Foreign monologue teaching: an integrated basis | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/9

Foreign monologue teaching: an integrated basis

Pedagogical integration is considered as a promising direction in learning by a pre-service teacher to use a foreign language monologue. Its functional structure is presented. The elementary level is formed by interdisciplinary links as the objective basis of all integration processes. Interdisciplinary interaction is responsible for the nature of the relationship between the objects and subjects of integration and acts as a unit of higher order. Defining integration as a process, principle and result, the logical and informative structure of teaching foreign monologue on an integrative basis is revealed. The investigated type of teaching is understood as an interdisciplinary synthesis of practice-oriented and theoretical-philological disciplines at the level of goal-setting, content and teaching technologies. Logical-content structure performs the function of the program-orientation, because it reflects the main elements of the phenomenon we are investigating: the target direction, objects, structure, the nature of the relationships, the result. Proceeding from this, integrated subjects and final results arising in the course of their mastering are indicated: "Practical foreign language course" / "Workshop on the culture of verbal communication" / "Foreign language"; "Practical Grammar"; "Philological analysis of the text" / "Linguistic analysis of the text"; "Lexicology"; "Stylistics", "Country Studies"; "Linguistic and cultural studies". A system of descriptors for assessing the levels of competence monologue has been developed. The organizational-methodical aspect of training is described, which is understood as the system of functioning of all components of the pedagogical process. Examples are given of the use of educational technologies (technologies of problem-based learning, personality-oriented learning, information and communication technologies, design technologies, the technologies of theatrical pedagogy), forms of educational activities organization (plenary, group, individual, pair) and mode of operation (internal, remote through the system MOODLE).

Download file
Counter downloads: 208

Keywords

иноязычная монологическая речь, педагогическая интеграция, интегративная основа, междисциплинарные связи, междисциплинарное взаимодействие, логико-содержательная структура, образовательная технология, oreign language monologue, pedagogical integration, integrative framework, interdisciplinary communication, interdisciplinary collaboration, logical-meaningful structure, educational technology

Authors

NameOrganizationE-mail
Bezukladnikov K.E.Perm State Humanitarian und Pedagogical Universitykonstantin.bezukladnikov@gmail.com
Nazarova A. V.Perm State Humanitarian und Pedagogical Universityan.nasarowa@gmail.com
Всего: 2

References

Обдалова О.А. Иноязычное образование в XXI веке в контексте социокультурных и педагогических инноваций. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2014. 180 с.
Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке : пособие для учителей средней школы. М. : Просвещение, 1987. 160 с.
Ильичёв Л.Ф., Федосеев П.Н., Ковалёв С.М., Панов В.Г. Интеграция // Философский энциклопедический словарь / гл. ред.: Л.Ф. Ильичёв, П.Н. Федосеев, С.М. Ковалёв, В.Г. Панов. М. : Сов. энциклопедия, 1983. 840 с.
Прохоров А.М. Интеграция // Советский энциклопедический словарь / под ред. А.М. Прохорова. М. : Сов. энциклопедия, 1990. 1629 с.
Земцова Е.В., Зимняя И.А. Интегративный подход к оценке единой социальнопрофессиональной компетентности выпускников вузов // Высшее образование сегодня. 2008. № 5. С. 14-19.
Безрукова В. С. Словарь нового педагогического мышления. Екатеринбург, 1992. 92 с.
Сластенин В.А. Педагогика : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М. : Академия, 2002. 576 с.
Касавин И. Т. Междисциплинарность в науках и философии / отв. ред. И.Т. Касавин. М. : ИФРАН, 2010. 205 с.
Обдалова О.А., Гураль С.К Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Крузе Б.А. Методическое проектирование системы лингвоинформационной многоуровневой подготовки будущего учителя иностранного языка : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2014. 44 с.
Мосина М.А. Целостность лингвометодической подготовки учителя иностранного языка на основе диалогического подхода : автореф.. дис. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2014. 47 с.
Тюнников Ю.С. Политехнические основы подготовки рабочих широкого профиля. М. : Высш. шк., 1991. 192 с.
Гураль С.К., Шильнов А.Г. Обучение иноязычному дискурсу посредством интеллектуальной игры JEOPARDY! // Язык и культура. 2016. № 1 (33). С. 137-147.
Федеральные государственные стандарты ВПО. URL: http://www.edu.ru (дата обращения 7.09.2017).
Trim J., North B., Coste D. Gemeinsamer Europaischer Referenzrahmen fur Sprachen (GER). Munchen : Langenscheidt, 2001. 244 s.
Селевко Г. К. Современные образовательные технологии : учеб. пособие. М. : Народное образование, 1998. 256 c.
Schart М., Legutke М. Deutsch Lehren Lernen 1: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestal-tung. Munchen : Klett-Langenscheidt, 2012. 199 s.
Funk Н., Kuhn Oh., Skiba D., Spaniel-Weise D. Deutsch Lehren Lernen 4: Aufgaben, Ubungen, Interaktion. Munchen : Klett-Langenscheidt, 2014. 184 s.
Серова Т. С., Ковалева Т.А. Обучение решению коммуникативно-познавательных задач в процессе иноязычного информативного чтения. Пермь, 2006. 136 с.
Колесников А.К., Санникова А.И., Безукладников К.Э. Современные образовательные технологии для будущего учителя // Alma mater (Вестник высшей школы). 2012. № 1. С. 34-38.
Жигалёв Б.А., Безукладников К.Э., Крузе Б.А. Технологии критериального оценивания и рефлексии // Язык и культура. 2017. № 1 (37). С. 153-165.
Гураль С.К., Обдалова О.А Синергетическая модель развития образовательного пространства // Язык и культура. 2011. № 4 (16). С. 90-94.
 Foreign monologue teaching: an integrated basis | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/9

Foreign monologue teaching: an integrated basis | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/9

Download full-text version
Counter downloads: 4533