Peculiarities of pre-service foreign language teachers’ professional communicative competency development | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 38. DOI: 10.17223/19996195/38/11

Peculiarities of pre-service foreign language teachers’ professional communicative competency development

The article analyses the peculiarities of future foreign language teachers’ professional communicative competency development in the context of poly approach basis of higher education in the logics of post non-classical scientific paradigm. The rationale of the present study is caused by the need in resolving a number of the interconnected and objective contradictions, such as the existence of extensive scientific and theoretical basis of the professional foreign language training in a higher education institution and the lack of the scientific description of process of forming a foreign-language professional communicative competence of future bachelors and master’s degree students (teachers of a foreign language) in the logics of level higher education; the need in effective foreign language for professional communication training tools and strategies developed for future bachelors and masters, and their deficiency in the process of instruction at a higher education institution. A research objective was the development and practical introduction and implementation in the educational process of a higher education institution of the evidence-based, experimentally verified strategy of forming foreign-language professional communicative competence of students - future teachers of a foreign language. The author introduces a binary structure of the competency where the invariant part is represented by a student’s ability and motivation for foreign language professional activity and the variable part comprises a set of professional and communicative competencies specified by the National Curriculum for Higher Education. The theoretical preliminaries revealed at the course of the present research made it possible to create the basis for the formation of a foreign-language professional communicative competence, allowed to define the purpose of the educational process aimed at forming the competence under analysis of future teachers of a foreign language. Key training objectives and principles of the education process determining the selection of the applicable teaching techniques aimed at forming the competency and described in the research are articulated.

Download file
Counter downloads: 770

Keywords

бакалавриат и магистратура, иноязычная профессиональная коммуникативная компетенция, постнеклассическая научная парадигма, полилингвальная и поликультурная личность, образовательная технология, bachelors and masters’ programmes, foreign language professional communicative competency, post non-classical scientific paradigm, poly lingual and poly cultural personality, educational technology

Authors

NameOrganizationE-mail
Bezukladnikov K.E.Perm State Humanitarian Pedagogical Universitykonstantin.bezukladnikov@gmail.com
Novoselov M.N.Perm State Humanitarian Pedagogical Universitymichael.novosyolov@gmail.com
Kruze B.A.Perm State Humanitarian Pedagogical Universitybkruze@gmail.com
Всего: 3

References

Smokotin V.M., Petrova G.I., Gural S.K. Theoretical principles for knowledge manage ment in the research university // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. P. 229-232.
Черникова И. В. Проблема «Язык и мышление» в свете системно-эволюционного метода // Язык и культура. 2016. № 2 (34). С. 207-216. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000548197
Безукладников К.Э. Формирование лингводидактических компетенций будущего учителя иностранного языка: концепция и методика : дис.. д-ра пед. наук. Пермь, 2009.
Gural S.K. A new approach to foreign language discourse teaching as a super-complex, self-developing system // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. P. 3-7.
Гураль С.К., Обдалова О.А. Синергетическая модель развития образовательного пространства // Язык и культура. 2011. № 4 (16). С. 90-94. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000457984
Безукладников К.Э., Жустеева Г.А Технологическое обеспечение компетентностного подхода в учебном процессе языкового вуза // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 5. С. 90-98.
Колесников А.К., Санникова А.И., Безукладников К.Э. Профессиональная компе тенция и компетентность // Педагогическое образование и наука. 2009. № 6. С. 5761.
Безукладников К.Э., Крузе Б. А. Подготовка специалистов для работы с сетевым электронным профессиональным портфолио учителя системы международного бакалавриата : метод. пособие. Пермь, 2008.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А. Развитие профессиональной компетентности учителя международного бакалавриата (региональный сетевой проект) // Педагогическое образование и наука. 2009. № 6. С. 62-66.
Санникова А.И., Крузе Б.А Определение понятия лингвомультимедийной компетентности будущего учителя иностранного языка // Педагогическое образование и наука. 2010. № 9. С. 51-55.
Карпушин Н.Я., Колесников А.К., Безукладников К.Э., Захарова В.А., Крузе Б.А Создание системы Международного бакалавриата в Пермском крае: региональный сетевой проект / науч. ред. Е.Е. Карпушина ; под общ. ред. К.Э. Безукладникова. Пермь, 2009.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А., Осколкова В.Р. Технология развития готовности будущего учителя к педагогической самореализации. Пермь, 2012. (Сер. Новые Федеральные государственные образовательные стандарты. Опыт внедрения (2-е изд., стереотип.)).
Bezukladnikov K., Kruze B., Mosina M. Interactive Approach To Esp Teaching And Learning // World Applied Sciences Journal. 2013. Vol. 24, № 2. С. 201-206.
Bezukladnikov K.E., Shamov A.N., Novoselov M.N. Modeling Of Educational Process Aimed At Forming Foreign Language Professional Lexical Competence // World Applied Sciences Journal. 2013. № 22. Р. 903-910.
Bezukladnikov K., Kruze B. An outline of an ESP teacher training course // World Applied Sciences Journal. 2012. Vol. 20, № SPL.ISS. Р. 103-106.
Безукладников К.Э., Мосина М.А. Современные инструменты оценивания результатов лингвометодической подготовки будущего учителя иностранных языков // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 1. С. 12.
Безукладников К.Э., Сыпачева Г.Ш. Подходы к формированию правовых компетенций будущего учителя на интерактивной основе // Фундаментальные исследования. 2014. № 5-3. С. 577-583.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А. Программа курса подготовки и переподготовки специалистов для работы с сетевым электронным профессиональным портфолио учителя системы Международного бакалавриатая. Пермь, 2008.
Крузе Б. А. Мультимедийная компетентность учителя // Педагогическое образование и наука. 2009. № 6. С. 82-85.
 Peculiarities of pre-service foreign language teachers’ professional communicative competency development | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 38. DOI:  10.17223/19996195/38/11

Peculiarities of pre-service foreign language teachers’ professional communicative competency development | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 38. DOI: 10.17223/19996195/38/11

Download full-text version
Counter downloads: 3603