The cultural potential of the media lexis in foreign language teaching
The article focuses on use of the cultural component of media texts lexis in foreign language teaching. It analyses the lexical content, namely the cultural potential of the lexis, which is understood as its ability to accumulate and reflect extra-linguistic sociocultural information. The whole process of working on the text is accompanied by understanding the cultural potential of vocabulary. For this purpose, three levels of explication of semantics are offered: contextual, culturally neutral, culturally specific. The process of understanding is informational and practical. The informative part is implemented through a system of methods of meaning explication, the practical part involves the implementation of a specially designed system of exercises. It allows to include the concepts of a foreign culture in the teaching pro- cess, illustrating the world of the native speakers, the system of values and perceptions of the surrounding reality.
Keywords
культурный потенциал лексики,
освоение культурной семантики,
лексика медиатектов,
культурно-ориентированное обучение,
обучение иностранному языку,
cultural potential of media vocabulary,
explication of cultural semantics,
media vocabulary,
culturally-oriented teaching,
foreign language teachingAuthors
Merkish N.E. | MGIMO University | merkisch@hotmail.com |
Всего: 1
References
Добросклонская Т.Г. Язык средств массовой информации : учеб. пособие. М. : КДУ, 2008.
Сафонова В. В. Соизучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования // Язык и культура. 2014. № 1 (25). С. 123141.
Тарева Е.Г. Межкультурная образовательная идеология в эпоху геополитических трансформаций // Диалог культур. Культура диалога: в поисках передовых со-циогуманитарных практик : материалы Первой Междунар. конф. / под общ. ред. Е.Г. Таревой, Л.Г. Викуловой. М., 2016. С. 558-562.
Черникова И. В. Проблема «язык и мышление» в свете системно-эволюционного метода // Язык и культура. 2016. № 2 (34). С. 207-216.
Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб. : КАРО, 2005.
Верещагин Е.М., Костомаров В. Г. Язык и культура. Лингвострановедение в препо давании русского языка как иностранного. М. : Рус. яз., 1990.
Глушак В.М. Взаимное восприятие русских и немцев от древности до наших дней // Русские и немцы. 1 000 лет истории, искусства и культуры. М. : Архив Российской Академии наук, 2012.
Евтеев С. В. Феномены культуры в аспекте межъязыковой коммуникации // Вестник Брянского государственного университета. 2015. № 2. С. 292-296.
Дегиль И.М. Отбор фоновых знаний социокультурной тематики // Язык и культура. 2012. № 1 (Приложение). С. 28-32.
Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация. М. : Слово, 2000.
Гураль С.К., Бовтенко М.А., Найман Е.А., Смокотин В.М. Взаимоотношения языков и культур и роль культуры в языковом образовании // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 90-106.
Караулов Ю.Н. Общая и русская идеография. М. : Наука, 1996.
Яковлева Е. С. Фрагменты русской языковой картины мира // Вопросы языкознания. 1994. № 5. С. 73-89.
Мильруд Р.П. Язык как символ культуры // Язык и культура. 2013. № 2 (22). С. 4360.
Mutter B.-D. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Femstudieneinheit 8. Berlin ; Munchen ; Leipzig ; Wien ; Zurich ; New York : Langenscheidt, 1998.
Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Учебный билингвизм: вчера, сегодня и завтра // Язык и культура. 2017. № 37. С. 185-204.