Tabooing of the words of the thematic group "religion" in folklore poems of M. Tsvetaeva
This article is devoted to tabooing of words of a theme group "religion" in so-called folklore poems of M. Tsvetaeva. They are meant as the poems written on national plots ("Molodets", "Tsar-Devitsa", "Pereulochki", "Egorushka"). Folklore basis of these poems does lawful an integrated approach to studying of taboo-words and allows to consider them as archaic. Works in the field of ethnography, folklore, ethnolinguistics, modern Russian, etc. are attracted as a scientific basis. Researching of words of a theme group "religion" supplements the analysis of verbal tabooing undertaken by the author in 2007 on the example of other theme groups ("evil spirits", "death", "names", "people", "food", etc.). Methods of interpretation of the art text and linguistic material, the semantic, phonetic and structural analysis, comparison, description and also a comparative-historical method are applied. The analysis and the description of tabooing of the words in archaic and modern (etiquette) forms in a poetic idiolect of M. Tsvetaeva, allocation of traditional lines of a taboo and euphemisms and their author's features, their semantic and structural classification are the main goal of the largescale scientific work. Semantically taboos of a theme group "religion" are allocated for words and phrases God, the Virgin, an angel, hell, paradise, a sin (adultery), the apostle Py-otr, amen. Tabooing of these words is traditional, but isn't realized by modern native speakers as the ban. Euphemistic replacements are the main form of verbal tabooing. Selection of euphemisms is based on the ideas of appearance of images, their functions, the spatial characteristic of the phenomena, general for Christian and national consciousness. Tabooing is carried out by the way of unfinished word once. This unfinished word is caused not only semantic, but also by plot that is a characteristic of the untold words in folklore poems of M. Tsvetaeva. Functions of euphemisms of this theme group are reflection of national ideas of the main Christian concepts, about a peace arrangement and underlining of a folklore basis of poems of M. Tsvetaeva.
Keywords
табуирование,
М. Цветаева,
табу,
эвфемизм,
недоговаривание,
фольклорные поэмы,
tabooing,
M. Tsvetaeva,
taboo,
euphemism,
unfinished word,
folklore poemsAuthors
Polyakova Olga A. | Rostov State Transport University | ruter_olga@mail.ru |
Всего: 1
References
Рутер О.А. Табу в фольклорных поэмах М. Цветаевой (лингвистический аспект) : автореф. дис.. канд. филол. наук. Ростов н/Д, 2007. 28 с.
Рутер О.А. Табу в фольклорных поэмах М. Цветаевой (лингвистический аспект) : дис.. канд. филол. наук. Ростов н/Д, 2007. 226 (+ 33) с.
Твердохлеб О. Г. Эвфемизмы в сфере устного народного творчества // Язык и культу ра. 2016. № 1 (33). С. 82-94.
Аврорин В.А Проблемы изучения функциональной стороны языка: К вопросу о предмете социолингвистики. Л. : Наука, 1975.
Лютова С.Н. Максимилиан Волошин и Марина Цветаева: Эстетика смыслообразования. М. : Дом-музей М. Цветаевой, 2004. 192 с.
Крицкая Н.В. Специфика языковых средств в поэме М. Цветаевой «Молодец» // Ма рина Цветаева: Эпоха, культура, судьба : сб. докл. X цветаевской междунар. науч.-темат. конф. М. : Дом-музей М. Цветаевой, 2003. С. 358-364.
Токарев С.А. Сущность и происхождение магии // Исследования и материалы по вопросам первобытных верований. М., 1959. Т. 51.
Фрейд З. Тотем и табу. Психология первобытной культуры и религии. СПб. : Алетейя, 1997. 224 с.
Зеленин Д. К. Табу слов у народов Восточной Европы и Северной Азии. Ч. 1, 2 // Сборник Музея антропологии и этнографии. Л., 1929-1930. Т. 8, 9.
Малкова Ю.В. Своеобразие мифологизма в творчестве М.И. Цветаевой 20-х гг. («После России» - «Молодец» - «Федра») : дис. канд. филол. наук. СПб., 2000. 197 с.
Мейкин М. Марина Цветаева: поэтика усвоения. М. : Дом-музей М. Цветаевой, 1997. 312 с.
Цветаева М.И. Собрание сочинений в семи томах. М. : Эллис Лак, 1993-1995.
Цветаева М.И. Неизданное. Сводные тетради. М. : Эллис Лак, 1997. 640 с.
Толстой Н.И. Аминь // Славянские древности: Этнолингвистический словарь. М.: Междунар. отношения, 1995. Т. 1. С. 105.
Толстой Н.И. Богородица // Славянские древности: Этнолингвистический словарь. М.: Междунар. отношения, 1995. Т. 1. С. 217-219.
Капица Ф.С. Славянские традиционные верования, праздники и ритуалы. М. : Флинта ; Наука, 2001. 216 с.
Цветаева М.И. Неизданное. Записные книжки : в 2 т. М. : Эллис Лак 2000, 20002001. Т. 1.
Маслова В.А. Поэт и культура: концептосфера Марины Цветаевой : учеб. пособие. М. : Флинта ; Наука, 2004. 256 с.
Архипенко Н.А. Лексика мифологической системы донских казаков как части духовной культуры : автореф. дис.. канд. филол. наук. Ростов н/Д, 2000. 28 с.
Ли Янг Ий. Поэма-сказка Марины Цветаевой «Царь-Девица» (Фольклорные контексты поэта) : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 1996. 23 с.
Проценко Б.Н. Духовная культура донских казаков: Заговоры, обереги, народная медицина, поверья, приметы. Ростов н/Д, 1998. 322 с.
Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4 т. М. : Рус. яз., 1989-1991. Т. 2.
Словарь русского языка : в 4 т. / под общ. ред. А.П. Евгеньевой. М. : Рус. яз.; Полиграфресурсы, 1999. Т. 2.
Коркина Е.Б. Лирический сюжет в фольклорных поэмах М. Цветаевой // Русская литература. 1987. № 4. С. 161-167.
Старославянский словарь (по рукописям X-XI вв.) / под ред. Р.М. Цейтлин, Р. Вечерки и Э. Благовой. 2-е изд., стереотип. М. : Рус. яз., 1999. 842 с.
Фасмер М. Этимологический словарь русского языка в четырех томах. М. : Прогресс, 1964-1975. Т. 3.
Толстой Н.И. Бог // Славянские древности: Этнолингвистический словарь. М.: Междунар. отношения, 1995. Т. 1. С. 202-203.