Modern English Neologisms Word-formation Semantics Recognition by Educational Bilinguals
This article draws attention to the problem of a word-formation competence as an integral part of linguistic and communicative skills of native and foreign speakers. Special importance of a word-forming competence in professional sphere is discussed: teaching or translation. Ability to recognize word-building semantics of modern English suffix neologisms by different groups of speakers who study English as a foreign language (educational bilinguals) is seen as an indicator of the word-formation competence. To study the degree of the discussed word-formation competence and its influence on words meaning recognition by speakers of English as a foreign language a method of linguistic survey was employed. Based on the data of the survey, the article presents general strategies of the recognition of suffix neologisms by non-native English language speakers, in particular, by students who study and use English as a foreign language in their educational activities. The analysis of the answers obtained established that non-native English speakers of the two groups (Russian and Finnish informants) are inclined to perceive the semantics of unfamiliar derivative words as a sum of meanings of their structural components. This is marked by a prevailing number of definitions in which a suffix or root are copied: 42% of answers given by Russian speakers and 32% by the Finnish. The second place is taken by the definitions which comprise word-formation semantics: 32% answers by Russian respondents and 35% by the Finnish. The last place is taken by the definitions which are called synonymous and descriptive definitions: 26.4% of answers by Russians and 33% by Finnish survey participants. The main difference marked in the recognition strategy of two groups was the availability of translated definitions in a group of Russian informants (0.4%), while the Finnish informants had some lacunae in the definitions provided (18%).
Keywords
словообразовательная семантика,
неологизмы,
словообразовательная компетенция,
лингвистический эксперимент,
word-formation semantics,
neologisms,
word-formation ability,
linguistic experimentAuthors
Alyunina Y.M. | Peoples' Friendship University of Russia | alyunina.y@mail.ru |
Nagel O. V. | Tomsk State University | olga.nagel2012@yandex.ru |
Komissarova O. V. | Tomsk Polytechnic University | komissarova@tpu.ru |
Всего: 3
References
Англикана: языковая школа // URL: http://www.anglikana.ru/library/articles/62-2010- 09-20-09-46-19.html (дата обращения: 23.06.2017).
Юрьева Н.М. Словообразование в онтогенезе / сост. К.Ф. Седов // Возрастная психо лингвистика. М., 2004. С. 180-210.
Хайруллин М.Б. Продуктивность и проблематизация заданий на словообразование при обучении английскому языку // Политематический журнал научных публикаций «Дискуссия». URL: http://www.journal-discussion.ru/publication.php?id=1155 (дата обращения: 17.02.2016).
Антрушина Г.Б., Афанасьева О.В., Морозова Н.Н. Лексикология английского язы ка : учеб. пособие для студ. М., 2005. 286 с.
Алюнина Ю.М. Роль словообразования в формировании функционального билинг визма: суффиксальные модели современного английского языка // Иностранный язык и межкультурная коммуникация : материалы Х Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 85-летию факультета. Томск, 2016. С. 70-77.
Алексеева М.М., Яшина Б. И. Методика развития речи и обучения родному языку дошкольников : учеб. пособие для студ. высш. и сред., пед. учеб. заведений. URL: http://pedlib.ru/Books/4/0018/4_0018-168.shtml (дата обращения: 25.11.2016).
Шальнёв Н.А. Развитие навыков словообразования у обучающихся на уроках ино странного (английского) языка // Официальный сайт Саратовского национального исследовательского государственного университета им. Н.Г. Чернышевского. URL: http://www.sgu.ru/sites/default/files/textdocsfiles/2015/02/27/shalnev_n.a._razvitie_na-vykov_slovoobrazovaniya_u_obuchayushchihsya_na_urokah_inostrannogo_yazyka.pdf (дата обращения: 19.01.2016).
Сулейбанова М. У. Сложные существительные в чеченском и русском языках. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/slozhnye-suschestvitelnye-v-chechenskom-i-russkom-yazykah (дата обращения: 25.05.2017).
Нагель О.В., Кошкарова Н.Ф. Использование производных оценочных наименова ний лица как выражение культурного языкового кода. URL: https://www.applied-research.ru/ru/article/view?id=7208 (дата обращения: 25.04.2017).
The Rice University New Words Database (RUNWD). URL: http://neologisms. rice.edu/index.php?a=index&d=1 (дата обращения: 20.09.2016).
Word Spy: Интернет-ресурс с современными неологизмами английского языка. URL: http://www.wordspy.com/ (дата обращения: 06.02.2016).
Research and Development. Unit for English Studies (RDUES). URL: http://rdues.bcu.ac.uk (дата обращения: 03.10.2016).
Neologism Database. Terminology Coordination. URL: http://termcoord.eu/new-word-alert/neologism-database/ (дата обращения: 15.10.2015).
I love English Language: A-Z - New Words in The Last Fifty Years. URL: https://aggslanguage.wordpress.com/a-z-new-words-in-the-last-fifty-years/ (дата обращения: 15.10.2016).
Writing North Idalgo: Neologisms (new words and phrases). URL: http://writingnorthi-daho.blogspot.ru/2014/01/neologisms-new-words-and-phrases-2014.html (дата обращения: 26.10.2016).
Viewpoint: Why do tech neologisms make people angry? URL: http://www.bbc.com/ news/magazine-21956748 (дата обращения: 18.01.2016).
Why we need to invent new words? URL: http://www.theguardian.com/cul-ture/2013/mar/11/why-we-need-invent-new-words (дата обращения: 02.11.2015).
Dictionary.com: он-лайн словарь. URL: http://dictionary.reference.com/browse/-phile?s=t (дата обращения: 30.09.2016).
Толковый словарь Ушакова. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_philosophy (дата обращения: 01.10.2015).
NettiOpsu. University of Turku. URL: https://nettiopsu.utu.fi/index (дата обращения: 17.10.2016).
Елистратов В.С. Словарь русского арго. URL: http://www.twirpx.com/file/1544280/ (дата обращения: 06.06.2017).