Using competency-based tasks for evaluating students' linguistic talent: defining issues
The authors examine the use of competency-based tasks in revealing the linguistic talent. It is supposed that competency-based tasks favour the individualization of talented student's work methods. The definitions and examples of competency-based and linguistic tasks are given. The article provides the contrastive analysis of competency-based and linguistic tasks, as well as tasks for talented students.
Download file
Counter downloads: 325
Keywords
competency-based task, linguistic talent, foreign language, компетентностные задачи, лингвистическая одаренность, иностранный языкAuthors
Name | Organization | |
Abakumova N.N. | Tomsk State University | niv@land.ru |
Guba P.S. | Tomsk State University | rubin-11@ya.ru |
References
Зализняк А. А. Лингвистические задачи / с предисл. В.А. Успенского. М. : МЦНМО, 2013. 40 с.
Лингвистические задачи. Пособие для учащихся старших классов / авт.-сост. В.М. Алпатов и др. М. : Просвещение, 1983. 223 с.
Биболетова М.З., Денисенко О.А., Трубанева Н.Н. Английский с удовольствием. Enjoy English : учеб. для 6-го класса общеобразовательных учреждений. Обнинск : Титул, 2012. 208 с.
Задачи лингвистических олимпиад. 1965-1975 : сб. / ред.-сост. В.И. Беликов, Е.В. Муравенко, М.Е. Алексеев. М. : МЦНМО, 2006. 570 с.
Национальная образовательная программа «Интеллектуально-творческий потенциал России». URL: http://www.future4you.ru
Верещагина И.Н., Бондаренко К.А., Притыкина Т.А. Английский язык : учеб. для 2-го класса школ с углубленным изучением английского языка : в 2 ч. М. : Просвещение, 2010. Ч. 1, 2. 256 с.
Whitney N., White L. Oxford Team! Oxford : Oxford University Press, 2010.
Bloom B. Developing talent in young people. N.Y. : Ballantines, 1985. 557 p.
Абакумова Н.Н., Губа П.С. Использование компетентностных задач в формирова нии иноязычной коммуникативной компетентности // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 365. С. 133-136.
Митчелл П.Дж. Метод «Storyline» в обучении иностранному языку: история и ос новные положения // Язык и культура. 2013. № 2 (22). С. 101-109.
Журба Н.Н. Детская одаренность как педагогическое понятие // Вестник ЮУрГУ. 2010. № 23. Сер. Образование. Педагогические науки. Вып. 9. С. 127-133.
Абакумова Н. Н., Губа П.С. Иноязычная коммуникативная компетентность в совре менной педагогической практике: компонентный анализ // Язык и культура. Приложение. 2012. № 1. С. 24-27.
Рабочая концепция одаренности / под ред. Д.Б. Богоявленской, В. Д. Шадрикова. М., 2003. 90 с.
Национальная образовательная инициатива «Наша новая школа». URL: http:// www.old.mon.gov.ru/dok/akt/6591
