On the stereotypes in modern media culture: how do «act» and perceive phraseologisms with ethno-cultural connotations | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2015. № 3(31).

On the stereotypes in modern media culture: how do «act» and perceive phraseologisms with ethno-cultural connotations

The article is devoted to stereotypes in modern media culture. The authors describe the manifestations of national-specific information encoded within the meaning of phraseology. The paper reflects a wide range of problems related to language, culture and text. It also discusses the role of cultural specifics in the meaning of the media text and focuses the problems of the cultural transfer as a key question that manifests itself within media texts and how these manifestations can be reconstructed in the actual contexts. The different forms of cultural specific elements are analyzed, whereas the concept of cultural intertextuality is introduced and discussed as an important fact for the pragmatic and cultural coherence of the text. The defined forms of cultural specific in phraseology are illustrated by a number of examples taken mainly from modern media texts that have practical and didactical implications. Based on the comparative analysis and the study of phraseology perception with ethno-cultural connotation the multifarious perspectives of study are determined.

Download file
Counter downloads: 277

Keywords

стереотип, этнокультурная коннотация, медиакультура, фразеология, медиатекст, stereotype, ethnic and cultural connotation, media culture, media text, phraseology

Authors

NameOrganizationE-mail
Bolshakova E.E.State Institute of Arts and Culture (Orel)cool.samson13@yandex.ru
Pastukhov A.G.State Institute of Arts and Culture (Orel)alexan-der.pastukhov@yandex.ru
Всего: 2

References

Hennecke A Zum Transfer kulturspezifischer Textbedeutungen. Theoretische und methodische Uberlegungen aus einer semiotischen Perspektive // Linguistik online 37. 2009. № 1. URL: http://www.linguistik-online.de/37_09/ hennecke.html (дата обращения: 15.06.2015).
Кириллова Н.Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну. М. : Акад. проект, 2005. 448 с.
Пастухов А. Г. О культурной маркированности медиатекстов // Формирование реги ональной культурной политики в контексте модернизации образования : материалы междунар. науч.-практ. конф. (г. Орел, 24-28 марта 2014 г.). Орел : Орлов. гос. ин-т искусств и культуры, 2014. С. 212-215.
Boles D. Media Literacy // Language of Media Literacy. URL: http://medialit.org/readingroom/language-media-literacy-glossary-terms (дата обращения: 17.07.2015).
Березович Е.Л. Этнические стереотипы в разных культурных кодах // Стереотипы в языке, коммуникации и культуре : сб. ст. / сост. и отв. ред. Л.Л. Фёдорова. М. : РГГУ, 2009. С. 22-30.
Сорокин Ю.А Стереотип, штамп, клише: к проблеме определения понятий // Обще ние: теоретические и прагматические проблемы. М., 1978. С. 170-184.
Маслова В.А Введение в лингвокультурологию. М., 1997. 255 с.
Блохин И.Н. Этнологическая культура журналиста // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2008. № 2 (2). С. 302-307.
Пастухов А.Г. «Другое» и «Чужое» в медиатексте: проблемы межкультурных взаи модействий // Развитие системы высшего образования в сфере культуры: научный и образовательный опыт : материалы междунар. науч.-практ. конф. (г. Орел, 26-27 марта 2015 г.). Орел : Орлов. гос. ин-т искусств и культуры, 2015 (в печати).
Райхштейн А.Д. Национально-культурный аспект интеркоммуникации // Иностранные языки в школе. 1986. № 5. С. 10-14.
Быкова О. И. Этноконнотация как вид культурной коннотации (на материале номинативных единиц немецкого языка). Воронеж : Воронеж. гос. ун-т, 2005. 277 с.
Burger H., Dobrovol'ski D., Ktthn P., Norrick N.R. (eds.) Phraseologie / Phraseology. Berlin ; New York : Mouton ; de Gruyter, 2007. (Handbucher zur Sprach- und Kommuni-kationswissenschaft 28).
Пастухов А.Г. Некоторые идеи по интегративной концепции медиа: есть ли у медиатекста межкультурные различия? // Актуальные проблемы изучения языков и культуры : тез. докл. и сообщений науч.-практ. семинара (25 февраля 2011 г.) / отв. ред. А.Г. Пастухов. Орел : ОГИИК, ООО «Горизонт», 2011. С. 9-15.
Суржанская Ю.В. Индивидуальные и культурные концепты: общее и различное // Язык и культура. 2011. № 3 (15). C. 87-93.
 On the stereotypes in modern media culture: how do «act» and perceive phraseologisms with ethno-cultural connotations | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2015. № 3(31).

On the stereotypes in modern media culture: how do «act» and perceive phraseologisms with ethno-cultural connotations | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2015. № 3(31).

Download full-text version
Counter downloads: 6161