Poetics of theophany in Kormchiye zvyozdy (1902-1903) and Prozrachnost’ (1904) by Vyacheslav Ivanov: Transformations of Eternal Feminine images | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2022. № 18. DOI: 10.17223/24099554/18/5

Poetics of theophany in Kormchiye zvyozdy (1902-1903) and Prozrachnost’ (1904) by Vyacheslav Ivanov: Transformations of Eternal Feminine images

This article focuses on the images of the Eternal Feminine, which are pivotal in Vyacheslav Ivanov’s system of aesthetic and religious views and in the symbolic motifs of theophany connected with it. Theophany in this case means the manifestation of deity in a sensible form in Ivanov’s poetry, philosophical and critical essays, and diaries at different periods of his life. The concept is largely based on the medieval Christian theosophy: “the soul sees God in a dream, sees in a mirror and divination, and not face to face” (Bernard of Clairvaux). Therefore, according to Russian and American historian and art theorist Mikhail Iampolski, the more accurate the mirror, “the less it reflects to us in terms of form and meaning.” The authors hypothesize that the two Ivanov’s collections of poems Kormchiye zvyozdy [Pilot Stars] (19021903) and Prozrachnost’ [Translucency] (1904) connected by one lyrical meta-plot of mystical revelation and theophany show how the Eternal Feminine images gradually become intangible and impalpable. The anthropomorphic image of the Eternal Feminine, having its own attributes and acting as the subject of speech, loses its outlines and, as it were, dissolves into the world. In this sense, two images, the Beauty and the Translucency, can be contrasted. The first image is the central for Kormchiye zvyozdy, the second - for Prozrachnost’. The Beauty can be through ekphrasis (works by Leonardo, Botticelli, Raphael, etc.) and appear in contemplation. Translucency is active and transforms the world, but it is not personified, devoid of a voice. It is an elusive movement, a quality of the transformed world and at the same time an acting subject, signifying the appearance of Sophia in the world. The analysis of the collections has demonstrated that the general metaplot of theophany has an introduction and development. It is integral and implies a certain author’s strategy as well as its conceptual aesthetic and philosophical foundations. Drawing on Ivanov’s own views on the suggestive functions of the poetry of symbolism (“we, symbolists, do not exist - if there are no symbolist listeners” (“Thoughts on Symbolism”)), the authors assume that not Ivanov’s lyrical hero, but his attentive reader approaches the transcendent world over the course of two books, including through the transformation of Eternally Feminine images. That is, Ivanov puts into practice his own concept of the “realistic” (that is, truly symbolist) type of artistic creativity. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 30

Keywords

Vyacheslav Ivanov, Russian symbolism, Kormchiye zvyozdy, Pilot Stars, Prozrachnost’, Translucency, theophany, Eternal Feminine images

Authors

NameOrganizationE-mail
Mashtakova Liubov V.Institute of History and Archaeology, Ural Branch of the Russian Academy of Scienceslika170288@mail.ru
Sozina Elena K.Institute of History and Archaeology, Ural Branch of the Russian Academy of Scienceselenasozina1@rambler.ru
Всего: 2

References

Иванов В.И. Собрание сочинений : в 4 т. Брюссель : Foyer Oriental Chretien, 1971-1987. Т. 2. 852 c.
Карсавин Л.П. Малые сочинения. СПб. : Алетейя, 1994. 532 с.
Фокин А. Из истории западного богословия: Бернард Клервоский // Альфа и Омега. 2002. № 34. URL: https://www.pravmir.ru/alfa-i-omega/issue/aio-issue-34/
Сведенборг Э. Мудрость Ангельская о Божественной Любви и Божественной Мудрости; Мудрость Ангельская о Божественном Провидении. Львов : Инициатива ; Москва : АСТ, 1999. 736 с.
Майстер Экхарт. Об отрешенности / сост., науч. ред., пер. М.Ю. Реутина. М. ; СПб. : Университетская книга, 2001. 432 с.
Иванов В.И. Собрание сочинений : в 4 т. Брюссель : Foyer Oriental Chretien, 1971-1987. Т. 1. 872 с.
Котрелев Н.В. «Видеть» и «ведать» у Вячеслава Иванова (Из материалов к комментарию на корпус лирики) // Вячеслав Иванов - творчество и судьба: к 125-летию со дня рождения / под ред. А. А. Тахо-Годи, Е.А. Тахо-Годи. М. : Наука, 2002. С. 7-18.
Цимборска-Лебода М. Экфрасис в творчестве Вяч. Иванова // Экфрасис в русской литературе: Сборник трудов Лозаннского симпозиума / под ред. Л. Геллера. М. : МИК, 2002. С. 53-70.
Прилуцкий А.М. Теофания в мире и в дискурсе // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2014. Т. 15, вып. 2. С. 11-17.
Соловьев В.С. «Неподвижно лишь солнце любви..». Стихотворения. Проза. Письма. Воспоминания современников. М. : Московский рабочий, 1990. 446 с.
Тимофеев А.В. Учение Бернарда Клервоского в контексте средневековой интеллектуальной традиции. Днепр : Инновация, 2018. 198 с.
Минц З.Г., Обатнин Г.В. Символика зеркальности в ранней поэзии Вяч. Иванова (сборники «Кормчие звезды» и «Прозрачность») // Труды по знаковым системам. 1988. Вып. 831: Зеркало. Семиотика зеркальности. С. 59-65.
Ямпольский М. «Сквозь тусклое стекло»: 20 глав о неопределенности. М. : Новое литературное обозрение, 2010. 688 с.
Быстров Н.Л. К вопросу о религиозно-философском контексте софиоло-гической символики в поэзии Вяч. Иванова: иудаистические параллели // Вестник Гуманитарного университета. 2016. № 3 (14). С. 64-81.
Козубовская Г. П. Вяч. Иванов: миф о Дионисе и принцип дионисийства // Козубовская Г.П. Рубеж XIX-XX веков: миф и мифопоэтика. Барнаул : АлтГПА, 2011. С. 150-170.
Дешарт О. Введение // Иванов Вяч.И. Собрание сочинений : в 4 т. Брюссель : Foyer Oriental Chretien, 1971-1987. Т. 1. С. 6-227.
Седакова О. Немного о поэзии. О ее конце, начале и продолжении. URL: https://www.olgasedakova.com/Poetica/163.
Иванов В. Стихотворения. Поэмы. Трагедия : в 2 кн. / примеч. Р.Е. Помирчего. СПб. : Академический проект, 1995. Кн. 2. 480 с.
Бреева Т.Н. Художественный мир Осипа Мандельштама : учеб. пособие. М. : ФЛИНТА: Наука, 2013. 136 с.
Кулыгина В.В. Мотив немоты в поэтическом цикле Вяч. Иванова «Итальянские сонеты» // Знание. Понимание. Умение. 2009. № 4. С. 236-239.
Иванов Вяч.И. Собрание сочинений : в 4 т. Брюссель : Foyer Oriental Chretien, 1971-1987. Т. 3. 896 с.
Федотова С.В. Время-пространство в «Кормчих звездах» Вяч. Иванова («Порыв и грани») // Новый филологический вестник. 2010. № 3 (14). С. 49-68.
Игошева Т.В. Богородичная тема в поэтическом творчестве Вяч. Иванова // Вячеслав Иванов. Исследования и материалы. Вып. 1 / отв. ред. К.Ю. Лаппо-Данилевский, А.Б. Шишкин. СПб. : Издательство Пушкинского Дома, 2010. С. 84-98.
Флоренский П.А. Сочинения : в 2 т. М. : Правда, 1990. Т. 1: Столп и утверждение истины (I, II). 839 с.
Флоренский П.А. Анализ пространственности и времени в художественно-изобразительных произведениях. М. : Прогресс, 1993. 324 с.
Гоготишвили Л.А. Непрямое говорение. М. : Языки славянских культур, 2006. 720 c.
 Poetics of theophany in <i>Kormchiye zvyozdy</i> (1902-1903) and <i>Prozrachnost’</i> (1904) by Vyacheslav Ivanov: Transformations of Eternal Feminine images | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2022. № 18. DOI: 10.17223/24099554/18/5

Poetics of theophany in Kormchiye zvyozdy (1902-1903) and Prozrachnost’ (1904) by Vyacheslav Ivanov: Transformations of Eternal Feminine images | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2022. № 18. DOI: 10.17223/24099554/18/5

Download full-text version
Counter downloads: 716