Technology of national stereotypes' relativization in teaching german based on the intercultural approach
The author of the article proposes to integrate the problem of national stereotypes into the content of teaching foreign languages and suggests considering relativization of stereotypes as an educational goal. The article presents the technology of stereotypes' relativization for the higher semesters at universities, which consists of tree stages: ethnodifferentiating, ethnointe-grating and ethnorelativizing ones. The author describes goals, content, progression of activities, complex of tasks and exercises, and planned results of each stage.
Keywords
национальный (этнический) стереотип,
релятивизация стереотипов,
межкультурная компетенция,
модель развития межкультурной сензитивности,
national (ethnic) stereotype,
relativization of stereotypes,
intercultural competence,
developmental model of intercultural sensitivityAuthors
Sorokina N.V. | Zabaikal State University (Chita, Russian Federation) | sorokinachita@mail.ru |
Всего: 1
References
BennetM.J. Considering the Measurement of Cultural Phenomena and Intercultural Com petence // The Intercltural Perspective in a Multicultural World. 11th NIC-Conference / E. Gard, B. Simonsen (cds.). 2004. Р. 9-17.
Bennet M.J. Towards ethnorelativism: A developmental approach to training for inter cultural sensitivity // International Journal of Intercultural Relations. 1986. № 10 (2). Р. 179-196.
Bennet M.J. Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity // Education for the intercultural Experience. 2-nd. ed. Yarmouth, ME : Intercultural Press, 1993. Р. 21-71.
Bennett J.M. Cultural Marginality: Identity issues in intercultural training // Education for the intercultural Experience. 2-nd. ed. Yarmouth, ME : Intercultural Press, 1993. Р. 109135.
Hammer M.R. The Intercultural Development Inventory (IDI): An Approach for Assessing and Building Intercultural Competence // Contemporary leadership and intercultural competence: Understanding and utilizing cultural diversity to build successful organiza
Сорокина Н.В., Костина И.Н. Национальные стереотипы и межкультурная комму никация : учеб.-метод. пособие. Чита : Изд-во ЗабГГПУ им. Н.Г. Чернышевского, 2011. 140 с.
Сорокина Н.В. Stereotype in der interkulturellen Kommunikation : учеб.-метод. пособие. Чита, 2012. 56 с.
Сикевич З.В. Социология и психология национальных отношений : учеб. пособие. СПб. : Изд-во Михайлова В.А., 1999. 203 с.
Искусство жить с непохожими людьми: психотехника толерантности / под ред. А.Г. Асмолова, Г.У. Солдатовой, А.В. Макарчук. М. : Московия, 2009. 311 с.
Бондырева С.К., Колесов Д.В. Толерантность (введение в проблему). 2-е изд., стереотип. Москва : МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2011. 240 с.
Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб. : КАРО, 2005. 352 с.
Neuner G., Hunfeld H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Fernstu-dieneinheit 4, Langenscheidt KG. Berlin, 1993. 184 p.
Здравомыслов А.Г. К обоснованию релятивистской теории нации // Релятивистская теория нации: Новый подход к исследованию этнополитической динамики России. М. : РОССПЭН, 1998. С. 5-25.