Fluency of speaking in a foreign language as a linguomethodological issue | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 4(28).

Fluency of speaking in a foreign language as a linguomethodological issue

The article looks at the phenomenon of fluency of speaking in a foreign language and definitions of it made by different authors. It is seen as one of the most important qualities of coherent speech. Fluency is not the same as spontaneity, speech rate or tempo. It indicates the ability to communicate in a foreign language and produce native-speaker-like discourse. Quantitative and qualitative characteristics of speech fluency are discussed. The latter ones are claimed to prevail over the former. Cognitive and affective factors are stated to play an important role in the development of speech fluency in the foreign language classroom. A methodology is proposed which is based on the discussion of moral dilemmas and designed for students studying English for specific purposes. The authors conclude that the development of speech fluency is enabled by a language learner’s motivated need and activity.

Download file
Counter downloads: 471

Keywords

беглость говорения, коммуникативный подход, количественные и качественные характеристики беглости, скорость речи, темп речи, пауза, когнитивные факторы, аффективные факторы, моральные дилеммы, speech fluency, communicative approach, quantitative and qualitative characteristics of fluency, speech rate, tempo, pause, cognitive factors, affective factors, moral dilemmas

Authors

NameOrganizationE-mail
Polyakov O.G.Tambov State Universityolegpo@rambler.ru
Tormyshova T.Yu.Lipetsk State Technical Universitytatyanalip@list.ru
Всего: 2

References

Сусов И.П. Язык как программа, управляющая коммуникативным поведением // Актуальные проблемы коммуникативной грамматики : тез. докл. всерос. науч. конф. Тула, 2000. С. 45-55.
Сусов И.П. Язык и коммуникативное поведение. Тверь, 2000. URL: http://homepages/tversu.ru/~susov/8_03.htm (дата обращения: 10.10.2013).
Узнадзе Д.Н. Общая психология. М. : Смысл, 2004. 412 с.
Сафонова В.В. Соизучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования // Язык и культура. 2014. № 1 (25). C. 123141.
Гураль С. К., Смокотин В. М. Язык всемирного общения и языковая и культурная глобализация // Язык и культура. 2014. № 1 (25). C. 4-13.
Минакова Л.Ю., Пилюкова А.В. Модернизация образовательной программы по иностранному языку для студентов неязыковых направлений подготовки // Язык и культура. 2014. № 3 (27). С. 157-165.
Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М. : Смысл, 1997. 287 с.
Выготский Л.С. Мышление и речь. М. : Лабиринт, 1999. 321 с.
Сеченов И.М. Избранные философские и психологические произведения. М. : Гос-политиздат, 1947. 647 с.
Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: избр. психол. тр. Москва : Изд-во МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2001. 448 с.
Кацнельсон С.Д. Общее и типологическое языкознание. Л. : Наука, 1986. 295 с.
Миллер Дж. Психолингвисты // Теория речевой деятельности. М., 1968. С. 221260.
Лурия АР. Основные проблемы нейролингвистики. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1975. 253 с.
Леонтьев А.А. Внутренняя речь и процессы грамматического порождения высказывания // Вопросы порождения речи и обучения языку. М., 1967. С. 6-15.
Зимняя И.А Психология обучения иностранным языкам в школе. М. : Просвещение, 1991. 222 с.
Пассов Е.И. Основы методики обучения иностранным языкам. М. : Рус. яз., 1977. 216 с.
Алмазова Н.И. Когнитивные аспекты формирования межкультурной компетентности при обучении иностранному языку в неязыковом вузе : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2003. 446 с.
Тормышова Т.Ю. Обсуждение моральных дилемм как способ развития беглости говорения на иностранном языке (английский язык; неязыковой вуз) : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2014. 22 с.
Красножон А.А. Специфика перевода спонтанной речи // Перевод: язык и культура : материалы междунар. науч. конф. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 2001. Вып. 4. С. 61-64.
Каспарова М.Г. О формировании темпа речевой деятельности // Вестник Московского университета. Сер. 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 1998. № 3. С. 46-57.
Корзун О.О. Методика совершенствования темпа речи будущих переводчиков (английский язык) : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2008. 25 с.
WoodD. In search of fluency: What is it and how can we teach it? // The Canadian Modern Language Review. 2001. Vol. 57 (4). P. 573-589.
Raddaoui A.H. Fluency: A quantitative and qualitative account // The Reading Matrix. 2004. Vol. 4 (1). URL: http://www.readingmatrix.com/articles/raddoui/article.pdf (дата обращения: 10.10.2013).
Richards J.C., Platt J., Platt H. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. 2nd ed. Harlow, Essex : Longman, 1992. 423 p.
Brumfit C. Communicative Methodology in Language Teaching: The roles of fluency and accuracy. Cambridge : Cambridge University Press, 1984. 166 p.
Алхазишвили А.А. Основы овладения устной иностранной речью. М. : Просвещение, 1988. 128 с.
Segalowitz N. Automaticity and attentional skill in fluent performance // Perspectives on Fluency / ed. by H. Riggenbach, N. Segalowitz, B.F. Freed. Ann Arbor : University of Michigan Press, 2000. P. 200-219.
Segalowitz N. Access fluidity, attention control, and the acquisition of fluency in a second language // TESOL Quarterly. 2007. Vol. 41 (1). P. 181-186.
Schmidt R. Psychological mechanisms underlying second language fluency // Studies in Second Language Acquisition. 1992. Vol. 14. Р. 357-385.
Hieke A.E. A componential approach to oral fluency evaluation // The Modern Language Journal. 1985. Vol. 69 (2). P. 135-142.
Nair K. Fluentzy: The English Fluency Encyclopedia. URL: http://www.fluentzy.com/ theapproach.asp (дата обращения: 10.10.2013).
Шактактинская Н.Г. Беглость речи как методический феномен // Иностранные языки в высшей школе. Рязань, 2008. Вып. 6. С. 22-27.
Балыкина Т.М., Нетесина М.С. Особенности оценивания звучащей речи. URL: http://www.testor.ru/files/Conferens/probl_ur_vlad/Netesina.doc (дата обращения: 10.10.2013).
Акишина А.А., Коган О.Е. Учимся учить. Для преподавания русского языка как ино странного. М. : Рус. яз., 2002. 256 с.
Тормышова Т. Ю. Организация занятий по иностранному языку, направленных на развитие беглости говорения у студентов неязыковых специальностей // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 11 (29). Ч. 2. С. 176-179.
Тормышова Т.Ю. Обсуждение моральных дилемм как способ развития беглости говорения на иностранном языке // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. № 5 (16). С. 186-189.
Поляков О.Г. Аспекты профильно-ориентированного обучения английскому языку в высшей школе. Тамбов : Изд-во ТГУ им. Г.Р. Державина, 2004. 192 с.
Поляков О.Г., Бим И.Л. Рекомендации по подготовке и использованию итогового теста за базовый курс обучения иностранному языку // Иностранные языки в школе. 1996. № 3. С. 2-5.
 Fluency of speaking in a foreign language as a linguomethodological issue | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 4(28).

Fluency of speaking in a foreign language as a linguomethodological issue | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2014. № 4(28).