Criteria related assessment and reflection as a way to increase motivation for foreign language acquisition in school and university | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI: 10.17223/19996195/37/11

Criteria related assessment and reflection as a way to increase motivation for foreign language acquisition in school and university

The article is devoted to the consideration of technological aspects of increasing the motivation of students in mastering foreign languages at school and university. Motivation in the article is seen as an inner impulse, feeling or strong desire, pushing the individual to a special action. All people have needs or motivations that are to some extent innate, and their intensity is conditioned by the environment. At the heart of the concept of motivation there are six aspirations or human needs relevant to foreign-language education. Accounting for such affective factors allows us to consider the picture of the learning process more holistically. They play a significant role in teaching, manifesting themselves in the choice of materials and tasks that motivate students to work, in finding ways to deal with mistakes that would not create anxiety; in caring for the development of students self-esteem, self-confidence and high self-esteem in class; in the aspiration of the educator to create favorable conditions and thus facilitate the process of mastering a foreign language, in increasing their autonomy, in manifesting the insight into the theory of the styles of learning. Thus, the methodological basis for such an examination of a foreign-language educational process within the framework of this article is the affective approach that involves the design of appropriate teaching technologies. The starting point of the authors' reasoning is the analysis of the concept and structure of educational technology, which was carried out in the logic of the system approach to research. As a result of this analysis, it became possible to represent the vertical and horizontal structure of educational technology. As specific ways of solving the problem of increasing motivation within the framework of this article, criteria related assessment and reflection of educational activity were chosen.

Download file
Counter downloads: 225

Keywords

educational paradigm, learning, teaching, affective approach, affective factor, need, motive, reflection, criteria related assessment, educational technology, образовательная парадигма, обучение, учение, аффективный подход, аффективный фактор, потребность, мотив, рефлексия, критериальное оценивание, образовательная технология

Authors

NameOrganizationE-mail
Zhigalev B.Nizhny Novgorod State Linguistic Universityzhigalev@lunn.ru
Bezukladnikov K.Perm State Humanitarian and Pedagogical UniversityKonstantin.bezukladnikov@gmail.com
Kruze B.Perm State Humanitarian and Pedagogical Universitybkruze@gmail.com
Всего: 3

References

Gardner R.C. Attitudes and motivation in second-language learning. Published by Newbury House Publishers, 1972. 313 p.
Крузе Б.А. Лингвомультимедийная компетентность учителя иностранного языка в логике новой парадигмы иноязычного образования // Язык и культура. 2010. № 3 (11). С. 119-133.
Ausubel D.P. Educational psychology: a cognitive view. Holt, Rinehart and Winston, 1968. Original from the University of Michigan Digitized July 14, 2008. 685 p.
Поляков О.Г. Об иностранном языке как учебном предмете и дисциплине в школе и вузе, языковых специальностях и науках о языке и его преподавании // Иностранные языки в школе. 2009. № 1. С. 18-21.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А Лингводидактические основы подготовки учителя Международного бакалавриата: лингвоинформационный и компетентностный подходы // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2013. № 7 (49). С. 42-50.
Крузе Б.А Методическое проектирование системы лингвоинформационной многоуровневой подготовки будущего учителя иностранного языка : дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2014.
Grade descriptors. Interantional Baccalaureate. September 2014. 25 p.
Хуторской А.В. Общепредметное содержание образовательных стандартов. М. : Институт новых образовательных технологий, 2002. 19 с.
Карпушин Н.Я., Колесников А.К., Безукладников К.Э., Захарова В.А., Крузе Б.А Создание системы Международного бакалавриата в Пермском крае. Региональный сетевой проект. Пермь, 2009.
Zhigalev B.A., Vikulina V.A., Bezukladnikov K.E. Pedagogical Measuring Of Education Quality // Life Science Journal. 2014. Т. 11, № 7. Р. 356-359.
Безукладников К.Э., Красноборова А.А Проблема оценивания в международных обра зовательных системах // Педагогическое образование и наука. 2010. № 9. С. 79-83.
Безукладников К.Э., Новоселов М.Н. Формирование лингвострановедческой компе тенции полилингвальной и поликультурной личности будущего учителя в профессионально ориентированном иноязычном пространстве // Педагогическое образование и наука. 2012. № 12. С. 39-43.
Селевко Г.К Педагогические технологии на основе информационно-коммуникационных средств. М. : НИИ школьных технологий, 2005. 208 с.
Гураль С.К., Нагель О.В., Темникова И.Г., Найман Е.А Обучение иноязычному дис курсу на основе когнитивно-ориентированных образовательных технологий // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 62-71.
Simpson R., Obdalova O. New Technologies in Higher Education - ICT Skills or Digital Literacy // Procedia Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. P. 104-111. URL: http://www.sciencedirect.com/science/journal/ (дата обращения: 11.01.2017).
Bezukladnikov K.E., Kruze B.A Modern Education Technologies for Pre-Service Foreign Language Teachers // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. P. 393-397. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.08.084 (дата обращения: 11.01.2017).
Бим И.Л. Что мешает повышению результативности обучения иностранным языкам? // Иностранные языки в школе. 2007. № 4. С. 2-6.
 Criteria related assessment and reflection as a way to increase motivation for foreign language acquisition in school and university | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI: 10.17223/19996195/37/11

Criteria related assessment and reflection as a way to increase motivation for foreign language acquisition in school and university | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 37. DOI: 10.17223/19996195/37/11

Download full-text version
Counter downloads: 2813