Formation mechanism of switching from Chinese into Russian by analyzing the film text
This article is devoted to the studying of the formation of the switching mechanism issue among students-linguists of the Chinese department using discourse analysis of the videos on various topics. As a result, organization of work with a film text in the classroom for oral consecutive interpretation is presented.
Download file
Counter downloads: 357
Keywords
the Chinese language, teaching methodology, consecutive interpreting, film dialog, film text, китайский язык, методика обучения, устный последовательный перевод, кинодиалог, кинотекстAuthors
Name | Organization | |
Privorotskaya T.V. | Tomsk State University | kulmanakova@rambler.ru |
Tikhonova E.V. | Tomsk State University | kulmanakova@rambler.ru |
References
Серова Т. С. Сбалансированный билингвизм и механизм языкового переключения в устной переводческой деятельности в условиях диалога языков и культур // Язык и культура. 2010. № 4 (12). С. 44-46.
Привороцкая Т. В. Способы достижения речевой компрессии при переводе с субтит рами (на материале фильма Цзинь Ма «Мулан», КНР, 2009 г.) // Язык и культура. 2013. № 2 (22). С. 61-67.
Гураль С.К., Тихонова Е.В. (Кулманакова Е.В.) Организация процесса обучения устному последовательному переводу в свете синергетической теории // Язык и культура. 2013. № 4 (24). С. 77-82.
Привороцкая Т. В. Особенности перевода кинодиалога с китайского языка на рус ский // Язык и культура : сб. ст. XXIII Междунар. науч. конф. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2013. С. 90-92.
Тихонова Е.В. Обучение будущих лингвистов устному последовательному переводу на основе анализа дискурса аудио- и видеоматериалов (китайский язык; профиль «Перевод и переводоведение») : дис.. канд. пед. наук. Томск, 2014. 152 с.
Слышкин Г.Г., Ефремова М.А. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анали за). М. : Водолей Publishers, 2004. 153 с.

Formation mechanism of switching from Chinese into Russian by analyzing the film text | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2015. № 1 (29) .
Download full-text version
Counter downloads: 4104