Foreign informative reading and studying the semantic content of selected text fragments to make a report on a problem-based question | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/18

Foreign informative reading and studying the semantic content of selected text fragments to make a report on a problem-based question

The article deals with the problem of teaching technical university students complete understanding of foreign texts and text fragments semantic content with the help of informative reading and its steps: reproductive writing of theme and rheme unities as the smallest informative units; productive writing of short simple sentences and long complicated sentences. The steps of the informative reading, cognitive activity, and mental operations help students to make logical structures of the functional types of speech: reasoning, description, narration. The questions described in the article are actual as the way of teaching future engineers effective and productive work with information while solving problems in different spheres: education, research, profession are demonstrated. It's noted that collaboration in the process of information and experience exchange is a must for specialists nowadays. Solving problem-based and profession-oriented questions stimulates cognitive activity, thinking, reflection and leads to professional and language awareness, language means studying. The article offers some steps of informative reading which illustrate the functions of the reading: its focus on goal-tasks and goal-outcomes (such as reports), that leads to the orderly semantic content complete understanding.

Download file
Counter downloads: 176

Keywords

информативное чтение, информация, осмысление, смысловое содержание, полное понимание, тема, рема, проблема, фрагменты текстов, информационные единицы, тема-рематические единства, мыслительные операции, предложения, доклад, informative reading, information, reflection, semantic content, complete understanding, theme, rheme, problem, text fragments, informative units, theme and rheme unities, mental (cognitive) operations, sentences, report

Authors

NameOrganizationE-mail
Serova T.S.Perm National Research Polytechnic Universitytamaraserowa@yandex.ru
Pipchenko E.L.Perm National Research Polytechnic Universityelenapipchenko@yandex.ru
Всего: 2

References

Зимняя И. А Исследовательская деятельность студентов и ее организация в вузе. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2010. 18 с.
Зимняя И.А. Проблемность в обучении иностранным языкам в вузе : межвуз. сб. науч. тр. Пермь, 1994. С. 10-16.
Пипченко Е.Л. Обучение гибкому иноязычному профессионально ориентированному чтению студентов технического университета на основе проблемно-исследовательских проектов : дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 2016. 251 с.
Серова Т. С., Ковалева Т.А. Обучение решению коммуникативно-познавательных задач в процессе иноязычного информативного чтения. Пермь : Изд-во Перм. гос. техн. ун-та, 2006. 136 с.
Серова Т. С. Характеристики и функции профессионально-ориентированного чтения в образовательной и исследовательской деятельности студентов, аспирантов и преподавателей университетов // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2013. № 7 (49). С. 3-12.
Жинкин Н.И. Психолингвистика: избранные труды. М. : Лабиринт, 2009. 287 с.
Alekperov V.Yu. Oil of Russia: Past, Present & Future, First addition. Inc. Minneapolis, East View Press, an imprint of East View information Services, 2011.
Колшанский Г. В. Коммуникативная функция и структура языка. М. : Наука, 1984. 174 с.
Серова Т. С. Речемыслительная активность переводчика: предпереводческое осмыс ление и полное понимание смыслового содержания исходного текста в переводе // Язык и культура. 2017. № 37. С. 241-253.
Москальская О.И. Грамматика текста. М., 1981. 183 с.
Пипченко Е.Л., Серова Т. С. Моделирование процесса речевой деятельности гибкого иноязычного чтения во взаимосвязи с письмом и говорением в интерактивных технологиях обучения // Педагогическое образование в России. 2016. № 2. С. 89-97.
 Foreign informative reading and studying the semantic content of selected text fragments to make a report on a problem-based question | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/18

Foreign informative reading and studying the semantic content of selected text fragments to make a report on a problem-based question | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2017. № 39. DOI: 10.17223/19996195/39/18

Download full-text version
Counter downloads: 4533