«Open letter» as an epistolary genre of internet communication (based on the website «Letters to the president»)
The article is devoted to the studying of the epistolary genre of the Internet communication - the open letter, which has evolved and got further development. Some changes have happened both in the contents, (topics, language, intention, function, text, etc. signs), and in manifestations of the form: composition, style, etc. The classification is based on the concept of key intention. Some inconsistencies are identified in the allocation of subgenres of «open letters», connected with illocution and function of the text. There are example - illustrations from the letters, taken from the website «letters to the President» (http://pisma-prezidentu.ru). Language material displays various stylistic features, as well as the mixture of styles in one letter that can be regarded as lack of communicative competence of the author and as a deliberate stylistic device which aims to revive the official text and thus attract attention to the request / appeal / suggestion to the largest possible number of readers. Discursive analysis of the open letters is carried out according to the scheme: the intention of the model, text features (composition), thematic content, the image of the author and the addressee, linguistic characteristics (style).
Keywords
discursive analysis,
open letter,
epistolary style,
epistolary genre,
genres of online communication,
дискурсивный анализ,
открытое письмо,
эпистолярный стиль,
эпистолярный жанр,
жанр интернет-коммуникацииAuthors
Yakunina Marina L. | Khakas State University (Abakan) | yakuninaml@mail.ru |
Pekarskaya Irina V. | Khakas State University (Abakan) | pecar-61@mail.ru |
Всего: 2
References
Шевцова М.Г. Директивный стиль как один из функциональных стилей и его жан-рово-деловая переписка // Единство системного и функционального анализа языковых единиц. 2003. Вып. 7, ч. 2. 228 с.
Черкасская Н.Н. Стратегии и тактики в апеллятивном речевом жанре : автореф. дис.. канд. филол. наук. Ижевск, 2009.
Шарифуллин Б.Я. Гипержанры и гипержанровые сценарии в речевой коммуникации // Электронный научно-образовательный журнал ВГСПУ «Грани познания». 2014. № 1 (28). С. 18-21.
Филиппов К.А. Лингвистика текста. Курс лекций. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2003.
Головина И.В. Семантика императива и способы его выражения в современном английском и русском языках : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 1997.
Гловинская М.Я. Глаголы со значением передачи информации // Язык о языке. М. : Языки русской культуры, 2000. С. 403-416.
Борисова И.Н. Русский разговорный диалог: структура и динамика. М., 2007.
Колшанский Г.В. Проблемы коммуникативной лингвистики // Вопросы языкознания. 1979. № 6. С. 51-62.
Никишина Е.А Жанр «письмо в газету» в 20-е гг. XX в. в Советской России и в эми грации (на материале писем-просьб) // Русский язык в научном освещении. 2013. № 1 (25). С. 158-182.
Чернявская В.Е. Дискурс и дискурсивный анализ: традиции, цели, направления // Стереотипность и творчество в тексте : межвуз. сб. науч. тр. / отв. ред. М.П. Котю-рова. Пермь : Перм. ун-т, 2002. С. 122-136.
Михальская А.К. Основы риторики. М., 1996.
Басаков М.И. Как правильно подготовить и оформить деловое письмо : учеб.-практ. пособие. 2-е изд. М. : Дашков и К, 2003.
Курьянович А. В. Электронное письмо как функционально-стилевая разновидность эпистолярного жанра в пространстве современной коммуникации // Вестник ТГПУ. 2008. Вып. 2 (76). С. 44-49.
Жукаускене Т. С., Мишанкина Н.А. Образ женщины в современном русскоязычном блоге // Язык и культура. 2014. № 2 (26). C. 18-29.
Гриценко Л.М. Прецедентный текст как средство формирования ценностной карти ны мира (на материале чатов) // Язык и культура. 2013. № 1 (21). C. 16-23.
Цыбикова Н.С. Медиация в тексте интернет-новостей // Язык и культура. 2013. № 2 (22). C. 90-100.
Якунина М.Л. Особенность интернет-дискурса: никнейм // Филологические науки: вопросы теории и практики. Тамбов : Грамота, 2013. № 3, ч. 2. С. 218-221.