Features of Chinese students in the context of the regional-ethnic approach (national character, moral education, philosophy of China) in study of Russian language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 55. DOI: 10.17223/19996195/55/20

Features of Chinese students in the context of the regional-ethnic approach (national character, moral education, philosophy of China) in study of Russian language

This work is devoted to the problem of speaking in Russian by Chinese students in non-linguistic universities in China in the context of a regional-ethnic approach. The concept of “regional-ethnic approach to foreign language education” was introduced into the terminological field of linguodidactics by G.M. Parnikova. In this work, we will rely on the concept of this researcher. The purpose of our study, aimed at finding ways to optimize the process of teaching the Russian language, in our case, speaking in Russian, for Chinese students in non-linguistic universities in China. National character - these are stable features characteristic of members of a particular national (ethnic) community, features of the perception of the world, motives of actions (ideas, interests, religion). The main channel of transmission from generation to generation of a nationally specific mentality is moral education. The most common educational tools in China are proverbs and sayings. An important factor that determines the peculiarities of the worldview as the core of the national character and mentality of the people of China is Chinese philosophy. Analyzing the peculiarities of the national character, Chinese proverbs, sayings and philosophy, let us highlight the main methodological approaches to teaching Russian to Chinese students. Our conclusion: these approaches allow us to identify the defining principles of teaching Chinese students oral Russian speech in the context of the regional-ethnic approach.

Download file
Counter downloads: 29

Keywords

features of Chinese students, regional-ethnic approach, national character, moral education, Chinese philosophy

Authors

NameOrganizationE-mail
Zhang XiaohuiUral State Pedagogical University; Manchurian Institute of the University of Inner Mongolia148110416@qq.com
Sergeeva N.N.Ural State Pedagogical Universitysnata-lia2016@mail.ru
Всего: 2

References

Сергеева Н.Н., Парникова Г.М. Методика развития учебной самостоятельности сту дентов неязыкового вуза при обучении иностранному языку в региональноэтническом контексте // Язык и культура. 2018. № 43. С. 217-237.
Мирошниченко В. В. Этнорегиональный подход в образовании // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. Вып. 7 (160). С. 53-58.
Гебенова Ф. Х. Стимулирование образовательного процесса в старших классах на основе этнорегионального подхода (на примере преподавания английского языка) : дис.. канд. пед. наук. Карачаевск, 2004. 161 с.
Парникова Г. М. Концепция развития учебной самостоятельности студентов при обучении иностранному языку в регионально-этническом контексте (неязыковой вуз) : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2018. 51 с.
Чжао Юйцзян. Лингводидактические основы этноориентированного обучения рус скому языку и тестирования: на примере китайских учащихся : дис.. канд. пед. наук. М., 2008. 297 с.
Тертицкий К. М. Традиционная система ценностей у современных китайцев, конец 1970-х - 1980-е гг. : дис.. канд. ист. наук. М., 1991. 256 с.
Степанова Л.М. Личность в философских традициях Китая : дис.. канд. филос. наук. Улан-Удэ, 2010. 177 с.
Решетнева У.Н. Этнопоэтика китайских пословиц и поговорок : дис.. канд. филол. наук. Омск, 2006. 202 с.
Таирова А.В., Качалова А.А. Учет особенностей менталитета учащихся из КНР в процессе обучения русскому языку как иностранному в ВлГУ // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 6-3. С. 115-117.
Чень Я Фан. Сопоставительный анализ русских и китайских пословиц в языковом и культурном аспектах : выпускная квалификационная работа магистра филол. наук. Тайбэй, 2007. 18 с.
Чжао Цзиньбо. Отражение национального характера в русских и китайских паремиях : выпускная квалификационная работа. Екатеринбург, 2016. 24 с.
Шакирова А.А. Принципы обучения иностранному языку // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-1. URL: http://science-education.ru/ru/article/ view?id=18324 (дата обращения: 26.01.2021).
阿阿 史史史 中中个流方中》 [M].中中华华寒中中,第1中 (2013年11月1非).
刘杨.流谚.谚谚温故[M]. 中华读中 第1中 2013年1月1非
胡胡.中中中不史少纲. [M].北北:商务寒中中. 2011.
林谚林 吾中吾吾流》 [M]. 湖湖湖艺寒中中 第1中 (2016年6月1非)
牟 玮.俄汉谚流谚中谚方俄俄汉俄流俄俄[D].长春 长春春长少不 2016.
沙莲沙 中中流中方 叁 - 流中方冰民年变民 [M]. 中中个流少不寒中中 第1中 (2012年4月16非)
王王王.温俄谚个不新.[M].北北:中中编编寒中中. 2013.
王王王.少不大谚个不大大.[M].北北:高用个高寒中中. 2016.
王王刚.谚谚.流谚.歇是谚歇歇 [M]. 中中华华寒中中 第1中 2015年6月
杨利中.刘刘刘.俄谚个不新[M].长春 吉林个流寒中中.2008.
 Features of Chinese students in the context of the regional-ethnic approach (national character, moral education, philosophy of China) in study of Russian language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 55. DOI: 10.17223/19996195/55/20

Features of Chinese students in the context of the regional-ethnic approach (national character, moral education, philosophy of China) in study of Russian language | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2021. № 55. DOI: 10.17223/19996195/55/20

Download full-text version
Counter downloads: 349