The Neoimperial Motif in Russian Historical Movies of the 2000s-2010s and the Phenomenon of Orthodox Cinematographic Sermon | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2021. № 16. DOI: 10.17223/24099554/16/16

The Neoimperial Motif in Russian Historical Movies of the 2000s-2010s and the Phenomenon of Orthodox Cinematographic Sermon

During the last two decades, the topic of imperial consciousness and the ideological construction of a neo-imperial approach to contemporary Russian history within the narrative of post-Soviet “neo-imperialism” has been increasingly revived in Russian cinema. It has not much about developing the idea of Great Russia with a highest world mission. There are hardly more Slavophile motives here than Westernisers’ ones. The new historical movies shot mainly by the Russian state or Church request construct a parable about a great supranational historical empire, which unites all ethnic groups, peoples, and religions under the rule of the Russian Tsar / Emperor / Patriarch. For Soviet times, the Communist Party or its leader usually plays the role of the monarch, while the role of civil religion can be played by political ideology. The modern Patriarchate of the Russian Orthodox Church disseminates the idea of imperialism as a basis of the Orthodox media cinematographic preaching. This type of preaching, along with Christian preaching on the Internet, social networks, and video games, has become increasingly used by Orthodox clergymen and church organisations. Here Russian Orthodox Church follows the Roman Catholics and Protestants, who currently use media sermon as an important part of their homiletics. From priests to clergy of the highest rank, such as Metropolitan Hilarion (Alfeev) of Volokolamsk or Metropolitan Tikhon (Shevkunov) of Pskov and Porkhovsk, more and more men of cloth begin to attract audience by their performance in offline and online video blogs, by online streams of their sermons in the digital space and finally, by shooting films, both documentaries and feature films. The main components of the neo-imperial narrative in the modern ideologised cinematographic preaching are the following: 1) constructing the parable of the great supranational historical empire (pre-Mongol Rus, Horde, Russian Principality, Russian Tsardom, Russian Empire, finally, the Soviet Union); 2) emphasising the great role of political leader, prince / tsar / emperor / general secretary / president; 3) resorting to preposterous synthesis of incompatible ideals of the Russian Empire and the Soviet Union; 4) spreading anti-historicism, anachronism, including linguistic, substituting historical fantasy for the history of the Russian Orthodox Church; 5) elevating the current national ideology to the status of national archetype, with searching and successful finding of “eternal” geopolitical enemies and friends of Russia; 6) re-considering Orthodoxy as a glamour “export product” for the West. The Cinematographic Orthodoxy depicted in imperial propaganda films has little in common with the history of the Russian Orthodox Church and the ideal of Orthodox Christian morality. Under the pen of scriptwriters and film directors who create their mass products by the order of the current Russian state or Patriarchate, Orthodox Christianity becomes a social and media construct that must exists solely for the blessing and support of the state power, as well as for the entertainment of the mass audience. Therefore, we must stress that such a preaching does not achieve its goals, as it does not preach Jesus Christ’s teaching, spirituality and a way for soul salvation and improvement.

Download file
Counter downloads: 32

Keywords

non-canonical Christian sermon, media, cinema, imperial attitude, Russian Empire

Authors

NameOrganizationE-mail
Sharov Konstantin S.Institute of Developmental Biology of Russian Academy of Sciencesconst.sharov@mail.ru
Всего: 1

References

Вантух В.Ю. Отражение общественно-политического курса государства в российском кинематографе 2000-х гг. // Труды молодых ученых Алтайского государственного университета. 2010. № 7. С. 257-258.
Хренов Н.А. Русское кино на рубеже XX-XXI веков: коллективное бессознательное и цивилизационная идентичность // Вопросы культурологии. 2008. № 3. С. 5-11.
Хренов Н.А. Средства массовой коммуникации в ракурсе виртуальной реальности // Международный журнал исследований культуры. 2017. № 2 (27). С. 27-44.
Хренов Н.А. Творческие личности и культурные модели: проблема преемственности в отечественной кинорежиссуре (взгляд культуролога) // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 1. С. 182-189.
Василик В., дьяк. Русский народ, русский мир и русская цивилизация: история и современность // Русин. 2009. № 1. С. 110-114.
Гаранов Ю.С. Аксиологический анализ образа героя в фильме В. Хотиненко «Мусульманин» // Теория и практика общественного развития. 2012. № 1. С. 22-25.
Болотнова Н.С. Индивидуально-персонологические особенности публичной языковой личности как фактор воздействия в медиадискурсе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2017. № 11 (188). С. 53-60.
Sharov K.S., Dupont L. Europeanisation de l'Eurasie au-dela des frontieres de l'Union europeenne: L'extimite du genre en tant que produit d'exportation // Eurasian Crossroads. 2020. Vol. 1, № 1. Art. 010510013.
Малышев В.С. Влияние шедевров мирового кино на творческое мировоззрение режиссера // Вестник ВГИК. 2018. № 4 (38). С. 8-24.
Симонов Д., Каменева О. Свобода, соединенная со страхом Божиим // Прямые инвестиции. 2010. № 12 (104). С. 104-107.
Суляк С.Г. За веру, царя, Отечество и землю крестьянам (о деятельности отделов Союза русского народа в Хотинском уезде Бессарабской губернии) // Русин. 2018. № 4 (54). C. 169-188.
Шаров К. С. Православная интернет-проповедь в России // Вопросы журналистики. 2020. № 7. С. 42-55.
Шаров К. С. Содержательно-стилистические особенности неканонической православной интернет-проповеди в современной России // Вестник Новосибирского государственного университета. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. № 3. С. 83-96.
Орищенко С.С. Православное кино в системе культурных ценностей визуального искусства // Креативная экономика и социальные инновации. 2018. Т. 8, № 4 (25). С. 57-65.
Орищенко С.С. Феномен русского кино в языковом символизме и художественных образах // Наука и культура России. 2018. Т. 1. С. 138-143.
Шаров К.С. Метаязык игровой трилогии «Ведьмак»: агностицизм или новый вид постмодернистской религиозной проповеди? // Международный журнал исследований культуры. 2019. № 1 (34). С. 113-127.
Шаров К.С. Электронное геймерство: Путь самурая или путь Карлито? // Идеи и идеалы. 2015. № 3, ч. 2. С. 5-29.
Donkikh O.A. Horror Zivilisationis, oder Horror der Subjektivitat // The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions. 2019. Vol. 2, № 2. Art. 020110205.
Гаранов Ю.С. Аксиология святого в кино на примере фильма «Старец Паисий и я, стоящий вверх ногами» // APRIORI. Серия: Гуманитарные науки. 2013. № 1. С. 20-24.
Канноне С. Доброе кино возвращается // Прямые инвестиции. 2009. № 12 (92). С. 96-97.
Осипов О.В., Аверьянова Д.В. Православная церковь современной России в системе гражданского общества // Социум и власть. 2019. № 3 (77). С. 15-29.
Осянин А.Н. Национальная идентичность российского общества: социологический аспект // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2019. № 1 (53). С. 65-72.
Подрезов М.В. Русскоговорящее население в риторике правых популистов ФРГ // Русин. 2017. № 4 (50). С. 152-164.
Хренов Н.А. Философский концепт ‘теургия’ и взаимоотношения философии, искусства и религии в современной России // Концепт: философия, религия, культура. 2018. № 3 (7). С. 15-57.
Van der Berg C. Ideologie ten gunste van de Russisch-orthodoxe kerk in de Russische film ‘De priester’ // The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions. 2019. Vol. 2, № 1. Art. 010511808.
Орищенко С.С. Слово в фильме Владимира Хотиненко «Поп» // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2014. Т. 16, № 2-3. С. 695-701.
Моторина А.А. Исторические свидетельства и художественная правда о Великой Отечественной войне в романе А. Сегеня «Поп» и его экранизации режиссером В. Хотиненко // Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого. 2016. № 3 (94). С. 90-93.
Маргграфф У. Мифологема хлеба с точки зрения оппозиции «свой-чужой» в фильме В.И. Хотиненко «Поп» (2008) // Материалы XIII Конгресса МАПРЯЛ «Русский язык и литература в пространстве мировой культуры». М. : МАПРЯЛ, 2015. С. 105-110.
Likhomanov I.V.Russian Fascism: Eurasianism and Beyond. Airth from 1920s-1940s to Now // Eurasian Crossroads. 2021. Vol. 2, № 1. Art. 010110144.
Grey C.L. Battle for Eurasia and Failure of Vladimir Putin as an Eurasian Leader // Eurasian Crossroads. 2020. Vol. 1, № 1. Art. 010210003.
Vico A. M.M. Saint Lazarus’ Cypriot folk songs: Intertextuality with the Holy Bible and other cultural aspects // Konstantinove Listy. 2020. Vol. 13, № 2. P. 35-42.
Greco P., Kotulic R., Kravcakova Vozarova I. Problematika cloveka a slobody v liberalizme z pohl’adu existencialneho personalizmu // Konstantinove Listy. 2020. Vol. 13, № 2. P. 153-165.
Casas-Olea M. The episode of the sleep of the dragon slayer hero in byzan-tine-slavic hagiographic texts // Konstantinove Listy. 2020. Vol. 13, № 1. P. 16-27.
Bruch A. Meglio di ieri: Educational Films, National Identity and Citizenship in Italy from 1948 to 1968 // Journal of Educational Media, Memory & Society. 2016. Vol. 8, № 1. P. 78-90.
Russell J. Evangelical Audiences and “Hollywood” Film: Promoting Fireproof (2008) // Journal of American Studies. 2010. Vol. 44, № 2. P. 391-407.
Morad Y.B.Z. From Binding to Crucifixion: The Political Role of Christian Motifs in Israeli Cinema // Jewish Film & New Media. 2019. Vol. 6, № 2. P. 137157.
Smith D. Reading «The Robe»: Bazin and Widescreen // Paragraph. 2013. Vol. 36, № 1. P. 86-100.
Monier E. Faith and Culture // Christianity in North Africa and West Asia / ed. by Kenneth R. Ross, Mariz Tadros and Todd M. Johnson. Edinburgh : Edinburgh University Press, 2018. P. 303-312.
Остроухова Н.В. Особенности нормативно-правового регулирования государственно-церковных отношений в СССР (1953-1963) // Via in tempore. История. Политология. 2020. Т. 47, № 1. С. 160-169.
Инок Божий. Из наследия архимандрита Иоанна (Крестьянкина). Печоры : Изд-во Свято-Успенского Псково-Печерского монастыря, 2018. 400 с.
Немец Г.Н. Публицистическая личность в структуре пропагандистского дискурса // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2010. № 2. С. 70-75.
Фирсов С.Л. Адольф Мюнхенский и Иосиф Великий - политические «святые» религиозных маргиналов // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2009. Т. 10, № 2. С. 234-261.
Донских О.А. Новая нормальность? // Высшее образование в России. 2020. № 10. С. 56-64.
Орищенко С.С. Мирское и священное в креативных практиках современного кинематографа // Креативная экономика и социальные инновации. 2018. Т. 8, № 3 (24). С. 150-162.
 The Neoimperial Motif in Russian Historical Movies of the 2000s-2010s and the Phenomenon of Orthodox Cinematographic Sermon | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2021. № 16. DOI: 10.17223/24099554/16/16

The Neoimperial Motif in Russian Historical Movies of the 2000s-2010s and the Phenomenon of Orthodox Cinematographic Sermon | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2021. № 16. DOI: 10.17223/24099554/16/16

Download full-text version
Counter downloads: 240