Khosrow Mirza: Historical figure and artistic image. On the cultural originality of Russian-Persian ties | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2022. № 18. DOI: 10.17223/24099554/18/12

Khosrow Mirza: Historical figure and artistic image. On the cultural originality of Russian-Persian ties

The image of Persian Prince Khosrow Mirza, who headed the Apology Delegation to Russia, entered the Russian artistic culture of the 19th and 20th centuries. His name was mentioned by Alexander Pushkin in A Journey to Arzrum, by Nikolai Gogol in the Petersburg stories The Nose and The Portrait. Yury Tynyanov in his novel The Death of Vazir-Mukhtar (1928) elaborated in detail characteristics of the Persian prince. In Dmitri Shostakovich’s Opera The Nose, a musical and dramatic picture was built around the image of Khosrow Mirza. Although this image is inextricably linked to the memory of the death of Alexander Griboyedov, it formed a special set of motifs “colored” by the prince’s individual and personal features. The consideration of Khosrow Mirza’s image in Gogol’s stories casts doubt on the hypothesis proposed by Natalia Seregina about the connection of this image with the satirical element of the comedy The Inspector General. The image of Khosrow Mirza turns out to be the generator of the formation of the Persian text of Gogol’s Petersburg Tales. The analysis of the draft versions of the story The Portrait allows us to argue that, at the very beginning, a special semantic node is formed, which involves the generals who participated in the wars with Turkey and Iran, and the Tehran ambassador. Thus, an orientation is created for the development of an oriental theme, which was subsequently realized in the image of the terrible portrait and the demonic lender. The study of the semantic layers associated with Khosrow Mirza makes it possible to discover the connections between the Persian images of Gogol and the adventure novel The Adventures of Haji Baba from Isfahan by James Justinian Morier. Pictures of Persian life appear in the images of the Isfahan hereditary barber and local beauties, in the motif of money, cut-off noses, a head baked in bread, and are reflected in the stories Nevsky Prospect, The Nose, The Portrait. Another perspective of analysis opens up when understanding the special mission of Khosrow Mirza, aimed at the dialogue of cultures. The prince’s desire is noted to present in Russia the works of the great Persian poets Saadi and Ferdowsi, to implement the rhetoric of dialogue in an apology to Griboyedov’s mother and in a speech addressed to the Russian emperor. The introduction to scholarly discourse of translations of the book Ruzname-ye Safari Petersbourg [The Travel Notes of Khosrow Mirza] by Mirza Mustafa Afshar provides an insight into the Persian perception of the journey to Russia. The episodes of the arrival of the Iranian embassy in the royal palace, the description of the Tauride Palace, the process of making lithographs are considered. The authors conclude that the Persian embassy in St. Petersburg in 1829, caused by the tragic events, nevertheless significantly contributed to the strengthening of Iran’s authority and the formation of its unique cultural image in the minds of the Russian public. Much credit for establishing the dialogical character of relations belongs to the head of the Persian mission, Prince Khosrow Mirza. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 26

Keywords

Khosrow Mirza, East, Iran, Nikolai Gogol, dialogue of cultures

Authors

NameOrganizationE-mail
Kravchenko Oksana A.Alzahra Universityo.kravchenko@alzahra.ac.ir
Sadeghi Sahlabad ZeinabAlzahra Universityz.sadeghi@alzahra.ac.ir
Всего: 2

References

Розанов М. Персидское посольство в России 1829 года. (По бумагам графа П.П. Сухтелена) // Русский архив. 1889. № 1. С. 209-260.
Алексеев П.В. Восток и восточный текст русской литературы первой половины XIX века: концептосфера русского ориентализма : дис.. д-ра филол. наук. Томск, 2015. 420 с.
Кулагина Л.М. Россия и Иран (XIX - начало ХХ века). М. : Ключ - С, 2010. 272 с.
Мальцева Т. Изображение Персии в русской документальной прозе XIX века («Путешествие в Персию» А.Д. Салтыкова) // Исследовательский журнал русского языка и литературы. 2019. Вып. 7 (2). С. 81-97.
Документы III отделения Собственной Его Императорского Величества Канцелярии // Российский Архив: История Отечества в свидетельствах и документах XVIII-XX вв.: Альманах. М. : Студия ТРИТЭ: Рос. Архив, 2003. Вып. XII. С. 211-222.
Берже А.П. Хосрев-Мирза // Русская старина. 1879. Т. 25 (май-август). С. 333-352; 401-414.
Маркелов Н. Персидский принц Хозров-Мирза в России // Русская линия. 2001. URL: https://rusk.ru/st.php?idar=800462
Балаценко Ю.Д. К вопросу о составе искупительного посольства Хосров Мирзы в 1929 году в Россию (из истории персидско-русских отношений в первой трети XIX в.) // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. М. : Наука, 1986. С. 102-109.
Серегина Н. Персонаж Хозрев-Мирза в опере Д. Шостаковича «Нос» // Научный электронный журнал АРТИКУЛЬТ. 2018. № 31 (3), июнь-сентябрь. С. 139-143.
Фомичев С.А. Грибоедовский эпизод в «Путешествии в Арзрум» // Фомичев С. А. Пушкинская перспектива. М. : Знак, 2007. С. 440-454.
Гоголь Н.В. Полное собрание сочинений : в 14 т. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1937-1952.
Брагинский И. Разговор с читателем о книге «Похождения Хаджи-Бабы», о ее авторе и кой о чем прочем // Мориер Дж. Похождения Хаджи-Бабы из Исфахана. М. : Художественная литература, 1989. С. 5-22.
Абеди М. Хаджи Баба Есфахани дар барзахе забане саде ва мотакалле-фане (Хаджи Баба Исфахани между высоким стилем и просторечьем) // Маджалле Дар бабе забан (Журнал о языке). 2012. С. 140-157 (на перс. яз.).
Теймури Е. Вагее гатле Грибоедов дар замане хокумате Фатх Али-Шах (Правда об убийстве Грибоедова в правление Фетх Али-Шаха) // Везарате Омуре харедже. 1345/1966. № 3. С. 169-171. (на перс. яз.)
Берже А. П. Фетх-Али-шах и его дети: исторический очерк (1762-1834) // Русская старина. 1886. Т. 50. С. 549-562.
Мориер Дж. Похождения Хаджи-Бабы из Исфахана. М.: Художественная литература, 1989. 447 с.
Хозрев-Мирза URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%BE%D0%B7%D1%80%D0%B5%D0%B2-%D0%9C%D0%B8%D1%80%D0%B7%D0%B0
Магомедханов В. Один эпизод из поездки принца Хосров-мирзы из Тегерана в Санкт-Петербург // История и историческая память. Саратов : Издательство Саратовского национального исследовательского государственного университета имени Н.Г. Чернышевского, 2019. Вып. 18. С. 30-36.
Мориер Дж. Воспоминания о путешествиях (первая поездка) / пер. А. Сери. Тегеран : Тус, 1386/2007. 459 с. (на перс. яз.).
Пушкин А.С. Путешествие в Арзрум во время похода 1829 года // Пушкин А.С. Полное собрание сочинений : в 16 т. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 19371959. Т. 8. С. 441-490.
Байбурди Ч.А., Борщевский Ю.Е. Искупительное посольство Хосров Мирзы в Россию в 1829 г. и его дневник «Рузнама-йе сафари Петерсбург» // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. М. : Наука, 1970. С. 390-441.
Афшар М. Рузнаме-йе сафари Петерсбург. (Дневник путешествия в Петербург). Тегеран : Еттехад, 1349/1970. 415 с. (на перс. яз.).
Из записок Н.Н. Муравьева-Карского. 1828-1829 годы // Русский архив. 1894. № 1. С. 5-54.
 Khosrow Mirza: Historical figure and artistic image. On the cultural originality of Russian-Persian ties | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2022. № 18. DOI: 10.17223/24099554/18/12

Khosrow Mirza: Historical figure and artistic image. On the cultural originality of Russian-Persian ties | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2022. № 18. DOI: 10.17223/24099554/18/12

Download full-text version
Counter downloads: 716