The history of linguistics in the light of the language image transformation in the culture (approaches to a revision of the grounds)
It is argued that there are two myths hidden in the foundation in the history of linguistics: the myth of “the single line” and the myth of “the absolute ontology”. According to the first one, linguistics has always been developing in a progressive and cumulative way. According to the second one, the mode of using, perceiving, and comprehending of language which was formed by the end of 17
century and assumed as a basis of that modern European branch of the Humanities is exclusively and universally true. Aiming to grasp and to surmount these groundless postulates the author substantiates the necessity of creating of an alternative interdisciplinary project: a comparative historical metaphysics of language. The main aim of that project is to explore the genesis of a modern European ontology of language in a large-scale cultural and historical context, with the help of comparison with other, chronologically preceding, images of language. The general principle grounding the comparative historical metaphysics of language consists in that speech pragmatics and ontology of language are mutually determined. Every culture creates its own system of ways of language use; the system correlates with a specific mode of perceiving language and of naive and ordinary conception of the latter as well as with a theoretical model of language.
Keywords
occultism,
the Scientific revolution,
cultural-historic relativity,
paradigmaticity,
ontology of language,
history of linguistics,
оккультизм,
Научная революция,
культурно-историческая относительность,
парадигмаль-ность,
онтология языка,
история языкознанияAuthors
Karabykov A.V. | Omsk Law Institute | meavox@mail.ru |
Всего: 1
References
Карабыков А. В. Лингвистические воззрения Августина в культурном контексте поздней Античности и раннего Средневековья // Язык и культура. 2011. № 4 (16). C. 30-44.
Coudert Introduction P. xi-xlvi // Franciscus Mercurius van Helmont. The alphabet of nature [Alphabeti vere naturalis Hebraici brevissima delineatio] / transl. by A.P. Coudert, T. Corse. Leiden, Boston : Brill, 2007.
Хайдеггер М. Путь к языку // Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления. М. : Республика, 1993. С. 259-273.
Постовалова В.И. Имяславие: pro et contra. К проблеме формирования философии языка в России // Язык и культура: Факты и ценности: К 70-летию Ю. С. Степанова. М. : Языки славянской культуры, 2001. С. 273-279.
Тарнас Р. История западного мышления. М. : Крон-Пресс, 1995. 448 с.
Berman M. The Reenchantment of the World. New York : Cornell University Press, 1981. 357 p.
Вальденфельс Б. Своя культура и чужая культура. Парадокс науки о «Чужом» // Логос. 1995. № 6. С. 77-94.
Донских О.А., Кочергин А.Н. Античная философия. Мифология в зеркале рефлексии. М. : Изд-во МГУ, 1993. 240 с.
Хюбнер К. Прогресс от мифа, через логос - к науке? // Наука в культуре. М. : Эди-ториал УРСС, 1998. С. 250-260.
Ильин В.В. Язык - Понимание - Культура // Язык и культура: Факты и ценности: К 70-летию Ю.С. Степанова. М. : Языки славянской культуры, 2001. С. 267-272.
Richards J. Review of the book: Stark R.J. Rhetoric, Science, and Magic in Seventeenth-Century England. Washington. D.C. : The Catholic University of America Press, 2009. P. 10-13. URL: http://www.nnrh.dk/RR/index.html (дата обращения: 22.04.2014).
Булгаков С.Н. Философия имени. СПб. : Наука, 1998. 446 с.
Stark R.J. Rhetoric, Science, and Magic in Seventeenth-Century England. Washington. D.C. : The Catholic University of America Press, 2009. 234 p.
Henry J. Magic // Encyclopedia of the Scientific Revolution: from Copernicus to Newton / ed. by W. Applebaum. New York ; London : Garland Publishing, Inc., 2000. P. 591595.
Szonyi G.E. John Dee’s occultism: Magical Exaltation through Powerful Signs. Albany : State University of New York Press, 2004.
Lehrich C.I. The language of demons and angels: Cornelius Agrippa’s occult philosophy. Leiden, Boston : Brill, 2003.
Newton and Religion. Context, Nature, and Influence / ed. by J.E. Force, R.H. Popkin. Dordrecht : Springer Science+Business Media, 1999.
Coudert А.Р. The Impact of the Kabbalah in the Seventeenth Century: The Life and Thought of Francis Mercury van Helmont (1614-1698). Leiden, Boston : Brill, 1999.
Bono J.J. The Word of God and the Languages of Man: Interpreting Nature in Early Modem Science and Medicine. Vol. 1 : Ficino to Descartes. Madison : University of Wisconsin Press, 1995.
Карабыков А.В. Культурно-коммуникативный механизм и формы осуществления перформативности в истории культуры : дис..д-ра филос. наук. Томск, 2014. 347 с.
Витгенштейн Л. О достоверности // Витгенштейн Л. Философские работы. М. : Гнозис, 1994. Ч. 1. С. 321-405.
Гуревич А.Я. Историческая наука и историческая антропология // Вопросы филосо фии. 1988. № 1. С. 56-71.
История ментальностей, историческая антропология. Зарубежные исследования в обзорах и рефератах. М. : Изд-во Рос. гос. гуманит. ун-та, 1996. 255 с.
Ницше Ф. Воля к власти: Опыт переоценки всех ценностей. СПб. : Азбука ; Азбука- Аттикус, 2011.448 с.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. Человек - текст - семиосфера - история. М. : Языки русской культуры, 1999. 464 с.
Левицкий Ю.А., Боронникова Н.Б. История лингвистических учений : учеб. посо бие. М. : Высш. шк., 2005. 302 с.
Позднякова Е.М. Парадигмы научного знания в лингвистике и современное лингви стическое образование // Парадигмы научного знания в современной лингвистике. М. : РАН ИНИОН, 2008. С. 49-63.
Кун Т. Структура научных революций. М. : ООО «Издательство АСТ»: ЗАО НПП «Ермак», 2003. 365 с.