Communicative-cognitive case-method in teaching English to students: didactic potential | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 40. DOI: 10.17223/19996195/40/11

Communicative-cognitive case-method in teaching English to students: didactic potential

We consider the didactic opportunities of the case-method for the foreign professional and communicative competence formation of the students whose specialty is "Tourism" in the field of "International and Business Tourism". The authors make a review of research dedicated to the case-method. They reveal the difficulties that may arise when this method is applied for teaching 1-2-year students of non-linguistic specialties. A concrete example of the communicative-cognitive case, developed by the authors, is given in the article which is adapted to the early stage of professional training in higher educational institutions and helping to unite the process of foreign language learning in the 1-2 year with the development of the professional competence. Communicative-cognitive cases are dynamically organized, professionally oriented, foreign educational texts that include a set of communicative-cognitive tasks, chosen in accordance with a range of competences we form, and that give the algorithms and different variants of solving the most typical job-related issues. Structurally communicative-cognitive cases include: a plot, informative, methodical, summarizing, reflexive and training parts. The authors describe the process of professionally oriented foreign language teaching directed at the formation of the foreign professionally communicative competence of the 1-2-year students whose specialty is "Tourism" in the field of "International and Business Tourism". This process includes three modulus: preparatory, transitional and concluding. All the above-mentioned modulus correspond to three types of communicative cognitive cases that differ from each other according to the degree of students' independent artistic activity. The classification which demonstrates three levels of development of students' cognitive independence make the basis of the case level gradation. The authors offer methodical recommendations for each stage of working on the case. A system of demands for the creation of cases is developed.

Download file
Counter downloads: 323

Keywords

метод кейсов, иноязычная профессионально-коммуникативная компетенция, коммуникативно-познавательные кейсы, социальное и профессиональное развитие личности, познавательная самостоятельность обучающихся, case-method, foreign professional and communicative competence, communicative-cognitive cases, social and professional development of a person, students' cognitive independence

Authors

NameOrganizationE-mail
Ariyan M.A.Nizhniy Novgorod State Linguistic Universityfenkot603@yandex.ru
Klyueva M.I.Humanities Faculty, Nizhniy Novgorod State Pedagogical Universityklyuevami90@mail.ru
Всего: 2

References

Ариян М.А Социально развивающий подход к обучению иностранным языкам в средней школе // Иностранные языки в школе. 2012. № 10. С. 2-9.
Ариян М.А. Социально-эмоциональное развитие обучающихся средствами иностранного языка // Язык и культура. 2017. № 38. С. 138-151.
Вербицкий А.А, Ильязова М.Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования. М. : Логос, 2011. 288 с.
Vissak T. Recommendations for Using the Case Study Method in International Business Research. The Qualitative Report. URL: http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol15/iss2/8
Гураль С.К., Корнеева М.А. Интеграции кейс-стади метода в иноязычное обучение студентов направления «прикладная механика» в контексте актуальных образовательных тенденций // Язык и культура. 2017. № 38. С. 190-206.
Gummesson E. Qualitative research in management: Addressing complexity, context and persona // Management Decision. 2006. № 44 (2). P. 167-179.
Dubois A., Gadde L-E. Systematic combining: An abductive approach to case research // Journal of Business Research. 2002. № 55 (7). P. 553-560.
Eisenhardt K.M. Better stories and better constructs: The case for rigor and comparative logic // Academy of Management Review. 1991. № 16 (3). P. 620-627.
Hillebrand B., KokR.A.W., Biemans W.G. Theory-testing using case studies: A comment on Johnston, Leach, and Liu // Industrial Marketing Management. 2001. № 30 (8). P. 651-657.
Долгоруков А Метод case-study как современная технология профессионально-ориентированного обучения. URL: http://www.evolkov.net/case/case.study.html
Новиков А.М. Методология учебной деятельности. М. : Эгвес, 2005. 176 с.
Смолянинова О.Г. Информационные технологии и методика Case Study в профессиональном обучении студентов педагогического вуза // Образование XXI века: инновационные технологии: диагностика и управление в целях информатизации и гуманизации : труды II Всероссийской конференции. Красноярск, 2000.
Гураль С. К. Обучение языку как коммуникативной самоорганизующейся системе сквозь призму «сложного мышления» // Язык и культура. 2010. № 2 (10). С. 84-91.
Соболева А.В., Обдалова О.А Когнитивная готовность к межкультурному общению как необходимый компонент межкультурной компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). С. 146-155.
Сурмин Ю.П., Сидоренко А.И., Меер К. Ситуационный анализ, или Анатомия кейс-метода. Киев : Центр инноваций и развития, 2002. 286 с.
Куимова М.В., Евдокимов Д.Е., Федоров К.В. Метод Case-study в обучении иностранному языку студентов старших курсов неязыковых специальностей // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 3 (21) : в 2 ч. Ч. 1. С. 88-90.
Головин С.Ю. Словарь практического психолога. Минск : Харвест, 1998. 301 с.
Обдалова О.А., Гураль С.К. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Jacob M. English for international tourism : TOurse book. Longman, 2003. 96 p.
 Communicative-cognitive case-method in teaching English to students: didactic potential | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 40. DOI: 10.17223/19996195/40/11

Communicative-cognitive case-method in teaching English to students: didactic potential | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 40. DOI: 10.17223/19996195/40/11

Download full-text version
Counter downloads: 2902