Ways to optimize the process of learning a foreign language (the modern use of psychotherapeutic method of Dr. Lozanov) | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 3(35). DOI: 10.17223/19996195/35/12

Ways to optimize the process of learning a foreign language (the modern use of psychotherapeutic method of Dr. Lozanov)

The methods of foreign languages teaching let a linguist use all their advantages in complex taking the grammar aspect as the basis of studying. In this way we can increase the effectiveness of teaching up to its expected maximum. The psychotherapeutic method of Lozanov still optimizes the learning process, creating the most natural atmosphere in which knowledge is obtained beyond any special efforts and highly effectively. Absence of psychological pressure on students in the "teacher - student" format releases additional reserves of memory. For teachers there should not be the concept of "non-linguistic" student. With this approach, the method also gives good results for students with disabilities. The experience of the situation of success is required by any student and secured by a convincing job: the unconscious movement in learning from the success of the simple to the psychologically easier the development of the complex. Convincing jobs are based on today's new materials and techniques for reading, listening, speaking and writing on the grammar base of the language studied, the best examples of them are shown in this article.

Download file
Counter downloads: 359

Keywords

суггестопедия, неосознаваемое в психической сфере, раскрытие резервов памяти, переживание ситуации успеха, убеждающие задания, Suggestopaedia, unconscious in psychic sphere, revealing of memory resources, experiences in the situation of success, persuading exercises

Authors

NameOrganizationE-mail
Kurbakova M.A.Moscow Polytechnic Universitymkurbakova@inbox.ru
Всего: 1

References

Лозанов Г. К Основы суггестологии // Проблеми на суггестологията. София : Editura Sciifica, 1973. С. 55-70.
Лозанов Г.К. Суггестология. София : Editura Sciifica, 1971.
Lozanov G., GatevaE. The Foreign Language Teacher's Suggestopedic Manual. New York : Gordon and Breach, 1988.
Бассин Ф.В. Проблема «бессознательного» в его отношении к теории установки // Философские вопросы биологии и медицины. 1970. № 4. С. 78-89.
Бассин Ф.В., Шехтер И.Ю. О психологических и методических аспектах системы обучения языку по Г. Лозанову // Проблемы суггестологии : материалы I Междунар. симп. по проблемам суггестологии. София, 1973. С. 106-111.
Карвасарский Б.Д. Психотерапевтическая энциклопедия. СПб. : Питер, 2000.
Гегечкори Л.Ш. Основы методики интенсивного обучения взрослых устной ино язычной речи на иностранном языке (на материале французского языка) : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 1977. 40 с.
Китайгородская Г.А Методика интенсивного обучения иностранным языкам : учеб. пособие для преподавателей вузов и студ. пед. ин-тов. М. : Высш. шк., 1982. 141 с.
Китайгородская Г.А., Шемякина Г.М. Мотивация учения в условиях применения метода активизации резервных возможностей // Активизация учебной деятельности : сб. статей / под ред. Г. А. Китайгородской. М. : Изд-во МГУ, 1982. Вып. 2. С. 120-129.
Гугенейм Г. Некоторые выводы статистики словаря // Методика преподавания иностранных языков за рубежом : сб. ст. / сост. М.М. Васильева, Е.В. Синявская. М. : Прогресс, 1967. С. 299-305.
Зимняя И.А Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке : кн. для учителя. 2-е изд. М. : Просвещение, 1985. 160 с.
Острандер Ш., Шредер Л., Острандер Н. Болгарский вариант лучше? // Суперобучение 2000. Superlearning 2000. Минск : Попурри, 2002. С. 14-17.
Gateva E. Creating Wholeness Through Art Aylesbury. L.: Accelerated Learning Systems, Ltd., 1991. URL: http://www.slovopedia.com/2/203/239051.html (дата обращения: 02.06.2016).
 Ways to optimize the process of learning a foreign language (the modern use of psychotherapeutic method of Dr. Lozanov) | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 3(35). DOI: 10.17223/19996195/35/12

Ways to optimize the process of learning a foreign language (the modern use of psychotherapeutic method of Dr. Lozanov) | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 3(35). DOI: 10.17223/19996195/35/12

Download full-text version
Counter downloads: 3056