On the question of the forms of development of the bilingual language person | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 38. DOI: 10.17223/19996195/38/20

On the question of the forms of development of the bilingual language person

The article deals with topical issues of development of bilingual language personality in the conditions of the national Republic. The formation of the bilingual language personality in the conditions of modern multilingual society fascinated scientists of different areas. The author makes an attempt to approach this problem from the standpoint of the development of linguistic and communicative abilities of bilingual students enrolled in schools of the Republic of Tatarstan. One of the most popular forms of work in the development of the linguistic identity of pupils are of Olympiad in the Russian language. As research material was used the results from the municipal, national, international Olympiad of Russian language for schools with native (non-Russian) language learning in the Republic of Tatarstan. The author comes to the conclusion that for the formation of linguistic identity bilingual students play an important role the Olympiad on the Russian language, because they develop linguistic intuition, communicative and cultural competence of bilinguals. The experience of scientists of the Kazan Federal University in the development of tasks, conducting competitions in the Russian language at various levels allows us to generalize and to formulate guidelines for the preparation of bilingual students to competitions of this type. This study contributes in the area of language education, to the methodology of work with gifted children, it can be interesting for teachers who deal with bilingual students.

Download file
Counter downloads: 219

Keywords

обучение, русский язык в школе, билингвальная языковая личность, олимпиада, учащиеся-билингвы, education, Russian language at school, the bilingual language personality, the Olympics, bilingual students

Authors

NameOrganizationE-mail
Yusupova Z.F.Kazan Federal Universityusupova.z.f@mail.ru
Всего: 1

References

Синячкин В.П. Современные тенденции развития билингвального образования в России и мире (Предисловие к тематическому выпуску Вестника) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2015. № 5. С. 11-16.
Шакирова Л.З. Казанская лингвистическая школа и лингвометодика // Казанская лингвометодическая школа: Шакирова Лия Закировна : сб. ст. и воспоминаний, посвящ. юбилею д-ра пед. наук, проф. Лии Закировны Шакировой / сост. Н.Н. Фаттахова, З.Ф. Юсупова. Казань : Магариф-Вакыт, 2016. 196 с.
Закирьянов К.З. Два феномена: билингвизм и билингвальная личность // Вестник Башкирского университета. 2012. Вып. 1, т. 17. С. 498-502.
Закирьянов К.З., Замалетдинов Р.Р., Замалетдинова Г.Ф. К проблеме формирова ния билингвальной личности в нерусской школе // Филология и культура. Philology and Culture. 2016. № 4 (46). С. 37-45.
Саяхова Л. Г. Компетентностный подход к изучению русского языка в учебниках для 10-11-х классов школ гуманитарного профиля с обучением на тюркских языках. СПб. : Просвещение, 2009. 127 с.
Давлетбаева Р.Г. Методическая система формирования билингвальной личности младшего школьника : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Казань, 2010. 54 с.
Rakhimova D.I., Yusupova Z.F., Korneyeva Т.А. Olympiad in Russian Language as a form of bilingual student linguistic development // Journal of Language and Literature. August, 2016. Vol. 7, № 3. Р. 145-148.
Кольчикова Н.Л., Чебодаева Л.И. Формирование билингвальной языковой личности в образовательном процессе в национальной школе // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 5 (60). С. 159-161.
Нечаев Н.Н., Резницкая Г.И. Речевое действие и коммуникативные нормы: освоение межкультурной коммуникации с позиций деятельностного подхода // Язык и культура. 2016. № 2 (34). С. 133-156. DOI: 10.17223/19996195/34/11. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000539644
Нуруллина Г.М. Обучение категории рода в лингвокультурологическом аспекте как один из приемов формирования языковой личности учащихся // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 3, ч. 2. С. 151-155.
Шарыпова Н.Х. Двуязычие в Татарстане. Казань : Изд-во Казанск. ун-та, 2004. 252 с.
Языки в системе образования Республики Татарстан: по материалам этносоциоло-гического исследования. Казань : Татар. книж. изд-во, 2011. 158 с.
Юсупова З.Ф., Исламова Г.И. Олимпиада как одна из форм развития языковой личности школьников (Комментарии к заданиям международной олимпиады) // Магариф. 2015. № 8 (954). С. 65-67.
Юсупова З. Ф. Олимпиада по русскому языку для учащихся школ с родным (нерусским) языком обучения: опыт Республики Татарстан : учеб.-метод. пособие. Казань : ГАУ «Республиканский олимпиадный центр» МО и Н РТ, 2016. 130 с.
Юсупова З.Ф. К вопросу о принципах построения учебников русского языка как неродного // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2016. № 9. С. 129-135.
 On the question of the forms of development of the bilingual language person | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 38. DOI:  10.17223/19996195/38/20

On the question of the forms of development of the bilingual language person | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 38. DOI: 10.17223/19996195/38/20

Download full-text version
Counter downloads: 3603