Socio-psychological context of ontogeny of discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI: 10.17223/19996195/37/1

Socio-psychological context of ontogeny of discourse

The article examines the ontogeny of discourse as an important component in a person's developmental activity. This process is viewed in the wide socio-psychological context relating communication and subject activity, dating back to research on instruments and signs by L.S. Vygotsky, A.N. Leontiev and P.Ya. Galperin. In the author's opinion, such a relationship is an integral characteristic of joint activity that acts, depending on the tasks to be accomplished, as either subject-instrumental or sign-oriented. In this way, as a foundation of any discourse, the author proposes considering the psychological capabilities of a person, acquired in the course of mastering means of activity, where the stages of discourse ontogeny act as the developmental stages of an individual's consciousness. It is emphasized that the division of discourse into types, as accepted in linguistics, differs from the psychologist's view of discourse in terms of its superficiality, for it relies upon the frequency of use of certain words rather than the reasons and meanings expressed by the communicant. Analogously, linguistic identity means not only the range of a person's capabilities connected with the creation and reception of speech (text) production, but also with the capability of understanding that which is concealed behind the word. The author considers the essence of the problem of interrelating communication and subject transformations in joint activity. Accordingly, the role of various forms of consciousness is considered, in particular, the cognitive and communicative as they relate to everyday consciousness. The specifics of special forms of joint activity in ontogeny and phylogeny are identified. Particular attention is paid to the whole complex of so-called linguistic and paralinguistic means of communication used by communicants for actualizing the communicative consciousness of subject meanings as results of joint activity. Analysis of the variety of forms of consciousness has led to a conclusion that the problem of understanding is the problem of forming means of understanding that must be appropriate to the conditions and results of joint activity.

Download file
Counter downloads: 202

Keywords

means of communicative activity, communicative consciousness, cognitive consciousness, socio-psychological factors, ontogeny, meaning, discourse, sign, instrument, communication, subject activity, joint activity, средства коммуникативной деятельности, коммуникативное сознание, когнитивное сознание, социально-психологические факторы, онтогенез, значение, дискурс, знак, орудие, коммуникация, предметная деятельность, совместная деятельность

Authors

NameOrganizationE-mail
Nechaev N.N.Moscow State Linguistic Universitynnnechaev@gmail.com
Всего: 1

References

Нечаев Н.Н., Резницкая Г.И. Речевая коммуникация и предметная деятельность: взаимосвязь и взаимозависимость // Вопросы психологии. 2016. № 6. С. 3-22.
Нечаев Н.Н., Резницкая Г.И. Речевое действие и коммуникативные нормы: освоение межкультурной коммуникации с позиций деятельностного подхода // Язык и культура. 2016. № 2 (34). С. 133-156.
Nechaev N.N. Psychological Patterns of Development of Students' Secondary Language Personality // THE XXV ANNUAL INTERNATIONAL ACADEMIC CONFERENCE, LANGUAGE AND CULTURE, 20-22 October 2014. Tomsk, Russia. Procedia: Social and Behavioral Sciences. Elsevier Ltd. 2014. Vol. 154. P. 14-22.
Mehrabian A Silent Messages: Implicit Communication of Emotions and Attitudes. 2nd ed. Belmont, CA : Wadsworth, 1981. 196 p.
Нечаев Н. Н. Психолого-педагогические основы формирования профессиональной деятельности. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1988. 182 с.
Гальперин П.Я. К учению об интериоризации // Введение в психологию. М. : Университет, 1999. С. 239-252.
Пеленание: вред или польза. Как, когда и как долго пеленать ребенка. URL: http://sna-kantata.ru/pelenanie-vred-ili-polza (дата обращения: 11.01.2017).
Культурно-историческая психология: от научной революции к преобразованию социальных практик // Юбилейные XVII Международные чтения памяти Л.С. Выготского. М. : РГГУ, 2016. URL: http://www.rsuh.ru/psychology/sciences/Vygotsky% 20readings%202016.php?clear_cache=Y (дата обращения: 11.01.2017).
Знак как психологическое средство: субъективная реальность культуры // XII Международные чтения памяти Л.С. Выготского. М. : РГГУ, 2011. URL: http://www.psy-chology-online.net/forum/threads/60.html (дата обращения: 11.01.2017).
Леонтьев А.Н. Проблемы психологии деятельности // Философия психологии. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1994. С. 247-258.
Баскин Л.М. Законы стада. М. : Знание, 1971. С. 5-45.
Резникова Ж.И. Интеллект и язык. Животные и человек в зеркале эксперимента. М. : Наука, 2000. Ч. I. 280 с.
Гальперин П.Я. К вопросу об инстинктах у человека // Психология как объективная наука. Москва : Институт практической психологии ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 1998. С. 399-414.
Потебня А.А. Мысль и язык // Потебня А.А. Слово и миф. М. : Правда, 1989. 282 с.
Нечаев Н.Н. Развитие и обучение: при каких условиях обучение может стать развивающим? // Психологический журнал. 2015. № 5. С. 70-88.
Смирнов С.Д. Соотношение понятий «деятельность» и «общение» или плюрализм vs монизм. URL: http://www.psy.msu.ru/science/seminars/activity/materials/28_smirnov.pdf (дата обращения: 11.01.2017).
Леонтьев А.Н. Проблемы деятельности в истории советской психологии // Вопросы психологии. 1986. № 4. С. 109-120.
Выготский Л.С. Собр. соч. : в 6 т. М. : Педагогика, 1983.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Политиздат, 1975. 304 с.
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М. : Наука, 1987. 264 с.
Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения : в 50 т. М. : Гос. изд-во полит. лит., 1955-1981.
Нечаев Н.Н. Роль теории поэтапного формирования в развитии методологии деятельностного подхода // Вестник МГУ. 2012. № 4. С. 23-42.
 Socio-psychological context of ontogeny of discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI:  10.17223/19996195/37/1

Socio-psychological context of ontogeny of discourse | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI: 10.17223/19996195/37/1

Download full-text version
Counter downloads: 2813