A Comparitive analysis of foreign language teaching in modern educational environment in british and russian universities (the case of Durham University, UK, and Tomsk State University, Russia)
Foreign language teaching methods applied in the UK and Russia are reviewed, using as an example Durham University (UK) and Tomsk State University (Russia) in the conditions of the modern educational environment. The new educational environment is defined. The specificity of the language environment for teaching foreign languages is characterized. A comparative analysis of approaches and methods to foreign language teaching is conducted. Conclusions are made on the effectiveness of the approaches to organizing the modern educational process.
Keywords
foreign language teaching,
foreign language teaching methods,
British HEI,
Russian HEI,
educational environment,
language learning environment,
преподавание иностранных языков,
методика обучения иностранному языку,
британский вуз,
российский вуз,
образовательная среда,
лингводидактиче-ская средаAuthors
Obdalova O.A. | Tomsk State University | O.Obdalova@mail.ru |
Logan E. | Durham University (UK) | emma.logan@durham.ac.uk |
Всего: 2
References
Сысоев П.В. Языковое поликультурное образование в XXI в. // Язык и культура. 2009. № 2 (6). С. 96-110.
Warger T., Dobbin G. Learning environments: where space, technology, and culture con verge. Educause. 2009. URL: http://www.educause.edu/Resources/LearningEnviron-mentsWhereSpace/188507
Обдалова О.А., Гураль С.К. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). C. 83-96.
Obdalova O. Teaching for Global Awareness // Сборник научных статей IX Междуна родной научной конференции «Язык и культура»: 2005 / под общ. pед. С.К. Гураль. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2007. С. 95-98.
Минакова Л.Ю., Обдалова О.А. Компетентностный подход в реализации профессио нально-ориентированных проектов при обучении иностранному языку // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 365. С. 143-148. URL: http://www.vital.lib.tsu.ru/vital/
Митчелл П.Дж., Зарубин А.Н. Чинглиш - культурный феномен // Вестник Томско го государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2013. № 1. С. 69-80.
Gass S. Fundamentals of Second Language Acquisition // Handbook of Undergraduate Second Language Education. 2000. P. 29-46.
Richards J.C. The Content of Language Teaching. Cambridge Language teaching Library. Cambridge ; New York ; Port Chester ; Melbourne ; Sydney, 1991. 228 p.
История методики. Часть I : учеб. пособие / под ред. Е.И. Пассова, Е.С. Кузнецовой. Воронеж : Интерлингва, 2002. 40 с. (Серия «Методика обучения иностранным языкам». № 20).
История методики. Часть II : учеб. пособие / под ред. Е.И. Пассова, Е.С. Кузнецовой. Воронеж : Интерлингва, 2002. 40 с. (Серия «Методика обучения иностранным языкам». № 21).
Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам : базовый курс лекций. М. : Просвещение, 2002. 239 с.
Healey F.G. Foreign Language Teaching in the Universities. Manchester : Manchester University Press, 1967.
Vygotsky L.S. Mind and society; the development of higher psychological processes. Cambridge. MA : Harvard University Press, 1978.
Leontiev A.N. 1981. The problem of activity in psychology // The concept of activity in Soviet psychology. Armonk, N.Y. : M.E. Sharpe, Р. 120-142.
Levelt W.J.M. Skill Theory and Language Teaching // Studies in Second Language Acquisition. 1987. № 1. Р. 53-70.
Платонов К.К. Краткий словарь системы психологических понятий. М. : Высш. шк., 1984. С. 30.
Larsen-Freeman D. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford : Oxford University Press, 2000.
Richards J.C., Rodgers T.S. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge : Cambridge University Press, 2001.
Леонтьев А.А. Основные линии развития методики преподавания иностранных языков в СССР // Общая методика обучения иностранным языкам / сост. А. А. Леонтьев. М. : Рус. яз., 1991. С. 4-7.
Widdowson H.G. Aspects of Language Teaching. Oxford : Oxford University Press, 2002.
Гураль C.K., Нагель О.В., Темникова И.Г., Найман Е.А. Обучение иноязычному дискурсу на основе когнитивно-ориентированных образовательных технологий // Язык и культура. 2012. № 4 (20). C. 62-71.
Welch E. School of Modern Languages and Cultures. Durham : Durham University, 2013.
School of Modern Languages and Cultures: Study Skills Handbook 2012-2013. Durham : Durham University, 2012.
Faculty of Foreign Languages website. URL: http://www.flf.tsu.ru (accessed: July 21, 2013).
Найман Е.А., Гураль С.К., Смокотин В.М. Английский язык в статусе языка всемирного общения в сфере образования // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 367. C. 158-164.
Смокотин В.М., Боллани К.Э. Восприятие английского языка во всем мире во все более глобализирующемся климате // Язык и культура. 2013. № 3 (23). C. 111-119.
Гураль С.К., Митчелл П.Дж. Формирование профессионального дискурса на основе принципов интерактивного обучения языку, разработанных профессором Гарвардского университета Вилгой М. Риверс, для неязыковых специальностей (опыт Томского государственного униве
Митчелл П.Дж. Метод «Storyline» в обучении иностранному языку: история и основные положения // Язык и культура. 2013. № 2 (22). С. 101-109.
Обдалова О.А. Некоторые аспекты использования информационной образовательной среды при обучении иностранному языку // Сборник Международной научной конференции «Информатизация образования 2010: педагогические аспекты создания информационно-образовательной
Обдалова О.А. Использование информационной образовательной среды MOODLE для создания электронного курса General English // Языки в современном мире: материалы IX Междунар. конф. / отв. ред. Л.В. Полубиченко. М. : КДУ, 2010. С. 223228.
Хакимова А.А., Михалёва Л.В. Использование системы управления обучением MOODLE для организации и проведения контроля при обучении английскому языку // Язык и культура. 2012. № 2 (18). С. 115-123.
Шевченко М.А., Митчелл П.Дж. Обучение военных переводчиков в гражданском вузе (опыт Национального исследовательского Томского государственного университета) // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 125-131.