Macrotext and hypertexts as an object of flexible foreign reading and information source for students' research work | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 2(34).

Macrotext and hypertexts as an object of flexible foreign reading and information source for students' research work

The paper deals with new principles of texts' selection and academic macrotext and hypertext system creation in conditions of reading, project and research students's activity. Basic organization forms of macrotexts' external structure and textuality are described to find texts and fragments and make an information basis for flexible foreign reading models. New functions of texts' systems are singled out in the processes of flexible foreign reading and student's research project work. Texts structural units are studied and organized to make problem question for students and motivate them to search, find, perceive and use new and valued information for solving problem targets. The questions considered in the paper are vital because being kept informed is a must for university students whose research work is a necessity of higher professional education nowadays. Creation of a full information basis is important for productive types of speech activity, saving strong motivation and communicative-cognitive interest, mental activity intensification.

Download file
Counter downloads: 409

Keywords

макротекст, гипертекст, гибкое иноязычное чтение, принципы отбора текстов, источники информации, информационная основа, функции макротекста, проблемный вопрос смысловое содержание, мотивация, мыслительная активность, macrotext, hypertext, flexible foreign reading, principles of texts' selection, source of information, information base, macrotext's functions, problem questions, semantic content, motivation, mental activity

Authors

NameOrganizationE-mail
Serova T.S.Perm National Research Polytechnic Universityserowa@pstu.ru
Pipchenko E.L.Perm National Research Polytechnic Universityelenapipchenko@yandex.ru
Chervenko Yu.Yu.Perm National Research Polytechnic Universityj.chervenko@yandex.ru
Всего: 3

References

Серова Т. С., Раскопина Л.П. Обучение гибкому иноязычному профессионально ориентированному чтению в условиях деловой межкультурной коммуникации. Пермь : Изд-во Перм. гос. техн. ун-та, 2009. 242 с.
Колшанский Г.В. Коммуникативная функция и структура языка. М. : Наука, 1984.175 с.
Гальперин И.Р. Грамматическая категория текста // Известия АПН СССР. Сер. лит. и яз. 1977. Т. 36, № 6.
Головин Б.Н. Основы культуры речи. М., 1980.
Лосева Л.М. Как строится текст: пособие для учителей. М. : Просвещение, 1980. 94 с.
Серова Т. С. Теоретические основы обучения профессионально ориентированному чтению в неязыковом вузе : дис.. д-ра пед. наук. Пермь, 1989.
Серова Т. С., Червенко Ю.Ю. Электронные ресурсно-информационные сайты как цель-результат поисково-референтного чтения // Педагогическое образование в России. 2015. № 1. С. 178-185.
Серова Т.С. Тематически направленное референтное чтение в образовательной, научной и профессиональной деятельности // Педагогическое образование в России. 2013. № 6. С. 161-165.
Лингвистический энциклопедический словарь / под ред. В.Н. Ярцевой. М. : Сов. энциклопедия, 1990. 685 с.
Серова Т. С. Психологические и лингводидактические аспекты обучения профессионально ориентированному иноязычному чтению в вузе. Свердловск : Изд-во Урал. ун-та, 1988. 228 с.
Серова Т. С., Мощанская Т.В. Дидактические функции структур предметно-тематического содержания текстов в иноязычном референтном чтении переводчиков // Информация, информированность в образовании и науке. - Избранное о теории профессионально ориентированного чтения и методике обучения ему в высшей школе. Пермь : Изд-во ПНИПУ, 2015. С. 337-351.
Пипченко Е. Л. Предметно и проблемно обусловленные текстовые материалы как объект гибкого иноязычного чтения в исследовательских проектах // Язык и культура. 2014. № 4 (28). С. 156-165.
Дридзе Т.М. Проблемы чтения в свете информативно-целевого подхода к анализу текста // Проблемы социологии и психологии чтения. М., 1975. С. 173-184.
Крылова Е.В. Дидактические основы организации макротекста для обучения иноязычному информативному чтению. Английский язык, первый этап : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 1994.
Выготский Л.С. Мышление и речь. М. : Лабиринт, 2008. 352 с.
Сюльжина Н.К Методика создания и дидактической организации гипертекста при изучении теоретических дисциплин в профессиональной подготовке специалиста-переводчика : автореф. дис.. канд. пед. наук. Пермь, 2006. 25 с.
Тростников В.Н. Человек и информация. М. : Наука, 1970. 187 с.
 Macrotext and hypertexts as an object of flexible foreign reading and information source for students' research work | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 2(34).

Macrotext and hypertexts as an object of flexible foreign reading and information source for students' research work | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 2(34).

Download full-text version
Counter downloads: 2483