОЛ классик, 2019. 424 с.
«Мой род идёт от бобра»: [интервью с писателем Еремеем Айпиным]; записала Н. Дворцова. URL: https://gorky.media/context/moj-rod-idet-ot-bobra/ (дата обращения: 12.12.2019).
Хазанкович Ю.Г. Мифопоэтика романа Еремея Айпина «Ханты, или Звезда Утренней Зари» // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 321. С. 32-35.
Осипова Н. Мифопоэтика как сфера поэтики и метод исследования // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 7. Литературоведение. 2002. №. 3. С. 51-59.
Bodkin M. Archetypal Pattern in Poetry. London; New York; Toronto : Geoffrey Cumberlege, Oxford University Press, 1934. 340 p.
Frye N. Anatomy of Criticism: Four Essays. Princeton : Princeton University Press, 1957. 383 p.
Langer S. Philosophy in a New Key. A study in the Simbolism of Reason, Rite and Art. Cambridge, Massachusetts : Harvard University Press, 1996. 313 p.
Slockower H. Mythopoesis: Mythic Patterns in the Literary Classics. Detroit : Wayne State University Press, 1970. 362 p.
Кривонос В.Ш. Миф в литературе // Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / гл. науч. ред. Н. Д. Тамарченко. М. : Изд-во Кулагиной; Intrada, 2008. С. 123-124.
Элиаде М. Избранные сочинения: Миф о вечном возвращении; Образы и символы; Священное и мирское. М. : Ладомир, 2000. 414 с.
Мартысюк П.Г. Вечное возвращение как сакральный модус цикличности в культуре // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2016. Т. 17, № 1. С. 233-244.