Grammatical convergence in English and Portuguese for the development of a method for integrated language learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 3(35). DOI: 10.17223/19996195/35/5

Grammatical convergence in English and Portuguese for the development of a method for integrated language learning

The article is devoted to the study and analysis of grammatical convergence in the English and Portuguese languages. The article examines the use of articles, the formation of noun plurals and the use of nouns in the plural and singular. The use of tenses in English and Portuguese is analyzed, as is word order in sentences. An analysis of the use of articles in English and Portuguese found that there are many similarities in their use, including in terms of the definite and indefinite article, plus similarities in non-use of articles. An analysis of the use of nouns in English and Portuguese found that there is a common principle in forming noun plurals, and also common cases of using nouns in the plural and singular. An analysis of tenses in English and Portuguese found very significant grammatical convergence. As for adverbs, there is convergence in terms of suffixes and adverb formation using suffixes. Word order in sentences is also governed by a common principle in both English and Portuguese. A conclusion is made that the English and Portuguese languages have a significant amount of grammatical convergence, which can in turn serve as a base for the future development of a method for the integrated teaching and learning of these two languages.

Download file
Counter downloads: 195

Keywords

грамматическое сходство, португальский язык, английский язык, интегративное обучение, grammatical convergence, Portuguese language, English language, integrated learning

Authors

NameOrganizationE-mail
Mitchell P.J.Tomsk State University; G.R. Derzhavin Tambov State Universitypeter_mitchell@mail.ru
Всего: 1

References

Петрунин М.М. Методика формирования полилингвальных лексикограмматических навыков речи студентов при изучении языков романской группы (на материале французского, итальянского, испанского и португальского) : дис.. канд. пед. наук. М. : Моск. гос. гуманит. ун-т им. М.А. Шолохова, 2013.
Бархударов Л. С., Штелинг Д.А. Грамматика английского языка в систематическом изложении. М., 2013. 424 с.
Blokh М.Y. English Grammar. М., 2006. 704 с.
Гуревич Д.Л. Отношение к языковой норме и критерии нормализации португальско го языка Бразилии // Древняя и Новая Романия. 2013. Т. 11, № 1. С. 151-162.
Гуревич Д.Л. Социолингвистические критерии языковой нормализации и формиро вание бразильской национальной языковой нормы // Вопросы иберо-романистики. 2013. № 12. С. 23-28.
Каушанская В.Л. Грамматика английского языка. М., 2009. 384 с.
Качалова К.Н., Израилевич Е.Е. Практическая грамматика английского языка. М., 2016. 720 с.
Нечаева К.К. Португальский язык. Справочник по грамматике. М. : Живой язык, 2009. 224 с.
Петрунин М.М. Конвергенция и дивергенция фонетического и лексикограмматического строя языков романской группы // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2013. № 6 (122). С. 66-71.
Петрунин М.М. Конвергенция и дивергенция категории имен существительных в испанском, португальском, итальянском и французском языках // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2013. № 8 (124). С. 116-121.
Duarte E. A perda da ordem V(erbo) S(ujeito) em interrogativas qu- no portugues do Brasil, DELTA 8. 1992. С. 37-52.
Roberto Monteiro S.A. Pois nao: Brazilian Portuguese Course for Spanish Speakers, with Basic Reference Grammar. University of Texas Press, 2008. 598 р.
Silva G. V. Word Order in Brazilian Portuguese. Berlin : Mouton de Gruyter, 2001.
 Grammatical convergence in English and Portuguese for the development of a method for integrated language learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 3(35). DOI: 10.17223/19996195/35/5

Grammatical convergence in English and Portuguese for the development of a method for integrated language learning | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2016. № 3(35). DOI: 10.17223/19996195/35/5

Download full-text version
Counter downloads: 3056