Techniques and technologies of teaching oral communication | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2015. № 1 (29) .

Techniques and technologies of teaching oral communication

This paper considers the problem of teaching school students spoken language, arising from the backwash effect of language tests on the classroom teaching agenda. The return of oral tasks to the school leaving national language exams in Russia is expected to raise the importance of students' oral speech competence. Language exams may again become a stimulus for students learning foreign language speaking skills. The article analyzes the ways of effective formation of oral speech skills in students using the latest achievements of pedagogical science and practice. The publication studies the differences between the methodological techniques and the organizational and pedagogical technologies; provides a new perspective on the concept of "speech situation" - a key technique of teaching speaking; develops organizational and pedagogical technologies such as "cognitive dissonance", "information gap" and "logical impasse".

Download file
Counter downloads: 520

Keywords

information gap, logical impasse, cognitive dissonance, speech situation, instructional techniques, organizational and educational technology, teaching speaking, oral speech skills, logical impasse, information gap, cognitive dissonance, speech situation, instructional techniques, organizational and educational technology, teaching speaking, oral speech skills, логический тупик, когнитивный диссонанс, информационное неравенство, речевая ситуация, организационно-педагогические технологии, методические приемы, устные речевые умения, обучение устной речи

Authors

NameOrganizationE-mail
Millrood R.P.Tambov State Technical Universityrad_millrood@mail.ru
Всего: 1

References

Barford D. The Ship of Thought. Essays on Psychoanalysis and Learning. L. : H. Karnac (Books) Ltd., 2002. 250 p.
Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Обучение культуре и культура обучения языку // Иностранные языки в школе. 2012. № 5. С. 13-19.
Ben-Haim Y. Info-Gap Decision Theory: Decision under Severe Control. Amsterdam : Academic Press - Eslevier, 2006. 370 p.
Мильруд Р. П. Речевая ситуация как методический прием обучения // Иностранные языки в школе. 1982. № 1. С. 38-40.
Мильруд Р.П., Карамнов А С. Компетентность учителя иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2012. № 1. С. 11-17.
Cooper J. Cognitive Dissonance. Fifty Years of a Classic Theory. L. : SAGE Publications Ltd., 2007. 203 p.
Баранова К.М., Дули В., Копылова В.В., Мильруд Р.П., Эванс В. Английский язык. 11-й класс. Сер. Звездный английский. М. : Express Publishing - «Просвещение», 2011.
Мильруд Р. П. Основные способы стимулирования речемыслительной деятельности на иностранном языке // Иностранные языки в школе. 1996. № 6. С. 6.
Мильруд Р.П. Обучение школьников речевому взаимодействию на уроках иностран ного языка // Иностранные языки в школе. 1991. № 6. С. 3-7.
Мильруд Р. П. Организация ролевой игры на уроке // Иностранные языки в школе. 1987. № 3. С. 30-34.
Мильруд Р. П. Ориентировочные задания на уроке иностранного языка // Иностран ные языки в школе. 1988. № 6. С. 12-18.
Мильруд Р.П. Развивающее обучение средствами иностранного языка в средней школе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 1992.
Мильруд Р.П. Повышение эффективности речевой ситуации как методического при ема обучения // Иностранные языки в школе. 1983. № 2. С. 27-32.
Мильруд Р.П. Организация обсуждения проблемы на уроке иностранного языка // Иностранные языки в школе. 1986. № 4. С. 29-33.
Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. Утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от «17» декабря 2010 г. № 1897.
 Techniques and technologies of teaching oral communication | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2015. № 1 (29) .

Techniques and technologies of teaching oral communication | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2015. № 1 (29) .

Download full-text version
Counter downloads: 4105