Applying popular songs in English for developing cognitive-communicative skills when teaching technical learners | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI: 10.17223/19996195/37/10

Applying popular songs in English for developing cognitive-communicative skills when teaching technical learners

The article discusses the linguodidactic value of pop-songs in English as a specific multimedia tool, with regard to specific techniques of their application, when teaching technical students during a General English course at the university. It is emphasized that songs as a teaching tool, regardless of their types, can be characterized by a number of significant advantages in comparison to other common language-teaching means. Using songs in the classroom contributes to harmonizing students' intellectual development, since it activates both hemispheres of the brain. It makes the tool relevant to teaching effective communication, the latter requiring susceptibility to emotions, a high level of synthetic skills, etc. Moreover, it has been discovered that due to their specific features (melody, rhythm, musical arrangement, alternation of verses and choruses), songs when applied in educational contexts increase students' motivation to communicative and cognitive activities, providing stimuli for self-expression, in spite of possible lack of understanding the lyrics; they evoke interest to extracting the meaning from it as well. Popularity has proved to be a significant factor to enhance the motivating function of songs. The concept of popular pop-songs in English is specified when interpreted from the methodological point of view; their advantages are highlighted in terms of addressing a definite teaching objective - developing learners' cognitive-communicative skills. The latter are regarded as a specific type of skills, and are defined as skills of a language learner to generate individually authentic utterances based on the results of comprehension and evaluation of perceived information. The paper presents the criteria for their evaluation and the range of specific cognitive-communicative skills to be developed on the basis of pop-songs. The linguodidactic value of popular pop-songs in terms of developing cognitive-communicative skills is validated by discussing the data obtained in the course of teaching second-year students of the Institute of Power Engineering, Tomsk Polytechnic University.

Download file
Counter downloads: 209

Keywords

technical university, evaluation criteria, cognitive-communicative skills, popular pop-songs, технический вуз, критерии оценки, когнитивно-коммуникативные умения, англоязычные популярные песни

Authors

NameOrganizationE-mail
Gorkaltseva E.N.Tomsk Polytechnic Universityelena_gork@mail.ru
Rostovtseva V.M.Tomsk Polytechnic Universityvico1@mail.ru
Всего: 2

References

Болотнова Н.С. Текстовая компетенция // Из материалов к учебному словарю-справочнику «Эффективная речь». URL: http://journal.sfu-kras.ru/sites/journal.sfu-kras.ru/files/14_slovarj.pdf (дата обращения: 11.01.2017).
Черникова И.В. Гуманистическая функция когнитивной науки в современном обществе // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 334. С. 200202.
Емельянова Н.С. Развитие когнитивно-коммуникативной компетенции учащихся колледжа как основы их учебной успешности : дис.. канд. пед. наук. Ижевск, 2012. 161 с.
Скрябина О.А. Когнитивно-коммуникативный подход в обучении правописанию как текстооформляющей деятельности : 10-11-е классы : дис.. д-ра пед. наук. М., 2010. 463 с.
Ганаева Е.А. Формирование когнитивно-коммуникативных умений подростков в историко-краеведческой деятельности : дис.. канд. пед. наук. Оренбург, 1999. 218 c.
Забродина И.В. Формирование когнитивно-коммуникативных умений у учащихся подросткового возраста (на примере гуманитарных дисциплин) : автореф. дис.. канд. пед. наук. Челябинск, 1996. 17 с.
Щепилова А.В. Когнитивизм в лингводидактике: истоки и перспективы // Вестник Московского городского педагогического университета. Сер. Филология, Теория языка. Языковое образование. 2013. № 1 (11). С. 45-55.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю. Взаимосвязь когнитивных и коммуникативных аспектов при обучении иноязычному дискурсу // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7 (25) : в 2 ч. Ч. I. C. 148-153.
Гураль С.К., Нагель О.В., Темникова И.Г., Найман Е.А Обучение иноязычному дискурсу на основе когнитивно-ориентированных образовательных технологий // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 62-71.
Шамов А.Н. Коммуникативно-когнитивный подход в обучении лексической стороне речи на уроках немецкого языка // Иностранные языки в школе. 2008. № 4.
Булучевский Ю. Краткий музыкальный словарь. М. : Музыка, 1998. С. 301.
Максимова О.В. Лингвокультурологический потенциал русской авторской песни в практике преподавания русского языка как иностранного : автореф. дис.. канд. пед. наук. СПб., 2008. 22 с.
Большой Российский энциклопедический словарь. М. : Большая Российская энциклопедия, 2003. C. 1224.
Friedmann Sch. Klarkommen mit sich selbst und anderen: Kommunikation und soziale Kompetenz. Reden, Aufsatze, Dialoge. Reinbek : Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2004.
Makarova A., Karnakova Ju., Gorkaltseva E. Using popular music for learning English. // Межкультурная коммуникация: теория и практика : сб. науч. тр. XI Междунар. науч.-практ. конф. Томск : Изд-во ТПУ, 2011. Ч. 2. С. 92-95.
Pivrik K., Suntsova E.N. Songs in learning a foreign language: pros and cons. // Коммуникативные аспекты языка и культуры : сб. материалов XI Междунар. науч.-практ. конф. студентов и молодых ученых. г. Томск, 18-20 мая 2011 г. : в 3 ч. / под ред. С.А. Песоцкой. Томск, 2011. Ч. 3. С. 64-66.
Иванов А. А. Совершенствование английской разговорной речи на основе аутентичных песенных произведений : автореф. дис.. канд. пед. наук. СПб., 2006. 20 с.
Педагогический энциклопедический словарь. М. : Большая Российская энциклопедия, 2003. С. 152.
Князева В.В. Педагогика : словарь научных терминов. М. : Вузовская книга, 2009. С. 533-534.
Суханова В.И. Эмоционализация обучения профессионально-ориентированному англоязычному чтению студентов-геологов в техническом вузе // Учитель, учебник, ученик : материалы VII Междунар. науч.-практ. конф. М., 2014. С. 247-255.
Каплина С.Е., Серебренникова О.Л. Педагогические условия профессионально-личностного развития студентов средствами аутентичной англоязычной песенной музыки // Вестник Забайкальского государственного университета. 2013. № 4. С. 30-36.
Широких А.Ю. Песенный жанр как ресурс в обучении английскому языку для специальных целей // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2015. № 5. С. 40-43.
Комарова Ю.А., Бирюлина А. Использование современного песенного материала в обучении учашцхся старших классов // Иностранные языки в школе. 2008. № 4. С. 41-46.
Соловова Е.Н. МОИЯ (продвинутый курс). М. : АСТ; Астрель, 2010. С. 110-140.
Murphey T. Music & Song. 8th ed. Oxford : Oxford University Press, 2000.
Логинова Е.В. Формирование диалогизированной социокультурной компетенции на материале аутентичных песен при обучении французскому языку : автореф. дис.. канд. пед. наук. Томск, 2006. 21 с.
Минакова Л.Ю., Вард Э., Кузнецова Е.М., Марутян М.Б. К вопросу о контроле сформированности иноязычной коммуникативной компетенции студентов неязыковых факультетов // Язык и культура. 2013. № 4 (24). С. 90-96.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования. Уровень высшего образования: Бакалавриат. Направление подготовки: 13.0302. Электротехника и электроэнергетика. 3.09.2015.
 Applying popular songs in English for developing cognitive-communicative skills when teaching technical learners | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI: 10.17223/19996195/37/10

Applying popular songs in English for developing cognitive-communicative skills when teaching technical learners | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI: 10.17223/19996195/37/10

Download full-text version
Counter downloads: 2813