The theory and practice of studying pronouns by chinese students-philologists | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/5

The theory and practice of studying pronouns by chinese students-philologists

The article discusses the practical issues of learning Chinese students-philologists the Russian pronouns-nouns and pronouns-adjectives. Teaching Russian as a foreign language students at an advanced stage is caused, on the one hand, to improve their overall language proficiency, on the other hand, the mastery of professional language. The author as a separate aspect examines some of the difficulties of learning Chinese by students of personal and demonstrative pronouns. The urgency of the problem lies in the fact that today the theory and practice of studying pronouns foreign students have not received specific methodological decisions. In speech of Chinese students frequent errors related to the improper use of pronouns, as evidenced by our observations and the experiment. The article aims to offer a linguistic solution to perfecting language skills of Chinese students in the use of personal and demonstrative pronouns. As the material of the study consists of the theoretical work on pronouns, essays Chinese students and their oral responses in the classroom for the discipline "Russian language and speech culture". Conclusion: exercises (tasks) taking into account the operation of personal and demonstrative pronouns allow Chinese students to learn the specifics of Russian pronouns. to improve oral and written language.

Download file
Counter downloads: 172

Keywords

обучение, русский язык как иностранный, лингводи-дактика, китайские студенты, личные местоимения, указательные местоимения, коммуникативные упражнения, education, Russian as a foreign language, linguistics, Chinese students, personal pronouns, demonstrative pronouns, communicative exercises

Authors

NameOrganizationE-mail
Yusupova Z.F.Kazan Federal Universityusupova.z.f@mail.ru
Lu YouKazan Federal Universitywww.tony.ok@mail.ru
Всего: 2

References

Балыхина Т.М., Чжао Юйцзян. От методики к этнометодике. Обучение китайцев русскому языку: проблемы и пути их преодоления. М. : РУДН, 2010. 344 с.
Лысакова И.П., Васильева Г.М., Вишнякова С.А и др. Методика обучения русско му языку как иностранному : учеб. пособие для вузов / под ред. И.П. Лысаковой. М. : Рус. яз., 2016. 320 с.
Беляева Е.В. Когнитивные механизмы возникновения речевых ошибок при усвоении русского языка в иноязычной аудитории на материале ошибок китайских студентов : автореф. дис.. канд. филол. наук. Красноярск, 2004. 188 с.
Румянцева Н.М., Новиков Ф.Н. Метод проектов сквозь призму лингвометодических основ обучения лексике китайских стажеров // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования: языки и специальность». 2016. № 4. С. 9-16.
Гураль С.К., Терешкова Н.С. Обучение техническому переводу студентовлингвистов китайского отделения посредством мультимедийной проектной деятельности // Язык и культура. 2016. № 1 (33). С. 129-136. DOI: 10.17223/19996195/33/10.
Старикова Г. Н. Из опыта обучения иностранных студентов основам текстообразования // Язык и культура. 2016. № 1 (33). С. 199-213. DOI: 10.17223/19996195/33/16.
Иванова Т.А., Попова Т.И., Рогова К.А., Юрков Е.Е. Государственный образова тельный стандарт по русскому языку как иностранному. Второй уровень. Общее владение. М. ; СПб. : Златоуст, 1999. 40 с.
Шведова Н.Ю. Местоимение и смысл. Класс русских местоимений и открываемые ими смысловые пространства. М. : Азбуковник, 1998. 176 с.
Шелякин М.А. Русские местоимения (Значение, грамматические формы, употребле ние). Тарту, 1985. 91 с.
Матвейкина Ю.И. Местоимения в языке современной прозы: функциональный аспект : автореф. дис.. канд. филол. наук. СПб., 2011. 18 с.
Бабайцева В.В. Местоимение это и его функциональные омонимы. М. : ФЛИНТА: Наука, 2014. 168 с.
Rakhimova D.I., Yusupova Z.F. Semantics and pragmatics of demonstrative pronouns in Russian and Turkic languages // Journal of Language and Literature. 2015. Vol. 6, is. 2. P. 113-116. DOI: 10.7813/jll.2015/6-2/22.
Петрова Н.А. Личные местоимения в коммуникативном аспекте : автореф. дис.. канд. филол. наук. Череповец, 1995. 21 с.
Юсупова З. Ф. К вопросу о совершенствовании теоретических основ обучения русскому языку как неродному (на материале изучения морфологии) // Филологические науки. Вопросы теории и практики Philological Sciences. Issues of Theory and Practice. 2016. № 10 : в 3 ч. Ч. I. C. 216-218.
Рогозная Н. Н. Лингвистика : учеб. пособие по языку специальности. СПб. : Златоуст, 2010. 136 с.
 The theory and practice of studying pronouns by chinese students-philologists | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/5

The theory and practice of studying pronouns by chinese students-philologists | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/5

Download full-text version
Counter downloads: 4533