Metaphorical terms in the english economic discourse
The article discusses examples of the use of English economic terms and term combinations formed on the basis of metaphorical transfer in modern English economic texts. The widespread use of metaphor is characteristic for different branches of scientific knowledge, including economic texts. When translating terms formed on the basis of metaphorical transfer into the Russian language, but it is not always possible, due to the fact that the picture of the world in representatives of different countries are often not the same. These terms reflect the essence of marketing strategies and economic activities, which are native English speakers. Sociolinguistic approach allows us to trace the history of the emergence and development of the value of British economic terms formed with the help of metaphors, cognitive approach helps explain the perception of the world and the ways of formation of terms on the basis of the realities in different languages.
Keywords
метафора,
научный дискурс,
терминологическая система,
ассоциативные связи,
английская экономическая терминология,
metaphor,
scientific discourse,
terminological system,
associative links,
the English economic terminologyAuthors
Prosvirnina L.G. | Siberian Institute of Business and Information Technology (Omsk) | ludmila_p73@mail.ru |
Всего: 1
References
Арутюнова Н.Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры. М., 1990. С. 5-32.
Большой энциклопедический словарь. Языкознание. М. : Большая Российская эн циклопедия, 1998. 685 с.
Энциклопедия Кругосвет. Универсальная научно-популярная онлайн-энциклопедия. URL: http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/lingvistika/DISKURS.html (дата обращения: 15.04.2015).
Алексеев К.И. Метафора в научном дискурсе // Психологическое исследование дис курса. М. : ПЕРСЕ, 2002. С. 40-50.
Lakoff G., Johnson М. Metaphors We Live By. Chicago, 1980. 420 p.
Реформатский А.А. Введение в языковедение : учеб. для вузов / под ред. В.А. Виноградова. М. : Аспект Пресс, 2001. 536 с.
Корсини Алекс. БРИК: Четверка, непревзойденная в развитии. Бразилия : Monitor Mercantil, 2007.
Просвирнина Л. Г. Временная динамика семантического наполнения экономического термина // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2012. № 3. С. 85-88.
Розенталь Д.Э., Голуб И.Б., Теленкова М.А. Современный русский язык : учеб. пособие для студентов-филологов. М. : Высш. шк., 1991. 559 с.
Лейчик В.М. К определению философских основ терминоведения // Отраслевая терминология и ее экстралингвистическая обусловленность : межвуз. сб. науч. тр. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1986. С. 14-25.
Борисов В. В. Аббревиация и акронимия. Военные и научно-технические сокращения в иностранных языках. М. : Воениздат, 1972. 319 с.
Мишанкина Н.А., Деева А.И. Нефтегазовая метафорическая терминология: асимметричность и эквивалентность перевода (на материале русского и английского языков) // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2013. № 6 (26). URL: http://sun.tsu.ru/mminfo/000063105/fil/26/image/26-029.pdf
Беззатеева Э.Г. Особенности английской терминологии маркетинга и их социолингвистическая обусловленность : дис.. канд. филол. наук. Омск, 2006. 188 с.
де Соссюр Ф. Курс общей лингвистики // Труды по языкознанию. М. : Наука, 1977. 423 с.