Co-learning of languages and cultures in the mirror of world tendencies in developing modern language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 1 (25).

Co-learning of languages and cultures in the mirror of world tendencies in developing modern language education

The article focuses on a number of questions facing the 21 century language education owing to new sociocultural changes in human communication, interaction, and co-operation (including the Internet-based multicultural communication and co-operation). The author discusses major ways and principles of developing the individual as a successful bilingual or trilingual communicator in the modern multicultural environment and she gives an insight into multiculturally-oriented language pedagogy in the context of sociocultural approach to the development of language learners' communicative, cognitive, and multicultural powers through their co-learning of the mother tongue and foreign / second languages. The special attention is given to the interpretation of such terms as «multiculturally-oriented language pedagogy», «multicultural education», «intercultural education», «intercultural dialogue», «intercultural communication», «languages teaching in the context of the dialogue of cultures and civilisations», «multilevelled co-teaching and co-learning of languages and cultures». The author outlines not only the positive tendencies in developing modern language education, she also draws the reader's attention to some negative tendencies in educational environments that may destroy educationalists efforts of developing appropriate theoretical basis and language practices aiming at learners' cultural and intercultural development.

Download file
Counter downloads: 353

Keywords

языковое образование, языковая педагогика, межкультурный диалог, диалог культур и цивилизация, поликультурность, билингвальная коммуникативная компетенция, социокультурная компетенция, культурный медиатор, культурный гид, субъект диалога культур, культурно-языковая экспансия, language education, language pedagogy, intercultural dialogue, dialogue of cultures and civilizations, multiculturalism, bilingual communicative competence, sociocultural approach, bilingual sociocultural competence, cultural mediator, cultural guide, the subject of the dialogue of cultures, cultural and language expansion

Authors

NameOrganizationE-mail
Safonova V.V.Moscow State Universityeuroschool@mail.ru
Всего: 1

References

Коженевска-Берчинска И. Мосты культуры: Диалог поляков и русских. Минск : Экономпресс, 2006.
Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России / А.Я. Данилюк, В.А. Тишков. М. : Просвещение, 2008.
Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранным языкам. М. : Высшая школа ; Амскорт интернэшнл, 1991.
Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж : Истоки, 1996.
Сафонова В. В. Культурно-языковая экспансия и ее проявления в языковой политике и образовании // Иностранные языки в школе. 2002. № 3. С. 22-32.
Сафонова В.В., Россинская А.Н. Коммуникативно-речевая, культуроведческая и когнитивная направленность процесса стандартизации языкового образования в России, США и Канаде // Вестник Московского университета. Сер. 19. Лингвистика и межкультурная коммуникац
Современные языки в моей жизни : материалы для самооценки уровня владения ино странными языками в 8-11-х классах школ с углубленным изучением английского языка. М. : Еврошкола, 2001.
Byram M., Fleming M. Language Learning in Intercultural Perspective: Approach Through Drama and Ethnography. Cambridge : CUP, 1998.
Common European Framework of Reference : Learning, teaching, assessment. Cambridge : CUP, 2001.
Corbett J. An Intercultural Approach to English Language Teaching (Languages for Intercultural Communication and Education). Clevedon, Philadelphia, Adelaide : Multilingual Matters Ltd., 2003.
Ek J.A. van, Trim J.L.M. Threshold. 1990. Cambridge : CUP, 1998.
Ek J.A. van, Trim J.L.M. Waystage. 1990. Cambridge : CUP, 1998.
Intercultural dialogue as a political priority of the Council of Europe: Strasbourg. URL: http://www.reor.org
Language Learning in Intercultural Perspective / ed. by M. Byram, M. Fleming. Cambridge : Cambridge University Press, 1998. P. 242-254.
Lucena C.A., Steffen G. T., Vieira J.R. Language Awareness: A Plurilingual Approach To Foreign Languages // Revista Intercambio. 2008. Vol. XVII. Р. 83-92.
Neuner G. Developing Synergies in Learning Foreign Languages - implications for the plurilingual curriculum. 2008. URL: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/ NEUNER-Amsterdam.doc
Standards for Foreign Language Learning. N.Y. : National Standards in Foreign Language Education Project, 1996.
The Common Curriculum Framework for International Languages (^rnda). URL: http://www.sasked.gov.sk.ca/branches/curr/evergreen/international_languages.shtml
White Paper on Intercultural Dialogue «Living Together As Equals in Dignity» Launched by the Council of Europe Ministers of Foreign Affairs at their 118 th Ministerial Session (Strasbourg, 7 May 2008), Council of Europe, F-67075 Strasbourg Cedex June 2008
Воробьёв В.В. Лингвокультурология (теория и методы). М. : Изд-во РУДН, 1997.
Концепция федеральных государственных стандартов общего образования: проект / Рос. акад. образования ; под ред. А.М. Кондакова, А.А. Кузнецова. М. : Просвещение, 2008.
Примерные программы по учебным предметам. Иностранный язык. 5-9-е классы. М. : Просвещение, 2010.
Примерные программы основного общего образования. Иностранный язык. М. : Просвещение,2010.
Сафонова В.В. Коммуникативная компетенция: современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях. М. : Еврошкола, 2004.
Ek J.A. van, Trim J.L.M. Vantage. Cambridge : CUP, 2001.
Neuner G. The Role of Sociocultural Competence in Foreign Language Teaching and Learning. Strasbourg : Council of Europe / Council for Cultural Cooperation (Education Committee), CC-LANG (94) 2, 1994.
Canagarajah A.S. Resisting Linguistic Imperialism in English Teaching. Oxford : OUP, 2003.
Плужник И.Л. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции в процессе профессиональной подготовки. М., 2003.
Сысоев П.В. Концепция языкового поликультурного образования. М. : Еврошкола, 2003.
Харченкова Л.И. Этнокультурные и социолингвистические факторы в обучении русскому языку как иностранному : автореф. дис.. д-ра пед. наук. СПб., 1997.
Barro A., Grimm H. Integrating language learning and cultural studies: an ethnographic approach to the year abroad // Integrating New Approaches: The Teaching of French in Higher Education / ed. by J.A. Coleman, A. Rouxeville. London : AFLS/CILT, 1993. P.
Beacco J.-CL, Byram M. Guide for the Development of Language Eduaction Policies in Europe from Linguistic Diversity to plurilingual Education. GUIDE. Strasbourg : Language Policy Division, Council of Europe, 2003.
Biber D. Cross-cultural approaches to literacy // Language in Society. 1995. № 24 (3). Р. 447-451.
Brady А., Shinohara Y. Principles and activities for a transcultural approach to additional language learning // System. 2000. Vol. 28, is. 2. P. 305-322.
Casse P. Training for the multicultural manager. A practical and cross-cultural approach to the management of people. Washington, D.C. : Society for Intercultural Education, Training, and Research, 1982.
Holliday A. Appropriate Methodology and Social Context. Cambridge : CUP, 1994.
Lustig M., Koester J. Intercultural Competence: Interpersonal Communication across Cultures. N.Y. : HarperCollins, 1993.
Meyer M. Developing transcultural competence: Case studies of advanced language learners // Mediating Languages and Cultures: Towards an Intercultural Theory of Foreign Language Education / ed. by D. Buttjes, M. Byram. Clevedon : Multilingual Matters, 199
SaidE. W. Culture Imperialism. London : Vintage Books, 1993.
The cultural dimensions of global change. An anthropological approach. P. : UNESCO Publication, 1996.
Tiedt P., Tiedt I. Multicultural Teaching:A Handbook of Activities, Information, and Resources. Boston, New York, San Francisco, Mexico City, Motreal, Toronto, London, Madrid, Munich, Paris, Hong Kong, Singapore, Tokyo, Cape Town, Sydney : Pearson, 1979.
Phillipson R Linguistic Imperialism. 6th impression. Oxford : OUP, 2003.
Sharing Diversity. National Approaches to Intercultural Dialogue in Europe. Study for the European Commission: Report: An ERICarts Study for the European Commission. 2008. Sharing Intercultural Dialogue Europe. URL: http://www.interculturaldialogue. eu/we
Школа диалога культур: Идеи. Опыт. Перспективы / под общ. ред. В.С. Библера. Кемерово : АЛЕФ, 1993.
Дешериева Ю.Ю. К вопросу о создании теории межкультурной коммуникации (диалога культур) в учебных целях: аспекты экспериментального исследования // Русский язык и литература в общении народов мира. Проблемы функционирования и преподавания : тез. докл. и с
Каган М.С. Мир общения: Проблема межсубъектных отношений. М. : Политиздат, 1988.
Prosser M.H. The cultural dialogue. An introduction to intercultural communication. Boston : Houghton Mifflin, 1978.
Федеральный компонент государственного стандарта общего образования. Ч. 1 : Начальное общее образование. Основное общее образование. М. : Министерство образования Российской Федерации, 2004.
Федеральный компонент государственного стандарта среднего (полного) образования. М. : Министерство образования Российской Федерации, 2004. Ч. 2.
Иностранные языки в моей жизни : материалы для самооценки уровня владения иностранными языками в 8-11-х классах школ с углубленным изучением английского языка) / В.В. Сафонова, Е.Н. Гром, Л.Г. Кузьмина, Е.В. Смирнова, Н.А. Юрлова. М. : Еврошкола, 2001.
 Co-learning of languages and cultures in the mirror of world tendencies in developing modern language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 1 (25).

Co-learning of languages and cultures in the mirror of world tendencies in developing modern language education | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 1 (25).

Download file