Ways of language training modernization for students of technical universities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/14

Ways of language training modernization for students of technical universities

The concept of modernization of language training for students of technical universities is presented. The principles of professionally oriented language training are developed, which must be observed when teaching a foreign language in technical universities. To achieve the required level of the formation of foreign-language professionally oriented competence of students, it is recommended to use active and interactive forms of conducting classes (computer simulations, business and role plays, case studies) in conjunction with out-of-class work in the learning process of a foreign language. In the article it is spoken about the creation of conditions for increasing of students motivation. This can be done by organizing training by means of selection, structuring the content of training and the forms of its presentation. The interrelated training in the types of speech activity takes place within the framework of their consistently temporal correlation on the basis of common linguistic material, the development of one kind facilitates the mastery of other ones, the sequence of the kinds of speech activity is not rigid and constant for various learning conditions. When creating a textbook, it should be remembered that it should ensure the individual educational trajectory of each student, purposefully form its academic competencies, and be aimed at fulfilling a narrow range of tasks of professionally oriented learning. Foreign language training in technical universities can be successful and effective only if the so-called oriented selection of text material is consistently carried out in the course of all training, and the professional orientation of students is taken into account. Such work should be carried out in close contact with profiling chairs.

Download file
Counter downloads: 183

Keywords

модернизация, иноязычная профессиональная компетенция, активные методы обучения, общение, modernization, foreign professional competence, active teaching methods, communication

Authors

NameOrganizationE-mail
Krasnoschekova G.A.Southern Federal Universitygakrasnoschokova@sfedu.ru
Всего: 1

References

Соболева А.В., Обдалова О. А. Когнитивная готовность к межкультурному общению как необходимый компонент межкультурной компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). C. 146-155.
Михалёва Л.В., Левашкина З.Н. Учет необходимости организации автономной ра боты при обучении иноязычному общению // Язык и культура. 2016. № 3 (35). C. 155-163. DOI: 10.17223/19996195/35/14.
Краснощекова Г.А. Фундаментализация неспециального лингвистического образо вания : дис.. д-ра пед. наук. Таганрог, 2010. 398 с.
Алексеева Л.Е. Методика обучения профессионально ориентированному иностран ному языку. Курс лекций : метод. пособие. СПб. : Филол. фак-т СПбГУ, 2007. 136 с.
Жигалев Б.А., Безукладников К.Э., Крузе Б.А Технологии критериального оценива ния и рефлексии как способ повышения мотивации при овладении иностранным языком в школе и вузе // Язык и культура. 2017. № 37. C. 153-165. DOI: 10.17223/19996195/37/11.
Крупченко А.К. Становление профессиональной лингводидактики как теоретикометодологическая проблема в профессиональном образовании : дис.. д-ра пед. наук. М., 2007. 460 с.
Сысоев П.В. Методическая подготовка преподавателей иностранного языка в систе ме непрерывного образования // Язык и культура. 2016. № 1 (33). C. 214-227.
Кузнецов А.Н. Совершенствование содержания профессионально ориентированной иноязычной подготовки в агроинженерном вузе. М., 2003. 368 с.
Краснощекова Г.А. Роль иностранного языка в процессе становления и развития профессионализма специалиста // Открытое образование. Информационные технологии в образовании и научных исследованиях. 2010. № 4 (81). С. 98-103.
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М. : ИКАР, 2009. 448 с.
Иноземцева К.М. ESP Teachers' Professional Development in the Internationalization Context // European Conference on Education and Applied Psychology. Vienna, 2014. Р. 139-145.
Gardner H. Frames of mind theory of multiple intelligences. New York : New Basic Books, 1983. P. 439-476.
 Ways of language training modernization for students of technical universities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/14

Ways of language training modernization for students of technical universities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/14

Download full-text version
Counter downloads: 4533