Discourse as a basis for the formation of grammar skills in teaching foreign language communication | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 2 (26).

Discourse as a basis for the formation of grammar skills in teaching foreign language communication

The article considers the problem of formation of grammar skills in teaching foreign language communication and skills to understand adequately different types of discourse in relation to a definite situation of communication, and also the ability to reproduce statements acceptable in a definite communicative situation. Nowadays discourse competence is considered one of the most significant skills. Discourse competence implies the ability to code and decode information with the help of a foreign language in accordance with its lexical, grammar, syntactical norms and also taking into consideration stylistic, genre, sociocultural, psychological and emotional factors, using the sources of cohesion and coherence to achieve a communicative goal. Discourse competence is provided by the knowledge of the strategies which are typical for the target culture and taking into account grammatical structures in a definite communicative situation. According to the modern goals of foreign language education, in our case, in forming grammatical authenticity of a learner's speech, only discourse should be the basis of the learning process as the adequacy of learners' speech behavior is measured by the achievement of a communicative goal in a definite situation of foreign language communication and not only by the correctness or incorrectness of a produced statement. A discourse basis of the learning process underlines the dynamic pragmatist character of the language, taking into account extralinguistic factors of the situation of intercultural communication.

Download file
Counter downloads: 492

Keywords

intercultural communication, discourse competence, foreign language grammar, discourse development, discourse, межкультурная коммуникация, дискурсивная компетенция, иноязычная грамматика, дискурсивное событие, дискурс

Authors

NameOrganizationE-mail
Mitchell L.A.Tomsk State Universitylucy2306@mail.ru
Shilnov A.G.Tomsk State Universitylucy2306@mail.ru
Всего: 2

References

Абакумова Н.Н., Губа П.С. Использование компетентностных задач в формировании иноязычной коммуникативной компетентности // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 365. С. 133-136.
Аникина О.В. Дискурс как объект обучения в курсе иностранного языка // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2011. № 2. С. 54-59.
Митчелл П.Дж. Метод «Storyline» в обучении иностранному языку: история и основные положения // Язык и культура. 2013. № 2 (22). С. 101-109.
Шевченко М.А., Митчелл П.Дж. Обучение военных переводчиков в гражданском вузе (опыт Национального исследовательского Томского государственного университета) // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 125-131.
Гураль С.К Язык как саморазвивающаяся система. Томск : Изд-во ТГУ, 2009. 120 с.
Гураль С.К. Дискурс-анализ в свете синергетического видения. Томск : Изд-во ТГУ, 2009. 174 с.
Стрелкова С.Ю. Интегративное обучение иноязычной грамматике: От предложения к дискурсу. М. : ЛИБРОКОМ, 2012. 184 с.
Евстигнеева И.А. Формирование дискурсивной компетенции студентов языковых вузов на основе современных Интернет-технологий // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 74-82.
PurcellS. Teaching Grammar Communicatively. CILT, 1997. 54 p.
Минакова Л.Ю. Обучение иноязычному дискурсу студентов неязыковых факульте тов с использованием профессионально направленной проектной деятельности // Язык и культура : сб. ст. XXII Междунар. науч. конф. Томск, 2012.
Сысоев П.В. Культурное самоопределение личности как часть поликультурного об разования в России средствами иностранного и родного языков // Иностранные языки в школе. 2003. № 3. С. 42.
Митчелл П.Дж. English for Innovators: The Importance of ELT Provision in an Innova tion Economy // Инноватика-2011. Томск : Изд-во ТГУ, 2011. С. 36-40.
Сысоев П.В. Интегративное обучение грамматике: исследование на материале ан глийского языка // Иностранные языки в школе. 2003. № 6. С. 25.
Гураль С.К., Митчелл П.Дж. Формирование профессионального дискурса на основе принципов интерактивного обучения языку, разработанных профессором Гарвардского университета Вилгой М. Риверс для неязыковых специальностей (опыт Томского государственного универ
 Discourse as a basis for the formation of grammar skills in teaching foreign language communication | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 2 (26).

Discourse as a basis for the formation of grammar skills in teaching foreign language communication | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 2 (26).