Statistical properties of price sensitivity meter results | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Upravlenie, vychislitelnaja tehnika i informatika – Tomsk State University Journal of Control and Computer Science. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19988605/47/4

Statistical properties of price sensitivity meter results

Price Sensitivity Meter (PSM) technique is used to estimate prices, which are maximal agreed to consumers. It is based on marketing survey of N target audience representatives' price preferences. The survey forms independent sample (XH, Хи, Хи, XM), k = 1, N, where for the k-th respondent Xk1 is minimal acceptable, Xk2 - bargain, Xk3 is high but yet acceptable, Xk4 is too high prices. For j = 1,4 the empirical distribution functions F (x) = zni 1[о*)()/n are considered, for i = 1,3 : S (x) = 1 - F (x) . The final prices are found as the abscissas of Fj (x), J = 2,4 and S, (x), i = 1,3 , intersections as x(J) =|max|x:Fy(x) = St(x)|; x: St(x + 0)j(x)|, which are the medians' estimates x®) of Gtj(x) = (f(x) + Fj(x))/2. It was proved that x(iJ) = X^j^ are (N + 1)-order statistics of a sample containing random values (Xki,X.), k = 1, N, and x(j are consistent and asymptotically normally distributed: L [4N (- xj N (0;v2), where vv = ^2F (x(J},x(jg.. (xj), F(у,z) is a joint of X,. and X}, F (У,z) ф F(y)F (z) because according to PSM for i,J = 1,4, i < j, prices X < X. and they are not independent; g.. (x) are the density function of Gtj(x) . Here we suggested that j for m = 1,4 3/m (x) and g. (x(J 5)) ф 0 . Equation (1) allows finding approximate confidence intervals x(N+1) - z(1+r)/2 • v / VN < x®) < xN+1) + z0+r)/2 • v / VN, where у e (0,1) is a confidence level, v..= 2F.I x(j),x(i) / | / ( x(J} | + f. | x(J} | | is consistent estimate of v.. based on the ,J V ,J I 0,5 0,5J/^, 0,5) j j | 0,5)) у sample containing (Хй,X^), k = 1,N, z(1+y)/2 is a ((1 + у)/2) - quantile of the standard normal distribution, g~ (x) is a consistent estimate of the density at x. The method was applied to calculate price of new software for B2B market. There were surveyed N = 52 target audience representatives. Some recommendations about pricing were given to the enterprise.

Download file
Counter downloads: 253

Keywords

ценообразование, метод измерения ценовой чувствительности PSM, медиана, асимптотическая нормальность, Price Sensitivity Meter (PSM), median, asymptotical normality

Authors

NameOrganizationE-mail
Dmitriev Yurii G.Tomsk State Universitydmit@mail.tsu.ru
Zenkova Zhanna N.Tomsk State Universityzhanna.zenkova@mail.tsu.ru
Zenkov Andrei G.Tomsk Polytechnic Universityzenkov@tpu.ru
Всего: 3

References

Kotler P., Armstrong G. Principles of Marketing. Prentice-Hall, 2016. 398 p.
Коржов М.М., Кузин Д.А. Сравнительный анализ и практическое применение методов ценообразования с ориентацией на спрос // Новости маркетинга. 2007. № 4. С. 9-17.
Westendorp P.H. NSS - Price Sensitivity Meter (PSM) - A New Approach to Consumer Perception of Prices // Venice Congress Main Sessions, European Marketing Research Society (ESOMAR). Amsterdam, 1976. Р. 139-167.
Lipovetsky S. Van Westendrop Price Sensitivity in Statistical Modeling // International Journal of Operations and Quantitative Management. 2006. V. 12, No. 2, P. 141-156.
Lipovetsky S., Magnan S., Polzi A.Z. Pricing Models in Marketing Research // Intelligent Information Management. 2011. No. 3. P. 167-174.
Roll O., Achterberg L.H., Herbert K.G. Innovative approaches to analyzing the Price Sensitivity Meter: Results of an international comparative study // COMBI2010 Conference proceedings. Vantaa, 2010. P. 181-193.
Muller H. Empirische Untersuchung zur Messung der Preiswahrnehmung mittels Pricesensitivity-Meter // Marketing Zeitschrift fur Forschung und Praxis. 2009. No 3. P. 171-182.
Hofmann T., Lederle D., Felsch M. Innovative Verfahren der empirischen Preisforschung // Planung & Analyse, 2006. No. 6. Р. 28-33.
Wildner R. Marktforschung fur den Preis // Jahrbuch der Absatz- und Verbrauchsforschung. 2003. No. 49 (1). Р. 4-26.
Nagle T.T., Holden R.K. The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide of Profitable Decision Making. 2nd ed. Prentice-Hall. Englewood Cliffs. NJ, 1995.
Kupiec B., Revell B. Measuring consumer quality judgments // British Food Journal. 2001. № 103 (1). Р. 7-22.
Comley P. What do we know about Pricing research // WARC. Admap, 1997. No. 1.
Журко Е.С., Зенкова Ж.Н. Метод ценообразования PSM для случая цензурированных выборок малого объема // Логистические системы в глобальной экономике. Красноярск : СибГАУ, 2016. С. 152-157.
Журко Е.С., Зенкова Ж.Н. Влияние априорной информации на результаты метода ценообразования на товар-новинку PSM // Актуальные проблемы и перспективы развития государственной статистики в современных условиях : III Меж-дунар. науч.-практ. конф. Саратов : Саратовстат, 2017. Т. 2. С. 66-68.
Журко Е.С., Зенкова Ж.Н. Метод ценообразования PSM для цензурированных данных с учетом квантиля // Наука. Технологии. Производство : междунар. союз ученых. СПб., 2015. № 9 (13). С. 13-16.
Журко Е.С., Зенкова Ж.Н. Модификация метода ценообразования PSM с учетом квантиля заданного уровня // Информационные технологии Сибири : сб. матер. Междунар. науч.-практич. конф. Кемерово : КузГТУ, 2016. С. 134-136.
Зенкова Ж.Н., Копнова Е.Е., Бараксанов Д.Н. Применение метода PSM и алгоритма Тёрнбулла при определении цены нового программного продукта // Высокие технологии, фундаментальные исследования, инновации : сб. докл. XVII Междунар. науч.-практ. конф. СПб., 2014. С. 301-305.
Зенкова Ж.Н., Краковецкая И.В. Маркетинговое исследование цены спроса по интервальным данным с привлечением информации о симметрии распределения // Фундаментальные и прикладные исследования, разработка и применение высоких технологий в промышленности и экономике. Высокие технологии, исследования, финансы : сб. докл. XV Междунар. науч.-практ. конф. СПб. : Политехн. ун-т, 2013. Т. 1. С. 101-104.
Зенкова Ж.Н., Краковецкая И.В. Непараметрическая оценка Тёрнбулла для интервально-цензурированных данных в маркетинговом исследовании спроса на биоэнергетические напитки // Вестник Томского государственного университета. Управление, вычислительная техника и информатика. 2013. № 3 (24). С. 64-69.
Zenkova Zh., Krakovetckaia I. Marketing of New Bio-Energy Drinks // Theoretical and Empirical Reflections in Marketing. Athens Institute for Education & Research, ATINER, 2014. Р. 179-192.
Коваленко И.Н., Филиппова А.А. Теория вероятностей и математическая статистика. М. : Высшая школа, 1982. 256 с.
Шуленин В.П. Математическая статистика : учебник. Томск : НТЛ, 2012. Ч. 3: Робастная статистика. 520 с.
Боровков А. А. Математическая статистика. Новосибирск : Наука, 1997. 772 с.
Rosenblatt M. Remarks on some nonparametric estimates of a density functions // Ann. Math. Statist. 1956. V. 27, No. 3. Р. 832-837.
Parzen E. On estimation of a probability density function and mode // Ann. Math. Statist. 1962. V. 33. P. 1065-1076.
 Statistical properties of price sensitivity meter results | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Upravlenie, vychislitelnaja tehnika i informatika – Tomsk State University Journal of Control and Computer Science. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19988605/47/4

Statistical properties of price sensitivity meter results | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Upravlenie, vychislitelnaja tehnika i informatika – Tomsk State University Journal of Control and Computer Science. 2019. № 47. DOI: 10.17223/19988605/47/4

Download full-text version
Counter downloads: 731