Metaphor as a language and mental mechanism in artwork
The article is devoted to revelation of conceptualization role in speech-thinking realization process. This role is associated with understanding of both available and received information; determination of probable (new) expression and intention of communicant him(her)self. The conceptualization role is also important in analysis of expression social framework and social relationship standards. The performed analysis of the conceptualization process makes it possible to assert that a conceptual system represents a continual system of meanings which structures in person's activity as a result of conventional experience obtaining. Based on English and American literature 303 conceptual metaphors were generated which show that most of our ordinary conceptual system is metaphorical in nature. Potential limitations and future direction of the study were discussed as well.
Keywords
individual style of an author,
metaphor,
cognitive linguistics,
literary text,
индивидуальный стиль автора,
метафора,
когнитивная лингвистика,
художественный текстAuthors
Popova T.G. | Military University (Moscow) | tatyana_27@mail.ru |
Kurochkina Ye.V. | Military University (Moscow) | Kurochkina12@mail.ru |
Всего: 2
References
Попова Т. Г. Национально-культурная семантика языка и когнитивно-социкоммуникативные аспекты (на материале английского, немецкого и русского языков). М., 2003. 174 с.
Popova T.G. Language as a reflection of means of conceptualization // Language and Law. Moscow, 2014. Р. 27-36.
Popova T.G. Kultumye i kognitivno-semanticeskie zakonomernosti perevoda // Rijec (casopis za filologiju), Rijeka // Croatia. 2009. God. 15, sv. 1. Р. 86-96.
Телия В.Н. Коннотативный аспект семантики номинативных единиц. М. : Наука, 1986. 143 с.
Глазунова О.И. Логика метафорических преобразований. СПб., 2000. С. 140-168.
Мак Кормак Э. Когнитивная теория метафоры. М., 1990. С. 358-386.
Арутюнова Н.Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры. М., 1990. С. 5-32.
НикитинМ.В. Лексическое значение слова. М., 1983. С. 94-98.
Popova T.G. Metaphor in Cross-Culture // The 19 International Conference of the International Association for Intercultural Communication Studies (IAICS) and Far Eastern Federal University "Exploring Diversity To Reach Understanding Across Cultures". Vladivostok, 2013. Р. 34-48.
Халаимова А. В. Взаимодействие досюжетного и сюжетного времени в тексте (на материале драматического текста) : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2005. 26 с.
Нелюбин Л.Л. Лингвостилистика современного английского языка : учеб. пособие. 3-е изд., перераб. и доп. М., 1990. 110 с.
Арутюнова Н.Д. Языковая метафора (синтаксис и лексика) // Лингвистика и поэти ка. М., 1979. С. 147-173.
Рикер П. Метафорический процесс как познание, воображение и ощущение // Теория метафоры. М. : Прогресс, 1990. С. 416-433.
Popova T. G. Language Conceptualization // The Seventh Annual Conference of the Global Communication Association "The Communication Galaxy: Discoveries, Boundaries and Opportunities". Ottawa, Canada, 2013. Р. 123-147.
Телия В.Н. Метафоризация и ее роль в создании языковой картины мира // Роль че ловеческого фактора в языке: Язык и картина мира / Б.А. Серебренников, Е.С. Кубрякова, В.И. Постовалова и др. М. : Наука, 1988. С. 173-204.
Popova T.G. Cognitive and Semantic Factors of the Translation Process in the Interaction of Cultures // Language, Society, Communication. Yerevan State Linguistic University after Valeriy Brusov. "Lingva" Publishing House, 2009. № 1 (2). Р. 74-83.
Гураль С.К., Обдалова О.А. Синергетическая модель развития образовательного пространства // Язык и культура. 2011. № 4 (16). С. 90-94.
Обдалова О.А., Гураль С.К Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 90-94.