Verbal act and norms of communication: the activity approach to intercultural communication learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 2(34).

Verbal act and norms of communication: the activity approach to intercultural communication learning

The article presents the view of the activity approach as the basis of a verbal act status determination as well as the factors of its choice in a situation of intercultural communication. For that end some of the existing models of communication are analyzed in the context of intercultural communication theory and practice. The author underlines the significance of native psycho-linguistic researches (A.A. Leontiev) based on the activity approach in order to justify the relations between verbal communication and object-oriented activity; he also traces the sequence of a subject's steps while forming a verbal communication act: from the meaningful communicative intention to the adequate form of the act. Also discussed is the fundamental role of language consciousness as well as the norms of communication, performing the orientating function for a communicator to properly evaluate the key factors in an intercultural communicative situation. Some examples of empirical research are mentioned illustrating positive results of the discussed approach application to the process of students' preparation for intercultural communication.

Download file
Counter downloads: 331

Keywords

межкультурная коммуникация, дискурс, деятельностный подход, ориентировка, предметная деятельность, языковое сознание, речевое действие, коммуникативные нормы, intercultural communication, discourse, activity approach, orientation, object-oriented activity, language consciousness, verbal act, norms of communication

Authors

NameOrganizationE-mail
Nechaev N.N.Moscow State Linguistic Universitynnnechaev@gmail.com
Reznitskaya G.I.Moscow State Linguistic Universityreznitskaya@gmail.com
Всего: 2

References

Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М. : Гнозис, 2004. 390 с.
Леонтович О.А. Введение в межкультурную коммуникацию : учеб. пособие. М. : Гнозис, 2007. 368 с.
Садохин А.П. Теория и практика межкультурной коммуникации : учеб. пособие для вузов. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2004. 271 с.
Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В.Н. Ярцева. М. : Сов. эн циклопедия, 1990. 685 с.
Дискурс в современном мире. Психологические исследования / под ред. Н.Д. Павло вой, И. А. Зачесовой. М. : Ин-т психологии РАН, 2011. 368 с.
Макаров М.Л. Основы теории дискурса. М. : Гнозис, 2003. 280 с.
Methods of critical discourse analysis / ed. by R. Wodak, M. Meyer. London : SAGE Pub lications, 2001. 200 р.
Ажеж К Человек говорящий: вклад лингвистики в гуманитарные науки : пер. с фр. М. : Едиториал УРСС, 2003. 304 с.
Маркова А. К. Психология усвоения языка как средства общения. М. : Педагогика, 1974. 240 с.
Андреева Г.М. Социальная психология. М. : Аспект Пресс, 2001. 384 с.
Леонтьев А.А. Некоторые проблемы обучения русскому языку как иностранному. (Психолингвистические очерки). М. : Изд-во Моск. ун-та, 1970. 88 с.
Леонтьев А.А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии // Избранные психологические труды. Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : Изд-во НПО «МОДЭК», 2003. 536 с.
Психолингвистика : учеб. для вузов / под ред. Т.Н. Ушаковой. М. : ПЕР СЭ, 2006. 416 с.
Гальперин П.Я. Языковое сознание и некоторые вопросы взаимоотношения языка и мышления // Вопросы философии. 1977. № 4. С. 95-101.
Нечаев Н.Н., Кабанова О.Я., Резницкая Г.И. Опыт применения теории поэтапного формирования умственных действий в преподавании иностранных языков в вузе. М. : НИИВШ, 1989. 73 с.
Нечаев Н. Н., Резницкая Г. И. Сознательность как базовый принцип формирования профессионального сознания // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2004. Вып. 484. С. 6-40.
Nechaev N.N. Psychological Patterns of Development of Students' Secondary Language Personality // The XXV annual international academic conference, language and culture, 20-22 October 2014 / Procedia - Social and Behavioral Sciences. Published by Elsevier Ltd., 2014. Vol. 154. P. 14-22.
Бобнева М.И. Нормы общения и внутренний мир личности // Проблемы общения в психологии / отв. ред. Б.Ф. Ломов. М. : Наука, 1981. С. 241-264.
Выготский Л.С. Мышление и речь // Собр. соч. : в 6 т. М.: Педагогика, 1982. Т. 3. С. 5-361.
Ларина Т.В. Категория вежливости и стиль коммуникации: сопоставление английской и русской лингвокультурных традиций. М. : Рукописные памятники Древней Руси, 2009. 512 с.
Айдарова Л. И. Психологические проблемы обучения младших школьников русскому языку. М. : Педагогика, 1968. 143 с.
Клюшникова Д.Д. Психолого-педагогические условия повышения эффективности освоения лексики иностранного языка (на материале испанского языка). М. : МГЛУ, 2012.
Измайлова Н.Н. Психологические аспекты освоения лингвокультурных различий студентами языкового вуза (на материале коммуникативных стратегий вежливости). М. : МГЛУ, 2010.
Лесникова Е.Р. Психолого-педагогические факторы успешности выбора учащимися речевых действий в иностранном языке. М. : МГЛУ, 2015.
 Verbal act and norms of communication: the activity approach to intercultural communication learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 2(34).

Verbal act and norms of communication: the activity approach to intercultural communication learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 2(34).

Download full-text version
Counter downloads: 2483